Nowe grafiki ARM Mali - konsolowa wydajność i mniejszy pobór energii

ARM nie ma zamiaru pozostać w tyle za innymi twórcami mobilnych grafik i już zaprezentowało dwa nowe GPU z serii Mali. Prezentują się imponująco pod względem wydajności, ale ich zaletą ma być także wysoka energooszczędność.

Google Nexus 10 wykorzystujący grafikę Mali
Google Nexus 10 wykorzystujący grafikę Mali
Mateusz Żołyniak

03.11.2013 | aktual.: 03.11.2013 13:30

Zaprezentowane w zeszłym roku jednostki Mali T624, T628 i T678 dopiero pojawiają się w pierwszych smartfonach (Galaxy Note 3), ale firma ARM już zapowiedziała nową generację układów T-Series. W jej skład wejdą początkowo modele T760 i T720.

Potężne Mali-T760

Pierwsza z nich to nowy flagowy produkt, który z pewnością będzie jedną z najlepszych grafik do urządzeń mobilnych, jakie pojawią się w przyszłym roku. Mali-T760 bazuje na udoskonalonej architekturze Midgard i został wykonany w procesie litograficznym 28 nm. Przy konfiguracji MP16 oferuje 16 rdzeni obliczeniowych, a jego taktowanie to 695 MHz (układ może pracować także z niższym taktowaniem 600 MHz). Nowy GPU ma gwarantować nieporównywalnie większe możliwości graficzne - Mali-T760 ma być dwa razy szybsze niż topowa T678, więc jego wydajność będzie wyższa niż GPU stosowanych w konsolach PlayStation 3 czy Xbox 360. Według danych firmy ARM nowy układ ma wydajność na poziomie 326,4 gigaflopów oraz jest zdolny do przetwarzania 11,2 gigapikseli/s i 1,39 miliarda poligonów/s.

Mali T760 (fot. arm)
Mali T760 (fot. arm)

Twórcy chwalą się, że udało im się także znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie na energię grafiki. Mali-T760 ma bowiem pobierać aż o 400% mniej prądu niż układ Mali-T604 - zapewnia tę samą moc obliczeniową przy poborze 1/3 energii. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu autorskich technologii, jak ARM Frame Buffer Compression (AFBC), Smart Composition i Advanced Scalable Texture Compression, które zmniejszą całkowitą wykorzystywaną przepustowość pamięci o ponad połowę.

Mali-T760 - nowe technologie ARM
Mali-T760 - nowe technologie ARM

Mali-T760 wykorzystuje dwie pamięci podręczne L2 o wielkości 512 KB, a nowe API umożliwiają korzystanie z zaawansowanej akceleracji grafiki 3D. Nie zabrakło też wsparcia dla OpenGL ES 3.0 czy Direct3D 11.1.

Mali-T720 specjalnie dla Androida

Drugą z nowych grafik jest słabszy układ T720. Jest to ulepszona wersja układów z serii T62x, która została w pełni zoptymalizowana pod kątem systemu Google'a. Układ ten ma być parowany ze słabszymi chipsetami, które będą wykorzystywać energooszczędne rdzenie Cortex-A7, A12 czy A53. Według ARM możliwe będzie pełne wykorzystanie GPU do obliczeń, a do tego wspiera on OpenGL ES 3.0 (także technologie RenderScript i FilterScript).

Mali-T720MP (fot. arm)
Mali-T720MP (fot. arm)

Mali-T720 ma wykorzystywać dwie pamięci podręczne L2 128 KB, a w zależności od konfiguracji może mieć nawet 8 rdzeni. Przy taktowaniu 600 MHz układ ma wydajność na poziomie 81,6 gigaflopów oraz jest zdolny do przetwarzania 4,8 gigapikseli/s i 533 milionów poligonów/s. Co więcej, jednostka ta ma być o 150% bardziej energooszczędna niż Mali-T400, co - przy tych osiągach - wydaje się być naprawdę niezłym osiągnięciem.

Kiedy pojawią się nowe grafiki Mali?

ARM na ostatniej konferencji pochwaliło się, że grafiki Mali znajdują się już w połowie tabletów i 20% smartfonów na rynku. Liderem w segmencie grafik wciąż jest firma Imagination Technologies (PowerVR), ale nowe układ T760 i T720 z pewnością pozwolą ARM zbliżyć się do niej. Dotyczy to szczególnie tańszego rozwiązania.

Układ ten ma być idealnie przygotowany pod urządzenia ze średniej półki cenowej, które będą bazować na układach ze słabszymi rdzeniami CPU (Cortex-A7, A12, A53). Główni dostawcy tańszych chipsetów, czyli MediaTek i Rockchip, już wykupili licencję na wykorzystanie nowych grafik Mali. Powinno przełożyć się to na powstanie już na początku przyszłego roku kilku ciekawych układów do tańszych tabletów i smarfonów, które będą znacznie szybsze niż obecne rozwiązania z Mali-400/450 czy starszymi PowerVR-ami.

[solr id="komorkomania-pl-198059" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/2699,intel-bedzie-zarabiac-na-producentach-ukladow-arm" _mphoto="original2-137569-270x151-5ad4924.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4664[/block]

Oczywiście, na potężne Mali-T760 będzie trzeba chwilę poczekać. Zapewne pojawi się ono dopiero w jednym z przyszłorocznych flagowców Samsunga. Mało prawdopodobną opcją jest wykorzystanie tego GPU w Galaxy S5, gdyż ten ma pojawić się już w okolicach marca. Mali-T760 najwcześniej powinno zadebiutować z następcą Galaxy Note'a 3. Myślę, że to dobrze, gdyż da deweloperom chwilę na wykorzystanie potencjału obecnych grafik z wyższej półki (Mali-T628, Adreno 320).

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)