UOKiK: nie można rozwiązać umowy jeżeli klient spóźnia się z opłatą [aktualizacja]

UOKiK: nie można rozwiązać umowy jeżeli klient spóźnia się z opłatą [aktualizacja]

UOKiK: nie można rozwiązać umowy jeżeli klient spóźnia się z opłatą [aktualizacja]
Kira Czarczyńska
18.03.2010 14:00, aktualizacja: 18.03.2010 15:00

Z uwagi na komunikat Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, niniejszy tekst ulega korekcie. W tekst zamieszczony w Gazecie Prawnej wkradł się błąd rzeczowy: UOKiK mówił przez cały czas o prawo do natychmiastowego rozwiązania umowy bez wcześniejszego uprzedzenia, nie zaś o prawo do wyłączenia usług dłużnikom. W zasadzie to nawet lepiej, bo ta opcja ma więcej sensu.

Sąd antymonopolowy rozwiązał właśnie kolejny punkt sporny pomiędzy operatorami komórkowymi, a ich klientami. Zgodnie z jego opinią, operator nie ma prawa do wypowiedzenia umowy bez ostrzeżnia, jeżeli klient spóźnia się z opłatą za abonament.

[aktualizacja] Z uwagi na komunikat Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, niniejszy tekst ulega korekcie. W tekst zamieszczony w Gazecie Prawnej wkradł się błąd rzeczowy: UOKiK mówił przez cały czas o prawo do natychmiastowego rozwiązania umowy bez wcześniejszego uprzedzenia, nie zaś o prawo do wyłączenia usług dłużnikom. W zasadzie to nawet lepiej, bo ta opcja ma więcej sensu.

Sąd antymonopolowy rozwiązał właśnie kolejny punkt sporny pomiędzy operatorami komórkowymi, a ich klientami. Zgodnie z jego opinią, operator nie ma prawa do wypowiedzenia umowy bez ostrzeżnia, jeżeli klient spóźnia się z opłatą za abonament.

Zgodnie z informacjami podanymi przez Gazetę Prawną, Sąd ochrony konkurencji i konsumentów uznał, że telefon jest dobrem cywilizacyjnym. Pozbawienie klienta możliwości korzystania z niego zaś może mieć tylko charakter wyjątkowy. Operatorzy nie mogą więc przyjąć po prostu, że po określonym w umowie czasie - wyłączają usługę i rozwiązują umowę, niezależnie od okoliczności.

Operatorzy będą musieli więc zmienić zakwestionowane zapisy regulaminów. Co jednak istotne dla klientów: punkty, które uznano za niezgodne z prawem, nie są wiążące dla klienta. Wyjaśniła to Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK:

Postanowienia umowy nieuzgodnione indywidualnie [z klientem - dop. autora] nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób naruszający jego interesy.

Dostawcom usług telekomunikacyjnych nie podoba się jednak opcja zabrania im jednego z najskuteczniejszych sposobów przekonania klienta do opłacenia rachunku. Twierdzą, że nie stosują bynajmniej sztywnych okresów, po których następuje wypowiedzenie umowy, ale stosują ten sposób jedynie w stosunku do ewidentnych oszustów i naciągaczy.

Możliwe też, że operatorzy, pozbawieni możliwości wypowiedzenia umowy bez ostrzeżenia - zastosują innego rodzaju środki zabezpieczające roszczenia. Może to być na przykład konieczność wpłacenia kaucji przy niektórych ofertach.

Źródło: Gazeta Prawna

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)