Android podbił rynek smartfonów w III kwartale - czy ktoś go jeszcze zatrzyma?
Niedawno przedstawiliśmy ranking najbardziej popularnych producentów smartfonów. Teraz firma analityczna Gartner dołożyła jeden z brakujących elementów układanki, publikując szczegółowe porównanie sprzedaży urządzeń z podziałem na platformy mobilne. Popularność Androida rośnie w zastraszającym tempie.
17.11.2012 | aktual.: 17.11.2012 15:30
Samsung pozostaje najpopularniejszym producentem telefonów komórkowych na świecie z udziałem 22,9%. Na drugim miejscu znalazła się firma Nokia z 19,2% udziałem. Warto odnotować, że jeszcze w III kwartale 2011 roku to Nokia była królem producentów telefonów komórkowych. W kolejnych latach Nokia może oddać pozycję drugą na rzecz Apple'a, ZTE, Huaweia czy LG, jeśli fiński producent nie odnotuje wzrostu sprzedaży smartfonów. Ratunkiem dla Nokii w III kwartale okazała się sprzedaż telefonów z serii Asha, stworzonych z myślą o rynkach rozwijających się.
Analitycy Gartnera sugerują, że pozytywnym znakami na rynku jest rosnąca sprzedaż smartfonów w Chinach, jak i telefonów komórkowych na rynkach rozwijających się. Pierwsza wiadomość w szczególności może okazać się ważna dla chińskich producentów smartfonów, w tym: Lenovo, ZTE oraz Huawei.
Rynek 169,2 mln sprzedanych smartfonów nadal kontrolują Apple oraz Samsung, dostarczając na rynek blisko 46,5 % urządzeń. Gartner nie opublikował wyników sprzedażowych smartfonów Huawei, Sony, ZTE zaznaczając, że w tym wypadku to HTC zajęło trzecie miejsce w rankingu producentów "inteligentnych" urządzeń mobilnych.
Android niezaprzeczalnym liderem na rynku smartfonów
Firma Google, twórca platformy Android, ma spore powody do zadowolenia. Z kwartału na kwartał platforma z logo zielonego robocik coraz wyraźniej dominuje na rynku, nie mając tak naprawdę żadnego konkurenta, który mógłby jej zagrozić. Smartfony z Androidem w III kwartale 2012 roku stanowiła, aż 72,4% sprzedanych urządzeń mobilnych. iOS znalazł się na miejscu drugim z zaledwie 13,9% udziałem na rynku. Coraz wyraźniej starcie Androida z iOS-em przypomina pojedynek Windowsa z systemem Mac. Dzisiaj widać, że Android idzie ścieżką platformy Windows, a w kolejnych kwartał przepaść pomiędzy udziałem dwóch platform na rynku zwiększa się.
Na miejscu trzecim platform mobilnych znalazła się firma RIM z 5,3% udziałem. Premiera pierwszych urządzeń z systemem BB10 może pozwolić kanadyjskiemu producentowi na wzrost sprzedaży smartfonów w kolejnym roku.
Największymi przegranymi na rynku platform mobilnych wydają się Microsoft i Nokia. W III kwartale 2012 roku konsumenci przestali interesować się telefonami z systemem Windows Phone 7, oczekując na kolejną odsłonę mobilnych okienek. IV kwartał 2012 roku odpowie nam ostatecznie na pytanie czy gigant z Redmond ma jeszcze jakiekolwiek szanse na zaistnienie na rynku urządzeń mobilnych. Jeśli Windows Phone 8 (oraz w dużej mierze Windows 8) nie wzniesie na wyżyny popularności okienek to tak naprawdę Microsoft będzie forsował na siłę ideę, która nie ma przed sobą żadnej przyszłości.
Wspomnienie o Nokii nie jest przypadkowe. Firma wybierając Windows Phone'a postawiła wszystko na jedną kartę, tak naprawdę tracąc wyraźnie rynek smartfonów. Dzisiaj dobiega końca cykl życia produktu, jakim jest platforma Symbian. Dokładnie ten sam system, który niegdyś świecił tryumfy. Na koniec porównanie sprzedaży smartfonów z podziałem na platformę mobilną w trzech kwartałach 2012 roku. Odpowiedzi nasuwają się same.
Nie sposób nie zauważyć, że popularność Androida nie maleje i rośnie kosztem pozostałych platform mobilnych na rynku. Czy według Was Android nie ma sobie już równych i tak naprawdę już dzisiaj wygrał starcie na rynku smartfonów?
Źródło: Gartner