Microsoft ujawnił, ile stracił na tabletach z Windowsem RT

Microsoft ujawnił, ile stracił na tabletach z Windowsem RT

Microsoft ujawnił, ile stracił na tabletach z Windowsem RT
Jan Blinstrub
19.07.2013 09:03, aktualizacja: 19.07.2013 11:03

Podejrzewaliśmy to właściwie od samej premiery - Windows RT to system, którego nikt nie chce. Teraz jednak wiemy, jak bardzo kosztowny był to eksperyment.

Plan był chytry, ale z jakiegoś niezrozumiałego powodu (sic!) nie wypalił. Microsoft wyprodukował dużą liczbę tabletów Surface RT. Mocno jednak przeszacował i sprzęt zalega w magazynach, a firma musi świecić oczami przed inwestorami. Eksperyment z tabletem bazującym na kadłubkowej wersji Windowsa kosztował Microsoft 900 milionów dolarów w roku fiskalnym (okres 12 miesięcy do czerwca 2013). Jeśli dodamy do tego kolejną obniżkę cen tabletu (wersja 32 GB kosztuje obecnie w Stanach 350 dolarów), uzyskamy obraz "sukcesu", jaki odniósł Surface RT. Tego tabletu po prostu nikt nie chce.

Jak słusznie zauważył TechCrunch, nie jest to wina samego urządzenia. Oba tablety Microsoftu: RT i Pro, są dopracowane i świetnie zaprojektowane. Zresztą choć Microsoft nie odniósł w segmencie tabletów spektakularnego sukcesu, IDC podaje, że w pierwszym kwartale tego roku był piątym po Apple'u, Samsungu, Asusie i Amazonie producentem tego typu urządzeń z 1,8% udziałów w rynku. Sprzedał w tym okresie 900 tys. tabletów Surface. Większość nabywców wybierała oczywiście modele Pro.

Można powiedzieć: nie tylko Surface'em Windows RT stoi. Chyba jednak żadna firma produkująca oparte na nim tablety nie jest zadowolona z wyników, sądząc po masowych obniżkach cen i pojawiających się jedno za drugim oświadczeniach o "tymczasowym wstrzymaniu produkcji urządzeń z RT".

Microsoft, choć deklaruje, że będzie rozwijać RT i stworzy kolejne urządzenia na nim bazujące, także zmienia strategię. Aktualizacja Blue umożliwi uruchamianie systemu bezpośrednio do desktopu, co osłabi pozycję Modern UI i tworzonych dla niego aplikacji, które to są przecież jedynym środowiskiem pracy sprzętu z Windowsem RT.

Co więcej, Surface Pro, który trafił w czerwcu do Japonii, jest tam sprzedawany z pakietem Office w wersji Home & Business. To istotna zmiana, bo żaden tablet z Windowsem 8 nie ma w standardzie pakietu biurowego. Nie bez znaczenia jest też wersja oprogramowania - z Office'a w Pro może korzystać biznes, podczas gdy wariantu w Windowsie RT można używać wyłącznie do nauki i w domu. Jest szansa, że Microsoft zdecyduje się na podobny krok także na innych rynkach, co niewątpliwie dałoby modelowi Pro dużą przewagę nad urządzeniami konkurencji i jeszcze bardziej pogrąży RT, w którym zainstalowany domyślnie Office jest jedną z nielicznych zalet.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)