Rynek telekomunikacyjny okiem konsumenta - raport

Rynek telekomunikacyjny okiem konsumenta - raport

Rynek telekomunikacyjny okiem konsumenta - raport
Kira Czarczyńska
29.03.2010 09:30, aktualizacja: 29.03.2010 11:30

Jak użytkownicy telefonii komórkowej oceniają obecny stan naszego rynku GSM? Z czego korzystają? Na co jest zapotrzebowanie, a jakie usługi stają się coraz mniej interesujące?

Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej "Okiem konsumenta: Rynek telekomunikacyjny w Polsce w latach 2007-2009" pokazuje, jak zmieniły się usługi telefonii komórkowej w ostatnich trzech latach.

Raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej "Okiem konsumenta: Rynek telekomunikacyjny w Polsce w latach 2007-2009" pokazuje, jak zmieniły się usługi telefonii komórkowej w ostatnich trzech latach.

Szybki rozwój technologii oraz ciągły wzrost zainteresowania usługami telekomunikacyjnymi sprawiają, ze rynek telekomunikacyjny ulega dynamicznym zmianom. Jak zmieniały się preferencje osób korzystających z tych usług  na przestrzeni trzech ostatnich lat?

Raport

Coraz częściej wybieramy komórki.

Aż 44% konsumentów posiada obecnie wyłącznie telefon komórkowy, ze stacjonarnego zaś zrezygnowało. Ogólnie użytkownicy sieci GSM stanowią zaś 85% populacji Polski. Trend ten wynika z kilku czynników:

  • łatwiejsze rozpoczęcie korzystania z usług telefonii ruchomej,
  • większa funkcjonalność telefonii ruchomej dająca jej uŜytkownikom mobilność i przez to swobodę miejsca wykonywania połączeń,
  • stale rosnącą jakość połączeń i znaczące obniżki cen, których poziom w chwili obecnej może stanowić konkurencje dla cen połączeń w telefonii stacjonarnej.

Zdaniem UKE, usługi oferowane przez operatorów sieci ruchomych są też z reguły bardziej dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników, zwłaszcza pod kątem dostępu do multimediów czy serwisów społecznościowych umożliwiających pozostawanie on-line.

Więcej pre-paidów i mixów, mniej abonamentów.

W kolejnych latach użytkownicy wybierali odpowiednio (2007 / 2008 / 2009r.):

  • pre-paid: 43,4% / 43,4% / 47,0% (- to ostatnie prawdopodobnie za sprawą oferty Play Fresh - przyp. Kira)
  • post-paid: 51,9% / 53,7% / 46,7%
  • mix: 5,7% / 6,1% / 8,8%

Komórka kosztuje coraz mniej.

Średnie wydatki na telefon komórkowy wyraźnie spadły przez ostatnie 3 lata:

  • w pre-paid: z 50,6 PLN do 44 PLN
  • w post-paid: z 90,7 PLN do 77 PLN
  • w mix: z 48,9 PLN do 38 PLN

W chwili obecnej Polska jest krajem charakteryzującym się jednymi z najniższych cen usług mobilnych w Unii Europejskiej. Operatorzy walcząc o klienta oprócz wprowadzania nowych coraz bardziej różnorodnych ofert obniżają również ceny.

Chętnie zmieniamy operatora, ale chcemy zachować numer.

Najwięcej osób zmieniło operatora w 2008 roku - 29,3%. Najwyraźniej z obecnego są zadowoleni, albo też podpisali terminowe umowy - ponieważ już w 2009r. odsetek ten wyniósł tylko 19,3%.

Zmieniły się jednak wymagania dotyczące numeru. O ile w 2007r. najwyraźniej potrafiliśmy się jeszcze pogodzić ze stratą obecnego i zachować go chciało 65,7% zmieniających operatora, o tyle w 2008r. było to już 69,4%, a w roku ubiegłym - 77,9%. Na pewno miało na to wpływ znaczne ułatwienie procedur dotyczących przenoszenia numerów między operatorami.

W chwili obecnej, dzięki zmianom wprowadzonym przez ostatnią nowelizację ustawy Prawo telekomunikacyjne z 2009 roku, realizacja żądania przeniesienia numeru powinna nastąpić nie później niż w ciągu jednego dnia roboczego w przypadku abonentów telefonii komórkowej. Usługa ta powinna być bezpłatna. Jeszcze niedawno zaś czekaliśmy często nawet miesiąc.

Internet w komórce.

Od 2008 roku rośnie udział szerokopasmowego dostępu mobilnego - z 1,9% w czerwcu 2008 roku do 5,5% w grudniu 2009 roku. Jest to wynikiem wielu czynników, między innymi: możliwości ominięcia problemów technicznych istniejących w przypadku dostępu stacjonarnego, strategie marketingowe operatorów komórkowych, postrzeganie przez klientów Internetu mobilnego jako równorzędnego stacjonarnemu pod kątem jakości i przepływności, a jednocześnie zapewniającego mobilność, wzrost sprzedaży komputerów przenośnych, moda – szczególnie wśród młodych ludzi.

Źródło: UKE

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)