Wpadka HTC: domyślna klawiatura zaczęła wyświetlać reklamy
Na użytkowników smartfonów HTC czekała ostatnio niemiła niespodzianka, choć wszystko wskazuje wskazuje na to, że producent nie miał złych intencji.
17.07.2017 | aktual.: 17.07.2017 12:32
Użytkownicy modelu HTC 10 zwrócili na Reddicie uwagę na reklamy, które zaczęła im wyświetlać... domyślna klawiatura.
HTC: "To błąd"
Część użytkowników nie kryje wściekłości, ale zachodnie media, które nagłośniły całą sprawę, otrzymały od HTC zapewnienie, że reklamy nie zostały wprowadzone celowo. Stanowisko producenta zamieściła m.in. GSMArena.
Również ja otrzymałem potwierdzenie, że wprowadzenie reklam nie było zaplanowane. Poprawki zostały już ponoć naniesione i reklamy nie powinny się już pojawiać.
Raczej nie ma powodów, by firmie nie wierzyć
Od 2015 roku domyślną klawiaturą w smartfonach HTC jest TouchPal - popularna aplikacja, którą na telefon może pobrać każdy. Jej darmowa wersja faktycznie nafaszerowana jest reklamami, ale te w smartfonach HTC nigdy wcześniej nie występowały. Zapewne kwestię tę uwzględniono w pierwszej kolejności ustalając warunki współpracy.
Biorąc pod uwagę, że HTC wykorzystuje zewnętrzny kawałek kodu, którego twórcy zarabiają na reklamach, błąd faktycznie jest wiarygodnym wyjaśnieniem.
HTC eksperymentowało z reklamami już wcześniej, ale podeszło do tematu uczciwie
W 2015 roku producent wprowadził reklamy do wbudowanego agregatora newsów BlinkFeed. Jakkolwiek jednak kontrowersyjna decyzja by to nie była, trzeba oddać producentowi to, że zachował się profesjonalnie.
Po pierwsze, najpierw został uruchomiony program testowy w wybranych krajach. Po drugie, na blogu HTC pojawił się oficjalny komunikat w tej sprawie.
Oczywiście istnieje prawdopodobieństwo, że tym razem HTC po cichu dogadało się z TouchPalem i w ramach testów zaczęto wyświetlać niewielkiej grupie użytkowników reklamy, aby sprawdzić, czy coś takiego przejdzie. Firma ma jednak doświadczenie na tym polu i nie powinna mieć problemów z przewidzeniem reakcji mediów, więc takie zagranie byłoby po prostu głupie.
Najlepiej do tematu reklam w smartfonie podszedł chyba Amazon
Nieco ponad rok temu Amazon uruchomił program Prime Exclusive Phones. Wybrane smartfony sprzedawane są w wersjach ze zmodyfikowanym oprogramowaniem, które wyświetla reklamy na ekranie blokady.
Oczywiście nie jest tak, że odbywa się bez żadnych korzyści dla użytkownika. Poszczególne modele w wariantach z reklamami sprzedawane są nawet o połowę taniej, co jest całkiem korzystną ofertą.
Jeśli w przyszłości więcej producentów smartfonów zainteresuje się reklamami, mam nadzieję, że obiorą podobny kierunek.