Sekrety mobilnej fotografii: silhouette

Sekrety mobilnej fotografii: silhouette

Nokia Lumia 830
Nokia Lumia 830
Mateusz Jaszak
30.07.2016 10:30, aktualizacja: 20.08.2016 12:02

Przed wami kolejny poradnik z cyklu fotografii mobilnej. Tym razem przybliżymy wam popularną wśród fotografów mobilnych technikę silhouette. Opowie o niej Mateusz Jaszak - członek Grupy Mobilni, influencer i animator działań internetowych Sony Mobile, hard user social media próbujący zrozumieć dynamikę konkurencji.

Słowem wstępu

Etienne de Silhouette, francuski minister finansów żyjący w czasach rządów króla Ludwika XV zainteresował się tworzeniem sylwetek ludzkich z czarnego papieru, które umieszczał na jasnym tle. Jego twórczość stała się na tyle popularna, iż znaczenie słów „zarys” czy „sylwetka” w języku angielskim i francuskim zostało określone jego nazwiskiem. Jednakże, „silhouette” nie oznacza tylko zarysu postaci, lecz także określenie techniki fotograficznej, o której wam opowiem.

Czym jest silhouette? W jednym zdaniu, jest to obraz zarysu fotografowanego obiektu na tle jasnego kontrastowego tła. Przykład? Proszę bardzo:

Kwestie techniczne

Zapewne słyszeliście zdanie: „nie fotografuj pod światło”. Tym razem łamiemy tę zasadę. W technice Silhouette fotografujemy właśnie „pod światło”, zwracamy obiektyw w kierunku źródła światła. Ok, zwróciłeś telefon w kierunku światła i obiektu, a co z ustawieniami aparatu w smartfonie?

  1. Zmień ustawienia pomiaru światła (metering) na punktowy lub centralnie ważony, gdy światło jest silne, na przykład w czasie “złotej godziny”. W przypadku matrycowego pomiaru możemy otrzymać niepożądaną aurę wokół sylwetki i przepalone niebo. Jeśli korzystasz ze słabego światła (chociażby lampki, świecy itd.) wybierz matrycowy pomiar, aby otrzymać jak najwyraźniejszy zarys obiektu.
  • Slider item
[1/1]
  1. Kolejnym krokiem jest określenie poziomu ekspozycji. To najważniejsza część całego procesu tworzenia fotografii w technice Silhouette. Większość smartfonów nie daje możliwości ustawiania czasu naświetlania. Mamy tylko kontrolę nad stopniem ekspozycji (EV) i czułością matrycy.
  • Slider item
[1/1]

W czasie przesilenia “złotej godziny” ustawiamy czułość na ISO 50 lub ISO 100, co do EV trzymamy się od -1 do 0. Celem wykorzystania takich nastaw jest wykonanie jak najostrzejszego zarysu postaci i “nieprzepalonego” zdjęcia przy jak najmniejszych szumach obrazu. Co zrobić, gdy chcemy sfotografować zespół muzyczny w czasie nocnego koncertu? Podniesienie czułości do ISO 800 lub i nawet więcej jest konieczne. Szumy matrycy dodadzą smaczku.

Postprodukcja

Mamy zdjęcie, jednak coś nie daje nam spokoju. Fotografia jest zbyt płaska, niedoświetlona lub koloryt zdjęcia nie powala. Zabierzmy się za edycję zdjęcia.

Zwykle podkręcam kontrast zdjęcia. Aplikacje takie jak VSCO czy Snapseed poprawią estetykę obrazu. W VSCO zazwyczaj poprawiam kontrast o +1, w Snapseedzie za to korzystam z kontrastu tonalnego, a dokładnej z poprawieniem kontrastu niskich tonów. Zdjęcie przestaje być płaskie, dodanie kontrastu podbija graficzny charakter sylwetki. Co zrobić z niedoświetlonym zdjęciem? Nie korzystaj z podstawowych ustawień jasności, lecz pobaw się krzywymi kontrastu.

  • Slider item
[1/1]

Operując danymi partiami cieni i światła uzyskamy wysoki kontrast przy podbiciu jasnych części obrazu. W tym pomoże aplikacja A Color Story czy Polarr.

