Nowe układy ARM Mali-T600 - smartfony z grafiką jak konsole?

ARM zaprezentował niedawno nową serię mobilnych układów graficznych Mali-T600. Dzięki nim gry o grafice znanej z konsol wkrótce mają zadomowić się na urządzeniach mobilnych!

Tablet deweloperski oparty na układach GPU ARM mali
Tablet deweloperski oparty na układach GPU ARM mali
Miron Nurski

ARM to projektant większości dostępnych na rynku układów ARM (m.in. nowych Cortex-A8, A9 i A15) oraz popularnych układów graficznych dla urządzeń mobilnych Mali, znanych chociażby z Samsungów Galaxy S II, Galaxy S III czy Galaxy Note. Firma zaprezentowała teraz światu nową linię swoich jednostek GPU. Do serii Mali-T6xx, której członkami są już Mali-T604 i T658, dołączą 3 nowe układy: T624, T628 i T678. Czym charakteryzują się te chipy graficzne?

[solr id="komorkomania-pl-106338" excerpt="0" image="0" _url="http://komorkomania.pl/7477,nvidia-szaleje-kepler-geforce-takze-w-supersmartfonach" _mphoto="geforce-gtx-680-1-106338-857cc25.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2482[/block]

Pierwszym z nowo zaprezentowanych układów jest Mali-T624 stworzony z myślą o smartfonach, tabletach oraz telewizorach Smart TV. Może on maksymalnie składać się z czterech rdzeni, a każdy z nich został wyposażony w dwie jednostki ALU mające poprawić ogólną wydajność chipu. Rozwiązanie Mali-T628 odróżnia od niego zastosowanie od czterech do ośmiu rdzeni, co powinno przełożyć się na dwukrotnie wyższą wydajność układu.

Bez wątpienia najciekawszą i najwydajniejszą jednostką z nowych układów od ARM jest Mali-T678 przygotowany z myślą o najmocniejszych tabletach na rynku. Może on składać się maksymalnie aż z 8 rdzeni, a producent zdecydował się na podwojenie liczby jednostek ALU w każdym rdzeniu. Ma pozwolić to - według firmy ARM -na osiągnięcie niespotykanej dotychczas wydajności.

Nowe układy ARM AMli-6xx
Nowe układy ARM AMli-6xx

ARM deklaruje, że jego nowe jednostki pozwolą na zwiększenie wydajności o 50% w stosunku do poprzednich modeli przy zachowaniu tego samego poboru energii. W praktyce ma to sprawić, że na ekranach naszych smartfonów i tabletów wkrótce ujrzymy gry z grafiką dorównującą tej, do której przyzwyczaiły nas konsole.

[solr id="komorkomania-pl-104520" excerpt="0" image="0" _url="http://komorkomania.pl/7737,sony-cortex-a15-w-drugiej-polowie-roku-cztery-rdzenie-dopiero-w-2013-r" _mphoto="ace2xfammainmat600-264x1-8aa2849.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2483[/block]

Serię Mali-T600 charakteryzować ma również obsługa rozdzielczości do 4K lub 8K (w zależności od układu) oraz bezproblemowe wyświetlanie UI systemu operacyjnego z częstotliwością do 60 klatek na sekundę. Szczególne zastosowanie znajdzie tutaj zaprezentowany wraz z Androidem 4.1 Jelly Bean Project Butter, który pozwala na jednoczesną pracę CPU i GPU, dzięki czemu wyświetlane animacje są niezwykle płynne.

Producent przygotował również miłą niespodziankę dla deweloperów. 2% płytki krzemowej przeznaczono na nowy graficzny kodek kompresji Adaptive Scalable Texture Compression, który ARM wprowadził jako otwarty standard. Pozwoli to na zunifikowanie standardów przetwarzania i kompresji tekstur, a tym samym znacznie ułatwi pracę deweloperów.

[solr id="komorkomania-pl-117055" excerpt="0" image="0" _url="http://komorkomania.pl/6071,qualcomm-snapdragon-s4-pro-czterordzeniowy-krol-wydajnosci" _mphoto="snapdragon-s4-pro-apq806-12e7320.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2484[/block]

Wygląda na to, że już wkrótce producenci smartfonów otrzymają rozwiązania, które pozwolą na zbliżenie wydajności graficznej telefonów do obecnej generacji konsol. Obok nowych ARM Mali, w tym roku powinny również zostać zaprezentowane high-endowe GPU PowerVR serii 6 (Roque), a Qualcomm powoli będzie wprowadzać do Snapdragonów S4 chipy Adreno 320. Szkoda tylko, że zanim układy zadebiutują na rynku minie ładnych kilka miesięcy. Ciężko pisać również o realnym wykorzystaniu tak dużej mocy obliczeniowej, skoro obecne Mali-400 daje sobie całkiem nieźle radę.

Źródło: Engadget

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)