Nvidia szaleje! Kepler GeForce także w supersmartfonach

Parę dni temu zadebiutował układ Nvidia GeForce GTX 680, oparty na nowej architekturze Kepler. Został on szybko uznany za najbardziej wydajny jednordzeniowy desktopowy układ graficzny, a Kelper GPU mają trafić również do supersmartfonów! Co z tego wyniknie?

GeForce GTX 680 na architekturze Kapler
GeForce GTX 680 na architekturze Kapler
Mateusz Żołyniak

24.03.2012 | aktual.: 24.03.2012 16:30

Informacje te trafiły do Sieci dzięki mailowi, który Jen-Hsun Huang (CEO Nvidii) wysłał do pracowników firmy. W wiadomości chwalił on wszystkich za rewelacyjne wejście na rynek nowego układu GTX 680 - pierwszego GPU opartego na architekturze Kepler. Zauważył on również, że to nie koniec starań firmy, a w przyszłości nowe układy Kepler mają trafić również do tabletów i supersmartfonów.

Nowa architektura, w przeciwieństwie do Fermi, charakteryzuje się procesem technologicznym 28 nm (dostępne są również pojedyncze karty z Fermi 28 nm, ale większość wykonana jest w 40 nm), dzięki któremu karty są znacznie wydajniejsze i bardziej energooszczędne. Co więcej, szczegółowe testy wielu redakcji potwierdziły, że pierwsza karta Kepler jest najbardziej wydajną grafiką komputerową, która jest nawet do 20% lepsza (w zależności od benchmarków i testowanych gier) od Radeona 7970, o czym więcej dowiecie się z wpisu Jacka.

GTX 680 wydajność
GTX 680 wydajność

Dzięki bardzo małemu poborowi energii i małemu wydzielaniu rdzenie Kepler mają pojawić się również w układach mobilnych, które trafią do przyszłych tabletów i supersmartfonów. Zapewne nie dotyczy to jednak nadchodzących układów Tegra 4, czyli Project Wayne.

GPU Kepler mają zostać bowiem dopiero w ciągu 1-1,5 roku dopracowane do działania w układach mobilnych, a kolejne miesięcy zajmie przygotowanie konkretnej platformy sprzętowej. Można więc się spodziewać, że Tegra wykorzystująca nowe GeForce'y pojawi się najwcześniej w 2013 roku. Będzie nim więc zapewne Project Logan, którego wydajność będzie co najmniej 50 razy wyższa niż Tegry 2.

Zapowiada się więc na to, że Nvidia poważnie myśli o ulepszeniu obecnych GeForce'ów ULP, które są mimo wykorzystania aż 12 rdzeni są słabsze od nowych ARM Mali czy PowerVR. Oczywiście, za układami GeForce w Tegrze 3 przemawiają dodatkowe technologie związane z renderowaniem obrazu czy dynamicznym generowaniem tekstur, ale już teraz Nvidia musi zbroić się na nadejście choćby PowerVR Series 6 Rogue, o którym wspominaliśmy już na blogu. Można więc oczekiwać, że zapowiedzi, iż smartfony dorównają wydajnością konsolom, to już nie tylko czcze przechwałki producentów.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)