NEXT plus – platforma telewizyjna z prawdziwego zdarzenia
Do tej pory aplikacje wydawane przez duże telewizje były raczej zbiorami materiałów VOD, dostępnymi z poziomu urządzeń mobilnych. Nadchodzą jednak poważne zmiany.
27.11.2012 | aktual.: 27.11.2012 19:00
TVN, Polsat, Orange, Netia mają swoje odtwarzacze zapewniające dostęp do określonych programów czy seriali. Zadziwiające jest to, że z platformą telewizyjną z prawdziwego zdarzenia startuje o wiele mniejsza firma. Ten kamień może nie jest duży, ale moim zdaniem wywoła lawinę.
Konkurencja
Do tej pory głośno było o koalicji operatorów komórkowych, którzy mieli wykupywać możliwość korzystania z naziemnego formatu telewizji cyfrowej dla urządzeń mobilnych – DVB-H (H jak handheld). Ostatecznie zostali przelicytowani przez Info-TV-FM. Pomimo pierwszych testów nie udało się jednak zdobyć zamówień, które pozwoliłyby na dalszy rozwój. Wtedy wkroczył Cyfrowy Polsat i firma została przez nich przejęta.
[solr id="komorkomania-pl-91321" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/9290,info-tv-fm-zmienia-wlasciciela-co-dalej-z-dvb-h" _mphoto="mobile-tv-270x162-e893def0d04a44.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3102[/block]
Polsat jednak zrezygnował z DVB-H na rzecz DVB-T, które w założeniu nie jest technologią mobilną i nie radzi sobie w ruchu, a mimo to reklamowane jest jako mobilna TV. Dlaczego kwestionuję mobilność tego rozwiązania? Odbiorniki DVB-T nie radzą sobie z zanikami sygnału przy zmianie pozycji względem nadajnika. Z tego powodu oglądanie telewizji w samochodzie może być problemem. Drugą wadą rozwiązania proponowanego przez Cyfrowy Polsat jest potrzeba posiadania dodatkowego urządzenia, które za pomocą modułu WiFi przekaże obraz na smartfona czy tablet.
Na rynku doskonale znanymi rozwiązaniami są platformy takie jak TVN Player, ipla itp. Mają one jednak inną funkcjonalność niż NEXT plus. Bardziej pasuje do nich nazwa VOD (wideo na życzenie). Jest też Telewizja Tu i Tam, jednak skierowana tylko do klientów Orange. Można się spodziewać, że w bliskim czasie będą ewoluować i starać się dogonić dziś przedstawioną ofertę.
Co oferuje NEXT Plus?
Na razie usługa NEXT Plus będzie darmowa, choć nie wszystkie programy są dostępne. W ten sposób firma chce zainteresować swoją ofertą szersze grono użytkowników. Jeśli chcielibyście spróbować, to rejestracja rusza od 4 grudnia.
Później wykupywać będzie można miesięczny dostęp do pakietów programów - za 9,90 zł użytkownik dostaje 27 kanałów i dostęp do kamer internetowych z serwisu Oognet.pl. Przygotowywany jeszcze Pakiet Podstawowy kosztować będzie 24,99 zł i zawierać ponad 70 kanałów.
Kanały w ramach Pakietu Mini to:
- TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVP Historia, TVP Kultura, TVP Polonia;
- Polsat, Polsat Sport News;
- TVN, TVN7;
- 4, 6;
- TV Puls, TV Puls 2;
- ATM Rozrywka;
- ITV;
- TTV;
- 4FUN, EskaTV, RebelTV, PoloTV, TV Disco;
- NEXT 3D, NEXT MAN 3D, NEXT Young 3D, NEXT Lejdis 3D, Music NEXT .
Płatność odbywać się będzie przez popularny serwis Dotpay, więc problemów z tym aspektem nie powinno być. Cieszy też, że aby oglądać mobilną telewizję, nie trzeba się wiązać żadną umową.
Częstymi zarzutami pod adresem usług oferowanych z wykorzystaniem łącza internetowego jest niska jakość. NEXT Plus na smartfonach i tabletach wyświetlany jest w 720 x 540 pikselach, a w wersji na SmartTV będzie to HD 720p.
Obsługiwane urządzenia:
- smartfony z Androidem w wersji 2.3.3 i wyższej;
- tablety z Androidem w wersji 3.0 i wyższej;
- iPhone 3G i nowsze;
- wszystkie tablety z iOS;
- w przyszłości SmartTV LG, Samsung i Panasonic.
Po zakupie pakietu można z niego na maksymalnie trzech urządzeniach jednocześnie. Do poprawnego działania potrzebne jest połączenie o minimalnym transferze 800 kb/s, czyli spokojnie uda się to na łączu 3G.
Niestety, pojawia się problem dodatkowych opłat za dane. Rozmowy z operatorami na temat współpracy podobno trwają, ale jakoś nie chce mi się wierzyć, że którykolwiek zgodzi się na rezygnację z naliczania danych.
Przyszłość Next Plus
Bardzo pozytywnie zaskoczyły mnie ambitne plany rozwoju. Od oferowania kolejnych kanałów w nowych pakietach, także oczywistego VOD, które ukazać się ma do końca tego roku, po coś zupełnie przełomowego – TaB.
Touch and Buy to opatentowana przez NEXT technologia obsługująca tagi nałożone na przedmioty pojawiające się w serialach i programach. Dzięki nim kiedy widz zauważy na ekranie ciekawy produkt, wystarczy, że go dotknie i zostanie przekierowany do sklepu internetowego, w którym można go nabyć.
[solr id="komorkomania-pl-20966" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/21389,mobilna-tv-co-zobaczymy-na-ekranach-komorek" _mphoto="nokia-tv-150x150-112a20fd8648e8d.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3103[/block]
Pomysł ten wprowadzi reklamy telewizyjne na zupełnie inny poziom. Moim zdaniem to przyszłość tej branży. Prawdopodobnie skaże też nas na coraz częstszy product placement.
Jedno ale...
Mam nadzieję, że uda mi się zaprezentować aplikację w kolejnym Appshakerze.
Ciekaw jestem, jak Wy oceniacie takie usługi. Uważacie, że przyjmą się w Polsce? Ja trzymam kciuki za sukces.