Polski rynek smartfonów: zmiana lidera, Samsung przed Nokią

Polski rynek smartfonów: zmiana lidera, Samsung przed Nokią

Samsung wyprzedził Nokię w Polsce (fot. tech-gadget.co.in)
Samsung wyprzedził Nokię w Polsce (fot. tech-gadget.co.in)
Kamil Homziak
22.02.2012 11:50, aktualizacja: 22.02.2012 12:50

Większość publikowanych w Internecie rankingów sprzedaży smartfonów dotyczy rynku światowego, amerykańskiego lub europejskiego. A jak te telefony mają się w Polsce? Raport za zeszły rok przygotowało IDC.

W 2011 roku sprzedano w Polsce 10,8 mln komórek, co trzecia to smartfon. Ogólnie najlepiej poradziła sobie Nokia, ale trzy ostatnie miesiące 2011 roku należały do Samsunga (sprzedał o kilkanaście tysięcy sztuk telefonów więcej). Można się więc spodziewać, że w raportach dotyczących bieżącego roku to Koreańczycy będą górą.

Według Marka Kujdy z IDC słabe wyniki fińskiego giganta to efekt re­zy­gna­cji z dłu­go roz­wi­ja­ne­go przez tę fir­mę (choć ma­ło in­nowa­cyj­ne­go) Symbiana. Mogło to zniechęcić wielu użytkowników do zakupu komórek Nokii, a modele oparte na platformie Windows Phone 7 pojawiły się w Polsce w pierwszych tygodniach 2012.

Kujda zwraca też uwagę na różnorodność oferty Samsunga: od ta­nich smart­fo­nów za kil­ka­set złotych do fla­go­wych mo­de­li z An­dro­idem, któ­re w dru­gim pół­ro­czu sprze­da­wa­ły się w Pol­sce nawet lepiej od iPhone'a. We­dług Woj­cie­cha Wa­si­lew­skie­go, dy­rek­to­ra sprze­da­ży i mar­ke­tin­gu Sam­sun­ga w Pol­sce, ko­re­ań­ska fir­ma sprze­da­ła w na­szym kra­ju w ubie­głym ro­ku około 1,5 mln telefonów. W wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" podkreślił on, że Pol­ska to jed­en z nie­wie­lu krajów eu­ropej­skich, w któ­rych No­kia tak dłu­go była liderem sprzedaży smartfonów.

W Polsce w ujęciu rok do roku wzrost sprzedaży smartfonów jest jednak niewielki. W roku 2010 rozeszło się ich 10 mln, więc 8-procentową dynamikę trudno uznać za imponującą. Nie oznacza to bynajmniej, że polski rynek smartfonów się nasycił. Problem stanowi ich wciąż wysoka cena, a operatorzy nie są skłonni obniżać marż. Jeśli koszt zakupu jest niższy, to zwykle przy umowie dłuższej niż 2 lata, przez co Polacy rzadziej wymieniają stare modele na nowoczesne. Podobnie, abonenci, którzy przedłużali umowy kilkanaście miesięcy temu (jeszcze przed smartfonowym boomem), nie zdążyli jeszcze podpisać aneksu do umowy i wybrać nowej słuchawki.

Mimo wszystko w najbliższych miesiącach w naszych kieszeniach z pewnością będzie dzwonić coraz więcej tego typu słuchawek. Coraz większy popyt sprawia, że proste modele stają się coraz tańsze, a operatorzy mogą zaoferować je za niewielkie kwoty nawet w niskich taryfach. Na rodzimym rynku należy się też spodziewać dalszego zwiększania dystansu pomiędzy Samsungiem a Nokią. Premiera Lumii nie zmieni sytuacji - mało którego Polaka będzie na nie stać.

Źródło: Rzeczpospolita

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)