Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku - raport
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR przeprowadziło badanie konsumenckie "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni". Obejmowało ono rynek telefonii komórkowej i stacjonarnej, internetu, a także telewizji. Nas najbardziej interesuje ten pierwszy i to właśnie na nim się skupimy.
31.01.2009 | aktual.: 31.01.2009 18:00
Badanie miało na celu poznanie opinii konsumentów o usługach telekomunikacyjnych.
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR przeprowadziło badanie konsumenckie "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni". Obejmowało ono rynek telefonii komórkowej i stacjonarnej, internetu, a także telewizji. Nas najbardziej interesuje ten pierwszy i to właśnie na nim się skupimy.
Badanie miało na celu poznanie opinii konsumentów o usługach telekomunikacyjnych.
Pod uwagę brano przede wszystkim: posiadanie telefonu komórkowego, znajomość operatorów oraz kryteria ich wyboru, zakres korzystania z dostępnych usług, sposób płacenia rachunków i ich wysokość, zadowolenie (bądź nie) z operatora, znajomość prawa dotyczącego zmiany sieci i przenoszenia numeru, a także zainteresowanie tą usługą.
Oto wyniki:
- 83% Polaków deklaruje posiadanie komórki,
- telefonia komórkowa w Polsce jest popularniejsza niż stacjonarna,
- znajomość spontaniczna operatorów - wśród ankietowanych najbardziej znana marka to Era (90,2%), na drugim miejscu znajduje się Orange (88,4%), kolejny jest Plus (87,4%) i Play (62,3%). Mobilking jest mało rozpoznawalną siecią, ale najbardziej ze wszystkich operatorów MVNO (14,6%),
- 77,3% ankietowanych zauważa reklamy związane z ofertą operatorów w radiu lub telewizji,
- wśród badanych najwięcej osób najczęściej korzysta z usług Orange (37,5%), na drugim miejscu Ery (33,1%), a na trzecim Plusa (24,6%),
- telefony na abonament są bardziej popularne niż pre-paid,
- wymienianie się wiadomościami tekstowymi jest bardzo popularne wśród Polaków - 93,7% ankietowanych wysyła SMS-y, natomiast 41,3% - MMS-y,
- 65,6% respondentów uważa, że przenoszenie numerów do innych sieci powinno być darmowe. 12,3% osób dopuszcza jej płatność, natomiast wysokość opłaty powinna wynosić średnio 34 zł,
- przy wyborze operatora Polacy biorą pod uwagę przede wszystkim ofertę cenową, a także rabaty,
- ankietowani średnio miesięcznie płacą za abonament 83zł, za karty pre-paid 53zł, natomiast za mix - 52zł.
Badanie przeprowadzono na terenie całej Polski w dniach 8-12 grudnia 2008r. Wzięło w nim udział 1600 respondentów w wieku powyżej 15 lat.
Gdybyś był w grupie ankietowanych, to jak odpowiedziałbyś na powyższe zagadnienia dotyczące telefonii komórkowej?
Źródło: UKE