Kolory nie są zbyt soczyste? Popraw je aplikacją Adobe Lightroom Mobile. Wybierz odpowiednie barwy, które chcesz zmodyfikować jak na przykład pomarańcz czy czerwień.

  • Slider item
[1/1]

Przykładowy proces edycji kontrastu, jasności czy koloru za pomocą wyżej wymienionych aplikacji przedstawię w dalszej części tekstu.

Przykłady

Jak zrobiłem powyższe zdjęcie? Oprócz samego smartfona wykorzystałem statyw i wyzwalacz sprzężony z telefonem przez Bluetooth. Fotografia powstała w czasie sierpniowego popołudnia, około godziny 18:00. Zależało mi na pokazaniu kropli wody, więc realizacja owego pomysłu kosztowała kilkanaście prób. Ekspozycję obrazu dostosowałem do chmur, aby były jak najbardziej widoczne przy zachowaniu jak najlepszej wyrazistości sylwetki.

Artystyczna instalacja przedstawiona na powyższym zdjęciu nie jest tak jasna jak światło słoneczne, więc zastosowałem pomiar matrycowy. Czułość ISO 400, ekspozycja ustawiona +0,5. Wizja zdjęcia opierała się na pokazaniu gestykulacji i mimiki modela, więc pozwoliłem sobie na ustawienie ekspozycji na 0,5.

Moim zamiarem było przedstawienie sylwetki mężczyzny z zapiekanką w kontraście do reszty przechodniów. Sam przechodzień nie jest tak dobrze widoczny jak ludzie znajdujący się w drugim czy trzecim planie. To wszystko zależało od punktu odniesienia przy doborze ekspozycji, którym w tym wypadku była ulica na drugim planie.

Zasady są po to, aby je… w pewnym stopniu łamać. Model został ustawiony tak, aby jego twarz nie była oświetlona przez Słońce, tylko część jego sylwetki. Oświetlona część ściany zmieniła całą estetykę zdjęcia. Pomiar światła właśnie na tę część obrazu pozwolił osiągnąć zamierzony cel - silhouette.

  • Slider item
[1/1]

Poeksperymentuj także z trybem burst mode, czyli trybem zdjęć seryjnych. W trybie tym tak naprawdę smartfon nagrywa krótki klip wideo i rozbija każdą klatkę na pojedyncze zdjęcie. Niestety, rozdzielczość zdjęcia jest uwarunkowana maksymalną rozdzielczością nagrywania wideo danego modelu smartfona. Dla czystej estetyki wykorzystuj jak najprostsze tło. Ruch i sylwetka są bardzo widoczne na tle nieba, a wyraz fotografii staje się niecodzienny.

  • Slider item
[1/1]

Po zmroku

  • Slider item
[1/1]

Nocna fotografia i silhouette: jeśli dokładnie przyjrzycie się fotografii, zauważcie szumy, które jednak nie wpływają znacząco na estetykę fotografii. Wykorzystanie silnej plamy światła padającej na podłoże i odpowiedniego ustawienia obiektywu względem sylwetki, wykreowało nowy efekt.

Wykonanie powyższej fotografii nie byłoby możliwe bez użycia statywu i wydłużenia czasu naświetlania matrycy. W okresie, gdy zrobiłem to zdjęcie, nie miałem możliwości manualnej zmiany długości czasu ekspozycji przez ograniczenia oprogramowania, jednak automatyka aparatu zadziałała zadowalająco.

  • Slider item
[1/1]

Próba przechwycenia ruchu w godzinach nocnych daje niesamowite efekty, tak jak na powyższej fotografii. Statyw, sztuczne oświetlenie i manualny nastaw czasu naświetlania matrycy daje wielką swobodę w tworzeniu nocnych zdjęć w technice silhouette.

Jeżeli szukasz inspiracji w tworzeniu fotografii w opisywanej technice silhouette, obejrzyj zdjęcia Yosego Budi. Sposób w jaki łączy wiele technik fotografowania robi wrażenie.

Macie pytania co do techniki tworzenia silhouettów? Zadawajcie je w komentarzach. Kolejna część Sekretów Fotografii Mobilnej już za tydzień.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)