Android w Polsce 2015 - jacy są polscy użytkownicy Androida?

Android w Polsce 2015 - jacy są polscy użytkownicy Androida?

Zmodyfikowane zdjęcie Android
Zmodyfikowane zdjęcie Android
Źródło zdjęć: © Asif Islam / Shutterstock.com
Miron Nurski
19.01.2016 15:50, aktualizacja: 19.01.2016 17:03

W jakich sytuacjach Polacy najczęściej korzystają ze swoich smartfonów? Jakie aplikacje królują na naszych pulpitach? Co przeciętny użytkownik wie o swoim smartfonie? Sprawdźmy.

Raport "Android w Polsce 2015” został stworzony przez firmę badawczą SW Research oraz agencję rozwoju produktów mobilnych Whalla Labs. Badanie, na którym go oparto zostało przeprowadzone w dniach 20-31 maja 2015 roku na 2548 ankietowanych. Przygotowano je z myślą o deweloperach, aby ci mogli lepiej poznać użytkowników najpopularniejszej mobilnej platformy w Polsce.

Android Windowsem w świecie smartfonów

Porównanie to dotyczy nie tylko skali popularności obu systemów, ale i faktu, że nie są one ściśle powiązane z konkretnymi producentami sprzętu. Twórcy raportu zauważają jednak, że w 2014 roku pod kontrolą Androida pracowało 1,624 mld smartfonów, podczas gdy Microsoftowi nie udało się sprzedać tylu windowsowych licencji od początku istnienia tego systemu. Liczba ta stanowi jednocześnie 81,5% rynku smartfonów.

Również w Polsce Android jest absolutnym liderem, choć procentowo jego popularność jest u nas niższa niż na całym świecie. Mówimy o ok. 12 mln urządzeń i 65% rynku.

Masz Androida? Najpewniej jesteś mężczyzną

Jak wynika z badania, przedstawiciele płci brzydkiej stanowią w Polsce 57,6% użytkowników Androida, a kobiety 42,4%. Autorzy raportu przyjrzeli się jednak nie tylko płci, ale i wykształceniu i zasobności portfela osób korzystających z tegoż systemu.

Jeśli chodzi o wykształcenie, najliczniejszą grupą społeczną wśród użytkowników Androida są osoby o wykształceniu wyższym magisterskim, przy czym kobiety (33,2%) przebijają pod tym względem mężczyzn (22,3%). Odwrotnie rozkład popularności wygląda w przypadku osób z wykształceniem gimnazjalnym (K: 2,4%; M: 8,1%).

Obraz
© SW Research i Whalla Labs

Co to oznacza? Podczas gdy mężczyźni sięgają po Androida już w wieku szkolnym, kobiety przekonują się do niego dopiero po zdobyciu wykształcenia. Z punktu widzenia deweloperów jest to o tyle ciekawe, że aplikacja dla wykształconych pań wbrew pozorom będzie miała znacznie liczniejszą grupę potencjalnych odbiorców niż niezobowiązująca gra dla nastolatków.

Wykształcenie polskich użytkowników Androida
Wykształcenie polskich użytkowników Androida© SW Research i Whalla Labs

Ciekawie wygląda jednak sprawa, gdy spojrzymy na zarobki. Choć żeńska część użytkowników Androida jest z reguły lepiej wykształcona, to mężczyźni zarabiają więcej.

Co masz na swoim pulpicie?

Twórcy raportu przyjrzeli się skrótom do aplikacji, które na swoich pulpitach umieszczają fani Androida. Jak nietrudno się domyślić, najpopularniejsze apki uzależnione są od wieku użytkowników, ale nie zabrakło kilku niespodzianek.

Aplikacje umieszczane na pulpitach przez polskich użytkowników Androida z różnych grup wiekowych
Aplikacje umieszczane na pulpitach przez polskich użytkowników Androida z różnych grup wiekowych© SW Research i Whalla Labs

Nie dziwi mnie, że młodsze osoby trzymają w swoich telefonach Facebooka, Snapchata i Instagram. Zaskoczeniem jest jednak dla mnie to, że wciąż sporą popularnością w Polsce cieszy się GG oraz to, że po Kupony do McDonald's i Angry Birds sięgają głównie starsi użytkownicy.

Jak to wygląda z podziałem na płeć? Sporo kobiet (57,4%) używa komunikatora WhatsApp oraz aplikacji do robienia mobilnych zakupów (głównie Allegro). Jeśli chodzi o alternatywne dla Chrome'a przeglądarki, panie wybierają Operę, a panowie Firefoksa.

Aplikacje umieszczane na pulpitach przez polskie kobiety i mężczyzn
Aplikacje umieszczane na pulpitach przez polskie kobiety i mężczyzn© SW Research i Whalla Labs

Nietrudno się domyślić, że przede wszystkim wybieramy aplikacje darmowe. Autorzy badania zwracają uwagę na to, że spośród tzw. heavy userów smartfonów 90% pobrało jakąś aplikację z Google Play, ale tylko 36,3% z nich w tym czasie kupiło jakąś apkę.

Popularność płatnych aplikacji wśród polskich użytkowników Androida
Popularność płatnych aplikacji wśród polskich użytkowników Androida© SW Research i Whalla Labs

Ze smartfonów najczęściej korzystamy podczas...

... spotkań ze znajomymi. Na drugim miejscu jest - a jakżeby inaczej - toaleta. Ponadto wielu z nas podczas robienia zakupów na bieżąco monitoruje ceny w innych sklepach. Najrzadziej po smartfony Polacy sięgają podczas seksu, choć - jak widać - nie brakuje osób, które przeglądają statusy na Facebooku w trakcie intymnych uniesień.

Sytuacje, w jakich polscy użytkownicy Androida sięgają po smartfony
Sytuacje, w jakich polscy użytkownicy Androida sięgają po smartfony© SW Research i Whalla Labs

Co w ogóle wiesz o swoim telefonie?

Ta kwestia będzie z pewnością szczególnie interesująca z punktu widzenia czytelnika Komórkomanii. Zapewne w swoich smartfonach wiecie wszystko, włącznie nazwą producenta odpowiedzialnego za chip graficzny. Tymczasem 32,7% badanych na pytanie o ilość pamięci operacyjnej w używanym przez siebie telefonie odpowiedziało... "nie wiem".

Obraz
© SW Research i Whalla Labs

Dużo sprawniej ankietowani poradzili sobie ze wskazaniem producentów swoich urządzeń. Prym wiedzie oczywiście Samsung.

Najpopularniejsi producenci smartfonów z Androidem w Polsce
Najpopularniejsi producenci smartfonów z Androidem w Polsce© SW Research i Whalla Labs

Więcej szczegółów znajdziecie w 54-stronicowym raporcie dostępnym na stronie androidwpolsce.pl. Jak widać, dane te są szalenie interesujące nie tylko dla deweloperów, z myślą o których je zebrano.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)