BlackBerry wycofuje się z rynku konsumenckiego - czas na duże zmiany

BlackBerry wycofuje się z rynku konsumenckiego - czas na duże zmiany

BlackBerry | fot. engadget.com
BlackBerry | fot. engadget.com
Michał Brzeziński
21.09.2013 08:00, aktualizacja: 21.09.2013 10:00

Trudno tutaj mówić o niespodziance, ale nie spodziewaliśmy się tego tak szybko - BlackBerry oficjalnie przestaje skupiać się na telefonach dla mas, za to będzie się rozwijał w kierunku przedsiębiorstw i pracowników biznesowych. A to wszystko tuż przed wyjściem BBM na Androida i iOS-a.

Ostatnie lata i tegoroczna premiera platformy BlackBerry 10 pokazywały, że firma BlackBerry nie potrafiła dostosować się do nowego kształtu rynku mobilnego. Pod koniec czerwca pisałem o wynikach kwartalnych Kanadyjczyków, które raczej nie napawały optymizmem. Potrzebna było zmiana - coś, co naprawdę mogłoby wywrzeć wrażenie na konsumentach. Tymczasem zaprezentowano model Z30. Miał to być prawdziwy flagowiec, ale wyszło jak zawsze - cytując opinię Mirona "wypada raczej przeciętnie, ale oferowany jest w ponadprzeciętnej cenie".

Pamiętacie ostatnie słabe wyniki finansowe? BlackBerry straciło wtedy 84 milionów dolarów. W tym kwartale strata sięgnęła prawie miliarda dolarów, a dokładniej 955-995 milionów dolarów. Przychody też wyglądają tragicznie, ponieważ spadły do 1,6 miliarda dolarów, czyli prawie o 50% w porównaniu z poprzednim kwartałem (3,1 miliarda dolarów).

Co było głównym powodem? Niska sprzedaż modelu Z10, na który BlackBerry bardzo liczyło. Teraz ogrom niesprzedanych smartfonów zalega w magazynach, co pochłania spore koszty. Naturalnie producent nie ujawnił konkretnych danych.

Nowa grupa docelowa, mniej urządzeń i więcej zwolnień

Poważne zmiany są potrzebne na gwałt, więc CEO Thorsten Heins ogłosił, że firma odpuści sobie rynek konsumencki. Teraz priorytetem będą urządzenia dla organizacji oraz dla "produktywnego, profesjonalnego użytkownika końcowego" czyli dla osób związanych z biznesem. Od tej pory platforma BlackBerry będzie musiała postawić na bezpieczeństwo i produktywność, a dotarcie do szerokiej rzeszy klientów zejdzie na dalszy plan.

Zmieni się także strategia odnośnie wypuszczania nowych urządzeń. Teraz na rynku mają być obecne cztery smartfony: dwa z niższej półki i dwa z wyższej. Nowy Z30 ma być flagowcem, za to Z10 czekają spore obniżki i w końcu ma stać się ofertą dla osób chcących zaoszczędzić. Nic dziwnego - w końcu sprzedanie w niższej cenie jest na pewno lepsze niż trzymanie ogromnej liczby urządzeń w magazynach.

To wszystko odbije się oczywiście na pracownikach firmy. Zwolnienia w BlackBerry ostatnio nie należą do rzadkości - liczba pracowników w ciągu dwóch lat zmalała z 17000 do 12700. A będzie znacznie gorzej: w ciągu następnego roku pracę straci około 4500 osób. To wszystko aby obciąć koszty operacyjne.

Nowy kierunek

Nowe podejście BlackBerry ma sens, biorąc pod uwagę, że rynek biznesowy to jeden z niewielu, gdzie firma ciągle trzyma się dobrze. W ostatnim kwartale liczba instalacji serwerów BlackBerry Enterprise Service wzrosła z 19 tys. do 25 tys. Być może nie brzmi to imponująco, ale wydaje się być dobrym kierunkiem rozwoju.

Inną możliwością, która ostatnio przewijała się dziesiątki razy w przeróżnych plotkach jest sprzedaż koncernu. Mówi się nawet o przejęciu jego poszczególnych części przez różnych producentów, co ostatecznie może oznaczać koniec BlackBerry.

Ironicznie, akurat w weekend, w którym dowiadujemy się o smutnych losach firmy, wypuszcza ona swój najpopularniejszy produkt na inne platformy: BBM dla Androida i iOS-a. Obydwie wersje komunikatora powinny trafić do odpowiednich sklepów już dzisiaj. Tylko czy w obliczu powyższych informacji użytkownicy zaufają BlackBerry?

Źródło: TheVergeAndroidPoliceEngadgetEngadget

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)