Więcej klientów, mniejsze przychody - operatorzy mają problem?
W ubiegłym roku operatorom udało się pozyskać wielu nowych klientów, jednak nie przekłada się to na rosnące dochody sieci komórkowych. Odpowiadają za to obecne stawki MTR, ale też to, że rynek ogólnie staje się coraz trudniejszy. Klienci niechętnie wiążą się długimi umowami, często zmieniają dostawcę usług. Jak będzie w tym roku?
26.03.2012 | aktual.: 26.03.2012 09:30
Wszyscy operatorzy zakończyli rok 2011 ze zwiększoną w stosunku do stycznia liczbą abonentów:
- Play zyskał 1,9 miliona nowych klientów, co daje mu zdecydowane pierwsze miejsce.
- T-Mobile po dużych zmianach w ofercie wzbogacił się o 858 tysięcy klientów.
- Orange pozyskał 326 tysięcy nowych użytkowników.
- Plus zamknął listę, uzyskując jedynie 254 tysiące klientów.
Dla wszystkich sieci zeszły rok był całkiem udany, jeśli oceniać liczbę nowych aktywnych kart SIM. Obecny, 2012 r., może już taki nie być. Dlaczego?
Choć to może dziwne, liczba aktywnych kart nie przekłada się na zyski sieci komórkowych. Przychody zwiększył jedynie Play, pozostali - Orange, T-Mobile, Plus - stracili, choć niewiele. Dzięki obniżaniu kosztów utrzymania infrastruktury i usług udało się na szczęście utrzymać rentowność, ale oszczędności też mają swoje granice.
Co więcej, klienci nie są już tak chętni do podpisywania długich i kosztownych umów, a także do kupowania drogich smartfonów i innego sprzętu w zamian za 2-3 lata zobowiązania w stosunku do operatora. Oprócz pozyskiwania klientów trzeba więc skupić się także na utrzymaniu tych, którzy już są w sieci.
Z punktu widzenia użytkownika oznacza to na szczęście głównie walkę o abonenta, a więc nowe promocje, dodatkowe usługi oraz bonusy.