DI: tylko UKE zamierza chronić użytkowników komórek

DI: tylko UKE zamierza chronić użytkowników komórek

DI: tylko UKE zamierza chronić użytkowników komórek
Kira Czarczyńska
16.11.2009 14:35, aktualizacja: 16.11.2009 15:35

Mamy w tym kraju parę instytucji, których założeniem jest teoretycznie ochrona nas przed nimi - czyli konsumenta przed wszelkiej maści próbami nabicia go w butelkę. Okazuje się jednak, że jedyną, która faktycznie zamierza coś robić z oszustami naciągającymi na bardzo wysoko płatne SMS-y - jest Urząd Komunikacji Elektronicznej...

Sprawdzali to redaktorzy Dziennik Internautów.

Mamy w tym kraju parę instytucji, których założeniem jest teoretycznie ochrona nas przed nimi - czyli konsumenta przed wszelkiej maści próbami nabicia go w butelkę. Okazuje się jednak, że jedyną, która faktycznie zamierza coś robić z oszustami naciągającymi na bardzo wysoko płatne SMS-y - jest Urząd Komunikacji Elektronicznej...

Sprawdzali to redaktorzy Dziennik Internautów.

Redakcja Dziennika Internautów już od jakiegoś czasu dostawała od czytelników informacje na temat kolejnych, i kolejnych, i następnych stron internetowych, podstępem skłaniających odbiorcę do wysłania znacznie wyżej płatnego SMS-a, niż jest to zaznaczone obok numeru, na który należy go wysłać.

Zazwyczaj jest tak, że przy zachęcie do opłacenia usługi umieszczona jest informacja o promocji i jakaś bardzo niska cena za wysłanie wiadomości SMS - np. 1zł netto. Jest to jednak po prostu podpuszczanie, a żeby znaleźć prawdziwe koszty - trzeba przeczytać regulamin lub bardzo dokładnie przyjrzeć się napisom wykonanym mniejszą czcionką, w nieszczególnie widocznym na pierwszy rzut oka miejscu.

Promocja zaś dotyczy tylko płatności przelewem - ale tych się nie da dokonać, jako że przy każdej próbie klient zostaje przekierowany na stronę z informacją "Odbiorca nie może w tej chwili odebrać pieniędzy".

Jak możemy przeczytać na łamach DI:

Opisywane praktyki nie należą do marginalnych. Od początku czerwca otrzymaliśmy zgłoszenia dotyczące 34 stron, w chwili pisania tego artykułu 13 z nich było blokowanych przez przeglądarki jako rozpowszechniające szkodliwe oprogramowanie.

Dziennik Internautów postanowił zapytać odpowiednie instytucje, jak i czy w ogóle zamierzają zareagować. Oto odpowiedzi:

Federacja Konsumentów - brak jakiejkolwiek odpowiedzi.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - w UOKiKstwierdzono, że skoro w regulaminie jest pełna informacja na temat kosztów, to wszystko jest OK i można próbować sądzić się z autorami takich stron internetowych przed sądem cywilnym.

Komenda Główna Policji - można złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, ale tylko wtedy, jeśli opłacona tym SMS-em usługa nie zostanie wykonana. Jeżeli zostanie wykonana, to problemu nie ma, nie jest istotne że treść strony wprowadza w błąd - należy czytać regulaminy.

Na tym tle ładnie wyróżnił się UKE:

Urząd Komunikacji Elektronicznej - Piotr Dziubak, rzecznik prasowy UKE, już następnego dnia poinformował, że opisywana przez Dziennik Internautów sprawa jest znana Prezesowi UKE:

Także do nas docierają skargi abonentów i użytkowników internetu. Obecnie pracujemy nad rozwiązaniami umożliwiającymi wyeliminowanie tego typu nadużyć.

Cóż, miło że chociaż jedna instytucja jest zainteresowana nie tylko tym, czy formalności zostały dopełnione - ale także tym, czy oferta jest przedstawiana uczciwie...

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)