Apple kłamało w sprawie nowego układu Apple A8?

Apple kłamało w sprawie nowego układu Apple A8?

Apple kłamało w sprawie nowego układu Apple A8?
Mateusz Żołyniak
13.09.2014 17:05, aktualizacja: 13.09.2014 19:13

Apple wraz z nowymi iPhone'ami przedstawiło układ A8. Tradycyjnie firma nie ujawniła zbyt wielu danych o specyfikacji chipsetu, ograniczając się do stwierdzanie, że będzie on zauważalnie szybszy niż Apple A7 - wydajność CPU ma wzrosnąć o 25%, a nowa grafika ma być szybsza o 50%. Pierwsze testy wydajności jednak tego nie potwierdzają.

W sieci pojawiły się niedawno wyniki [nowymi iPhone'ami]iPhone'a 6](http://komorkomania.pl/2253,iphone-6) w teście Basemark X. Program firmy Rightware zbudowany został na silniku Unity, dzięki czemu - według twórców - ma mierzyć realną wydajność urządzeń mobilnych podczas obsługi gier 3D. Basemark X jest narzędziem multiplatformowym i może służyć do porównywania wydajności smartfonów/tabletów, które działają na różnych systemach operacyjnych (Android, iOS, Windows). Aplikacja nie jest oczywiście w pełni zoptymalizowana pod wszystkie urządzenia, ale zazwyczaj dość dobrze pokazuje jaki mogą mieć potencjał.

Dane z programu firmy Rightware wskazują, że Apple w nowym smartfonie postawiło na układ z rdzeniami Cyclone, które mogą pracować z taktowaniem do 1,4 GHz. Na pierwszy rzut oka różnią się one od jednostek z Apple A7 tylko o 100 MHz wyższym taktowaniem, ale należy pamiętać, że zostały wykonane w niższym procesie technologicznym (28 nm vs 20 nm). Basemark X nie podaje niestety zastosowanego układu GPU.

Wyniki iPhone'a 6 w teście Basemark X
Wyniki iPhone'a 6 w teście Basemark X© gsmarena

iPhone 6 w testach Basemark X osiągnął wynik 21204 punktów, co jest rezultatem dobrym, ale nie powalającym. Smartfon jest oczywiście szybszy od poprzednika, ale różnica między urządzeniami nie jest duża - iPhone 5s w tym samym teście osiąga 20253 punktów. Nijak ma się to do zapowiedzianych wzrostów wydajności (25% CPU i 50% GPU). Nowy model nie wypada też najlepiej na tle choćby Galaxy S5, którego wyniki plasują się na poziomie 23,5 tys. punków (w wersji ze Snapdragonem 801). Warto przy tym zauważyć, że sprzęt Samsunga ma ekran FullHD, a panel iPhone'a 6 pracuje w rozdzielczości 1334 x 750 pikseli.

GSMArena sugeruje tu, że Apple w Apple A8 postawiło na słabszy układ niż głosiły plotki. Przypomnę, że mówiło się o zastosowaniu PowerVR GX6650, czyli nowego GPU Imagination Technologies, który miał konkurować z mobilnym Keplerem. Poniekąd potwierdzały to dane z nowego wydania Metal Programming Guide, o czym pisał już serwis AnandTech. Znalazły się w nim bowiem informacje o dwóch rodzinach układów "iOS_GPUFamily1" i "iOS_GPUFamily2".

Pierwsza odnosi się do PowerVR G6430, który był sercem iPhone'a 5s. Druga ma zawierać układy ze wsparciem dla rozwiązania Adaptive Scalable Texture Compression (nowy algorytm kompresji tekstur). Obsługiwany jest on na chwilę obecną tylko przez cztery grafiki IT. Najpoważniejszymi kandydatami na układ graficzny do Apple A8 były czterordzeniowy GX6450 i - właśnie - sześciordzeniowy GX6650 (dwa pozostałe GPU to rozwiązania tylko dwurdzeniowe). Ten drugi jest o ok. 50% szybszy niż G6430 z poprzedniego iPhone'a, co pokrywałoby się z danymi z prezentacji iPhone'a.

Schemat układu PowerVR Series 6XT
Schemat układu PowerVR Series 6XT

Zanotowany, mały skok wydajności pozwala sądzić, że w iPhone'ie 6 jest słabszy układ. Może być nim zasugerowany przez GSMArenę PowerVR G6630, jak również GX6450. Z drugiej strony - może okazać się również, że Basemark X nie jest zoptymalizowany pod nową serię PowerVR-ów i nieco zakłamuje wyniki.

Ciekawa jest też kwestia iPhone'a 6 Plus, który ma ekran o rozdzielczości FullHD. Jeżeli Apple w obu nowych urządzeniach zastosowało tę samą grafikę, 5,5-calowy iPhone będzie zauważalnie wolniejszy. W przypadku obsługi gier 3D mógłby wypaść nawet gorzej niż model 5s. Może więc gigant z Cupertino postawił na dwa różne układy GPU w Apple A8 - mniejszy iPhone 6 przykładowo może mieć PowerVR G6630, a większy iPhone 6 Plus wykorzystuje GX6650, który jest szybszy o 50% niż poprzednio stosowane GPU. Biorąc pod uwagę ekran FullHD, nowa grafika IT powinna zapewnić modelowi 6 Plus podobną (lub nieco wyższą) wydajność niż zwykłej szóstce.

Może okazać się również, że różnica w wydajności będzie rekompensowana wyższym taktowaniem GPU w iPhone'ie 6 Plus. Mówiąc bardziej konkretnie, jeżeli w iPhonie 6 z panelem 750p dostępny jest PowerVR GX6650, to z pewnością jest on dość nisko taktowany. Pozwoliłoby to na zmniejszenie ilości wydzielanego ciepła, o czym też była mowa na prezentacji.

To oczywiście tylko moje spekulacje, które odnoszą się do jednego wyniku testu. Do tego nie wiadomo nawet czy robiony był on na finalnej wersji sprzętu/oprogramowania, ani kto był ich autorem. Nie powinniście więc brać tego jako pewnik. Kto jednak wie, może Apple na prezentacji nie powiedziało całej prawdy o Apple A8 i wydajności nowych iPhone'ów. Firma oczywiście nie kłamała, ale mogła celowo przemilczeć kilka rzeczy. Przekonamy się o tym pewnie, gdy sprzęt trafi już na rynek.

Źródło: GSMArena, AnandTech

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)