Który z producentów androidów zarabia najwięcej na pojedynczym smartfonie? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Nikogo nie powinien zaskoczyć fakt, że średnia cena za jaką Apple sprzedaje swoje smartfony jest najwyższa na rynku. Mało kto zgadnie jednak, jaki producent może pochwalić się najwyższym współczynnikiem ASP (average selling price, cena średnia sprzedaży) w segmencie urządzeń opartych na systemie Google'a.

Wyniki sprzedaży
Wyniki sprzedaży
Źródło zdjęć: © shutterstock
Mateusz Żołyniak

15.03.2016 | aktual.: 15.03.2016 14:28

Efekt zmiany strategii

Mogłoby wydawać się, że to Samsung może pochwalić się drugą najwyższą uśrednioną ceną sprzedawanych urządzeń. Tak jednak nie jest. Według raportu, który opublikowano na stronie The Overspill, pozycję tę zajmuje Sony (oczywiście z dużą stratą do Apple'a), a Samsung znajduje się dopiero na czwartym miejscu, gdyż minimalnie wyprzedziło go również HTC. Uwagę zwraca jednak duża różnica w uśrednionej cenie za jaką producenci sprzedają swoje pojedyncze urządzenia.

Średnia cena za jaką producenci smartfonów sprzedają swoje telefony
Średnia cena za jaką producenci smartfonów sprzedają swoje telefony© xperiablog

W przypadku firmy z Cupertino wartość ta wynosi aż 691 dol. Jest to dość oczywiste, gdyż nie ma ona w ofercie telefonów ani z niskiej, ani ze średniej półki cenowej - Apple nieco mniejsze pieniądze woła jedynie za starsze urządzenia, które wciąż dostępne są w sprzedaży.

Japończycy, który uplasowali się na drugim miejscu pod względem ASP, mogą pochwalić się wynikiem na poziomie 422 dol. Oznacza to, że pojedynczy telefon Sony sprzedawany jest prawie o 200 dol. drożej niż pojedynczy model HTC, Samsunga czy LG. Jak to możliwe?

Firma od 2014 roku zaczęła wprowadzać zmiany w swojej strategii, które zakładały zmniejszanie liczby wprowadzanych na rynek urządzeń i większą koncentrację na wyższych segmentach cenowych. W efekcie Sony wprowadzało głównie modele z serii Z, które były uzupełnione urządzeniami ze średniej półki z linii M i C. Sony od dawna nie wprowadziło nowego low-endowego telefonu, jak Xperia E.

Xperia E4
Xperia E4

Samsung czy LG mocno promują wysokomarżowe flagowce, ale cały czas zalewają rynek ogromną liczbą tańszych rozwiązań. Te znacznie zmniejszają średnią ceną jaką klientom przychodzi płacić za ich urządzenia. Podobnie sprawy mają się z modelami Microsoftu, które wcześniej sprzedawane były z logo Nokii na obudowie. HTC znane jest z wysokich cen produktów, a "średniaki" tej firmy często są przesadnie wyceniane.

Mniej znaczy lepiej?

Średni zysk ze sprzedaży pojedynczego urządzenia
Średni zysk ze sprzedaży pojedynczego urządzenia

Czy obrana przez Sony strategia sprawdza się? Twórcy raportu uważają, że tak. Japończycy bowiem na pojedynczym urządzeniu zarabiają 26 dol., czyli o 3 dol. więcej niż Samsung. Warto dodać, że wraz z Apple'em to jedyne firmy, u których wartość ta znajduje się na plusie. LG na pojedynczym telefonie traci średnio ok. 3 dol., a Microsoft Mobile i HTC odpowiednio - 36 dol i 38 dol.

Porównanie zmian ASP urządzeń Sony i LG
Porównanie zmian ASP urządzeń Sony i LG

Sporo do myślenia daje również porównanie sytuacji Sony i LG na rynku mobilnym. Pierwsza z nich sprzedaje dwa razy mniej urządzeń, a mimo to udaje jej się zauważalnie więcej na nich zarobić.

The Overspill:

Popatrzcie na kontrast między Sony a LG. LG sprzedało prawie dwa razy więcej telefonów, ale to Sony udało się uzyskać rozsądny zysk, podczas gdy LG zanotowało stratę. Jaka jest różnica miedzy nimi? ASP. Sony sprzedaje telefony średnio za 421,58 dol., a LG za połowę tego - 210,26 dol.

Powodem dla zadowolenia dla Sony jest również to, że firma jest jedynym producentem androidów, który w ubiegłym roku zwiększył średnią ceną pojedynczego urządzenia. Sztuka ta nie udała się nawet Samsungowi. Japończycy wydają mniej pieniędzy na opracowywanie i wprowadzanie na rynek tanich modeli, a zamiast tego skupią się na produktach, które generują większe zyski.

Jak będzie w tym roku? Sony zaprezentowało już linię Xperia X, co najprawdopodobniej jest kolejnym krokiem w kierunku ograniczenia liczby sprzedawanych modeli. W ramach nowej linii wprowadzane będą bowiem nie tylko urządzenia droższe, ale i modele ze średniej półki cenowej (Xperia XA).

Przepływa klientów między producentami
Przepływa klientów między producentami

Japończycy zapowiedzieli już, że w pierwszym kwartale oczekują sprzedaży 3,5 mln smartfonów. Jeżeli dane te znajdą odzwierciedlenie w rzeczywistości, będzie oznaczać to, że najmniejszą sprzedaż działu Sony Mobile od 2011 roku. Biorąc jednak pod uwagę wysoki wskaźnik ASP, firma może liczyć na zysk. O ile oczywiście uda jej się utrzymać odpowiednio dużą liczbę użytkowników, którzy są zainteresowani rozwiązaniami z linii Xperia. Z tym może być problem, gdyż dane wyraźnie wskazują, że coraz więcej klientów w Europie ucieka od Sony i HTC, stawiając na rozwiązania Huaweia czy mniejszych firm, jak Wiko i Alcatel.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)