Ile kosztuje nowy iPad? Czy produkcja się opóźni przez brak wyświetlaczy?

Ile kosztuje nowy iPad? Czy produkcja się opóźni przez brak wyświetlaczy?

Ile kosztuje iPad 3? (fot. iFixIt)
Ile kosztuje iPad 3? (fot. iFixIt)
Kamil Homziak
10.03.2012 11:00, aktualizacja: 10.03.2012 12:00

Nowy iPad nie trafił jeszcze do sklepów, a eksperci już wyliczyli, jaki jest koszt jego produkcji. Klienci (przynajmniej ci z Ameryki) już zarezerwowali całą pierwszą pulę nowych tabletów, a wytwarzanie nowych sztuk może wkrótce stanąć przez brak wyświetlaczy.

Nowy iPad nie trafił jeszcze do sklepów, a eksperci już wyliczyli, jaki jest koszt jego produkcji. Klienci (przynajmniej ci z Ameryki) już zarezerwowali całą pierwszą pulę nowych tabletów, a wytwarzanie nowych sztuk może wkrótce stanąć przez brak wyświetlaczy.

Analitycy UBM TechInsights są zgodni - nowy iPad jest droższy od poprzednika, a że w detalu kosztuje tyle samo, co dwójka, to Apple zarabia mniej. Według nich, zmontowanie tabletu w wersji 16 GB z modemem 4G to koszt około 310 dolarów. Oczywiście należy doliczyć do tego jeszcze koszta związane z zaprojektowaniem urządzenia, koniecznością przetestowania, wykupienia odpowiednich licencji (np. odnośnie łączności 3G/4G) czy promocji nowego iPada. Biorąc pod uwagę cenę rynkową, czyli 629 dolarów za wersję WiFi+4G, widać, że marża jest mniejsza niż w przypadku iPada 2 (co najmniej o kilka dolarów).

W trójce najbardziej kosztowny, jak się łatwo domyślić, jest niespełna 10-calowy wyświetlacz Retina o rozdzielczości 2048 x 1536 pikseli. Jego wytworzenie kosztuje 70 dolarów, stara wersja 1024 x 768 pikseli była warta o 20 dolarów mniej. Znacznie droższy jest też układ odpowiedzialny za transfer danych - koszt wersji 4G to 21 dolarów, starszej 3G - 10 dolarów. O 6 dolarów (z 22 do 28) wzrosła także cena procesora. Warto jednak pamiętać, że podane wyżej ceny nie uwzględniają kosztów montażu, transportu, marketingu oraz dalszego rozwoju. Z drugiej strony, Apple składa u dostawców komponentów naprawdę duże zamówienia, może więc liczyć na znaczące upusty.

Zamówienia są tak duże, że producenci wyświetlacza: Sharp, Samsung i LG, nie nadążają z ich produkcją. Największe problemy ma pierwsza z firm, która stosuje inną technologię. W związku ze zwiększoną rozdzielczością, nowy iPad korzysta z dwa razy większej ilości diod LED, co w połączeniu z łasym na prąd modemem 4G tłumaczy fakt zastosowania bardziej pojemnej baterii. Czy wkrótce można spodziewać się przestojów w produkcji tabletu? Niewykluczone, że tak - w przypadku iPada 2 odpowiednią ilość sztuk zaczęto dostarczać dopiero w kilka miesięcy po premierze.

Jak na razie, w amerykańskim internetowym Apple Store wyprzedano wszystkie 9 wariantów nowego iPada dostępnych w przedsprzedaży. Na kolejną dostawę nie trzeba będzie jednak czekać długo, do 19 marca. Przy takim zainteresowaniu Apple, mimo mniejszej marży, z pewnością wyjdzie na swoje.

Źródło: Phone Arena

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)