Pozycjonowanie - sposób, by wykorzystać potencjał sklepu internetowego

Pozycjonowanie - sposób, by wykorzystać potencjał sklepu internetowego

Pozycjonowanie - sposób, by wykorzystać potencjał sklepu internetowego
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
01.07.2021 09:12, aktualizacja: 06.03.2024 22:13

Ubiegły rok przyniósł wiele zmian nie tylko w życiu społecznym, ale i w sposobach prowadzenia biznesu. Wiele sklepów zdecydowało się przenieść działalność do internetu czy chociażby wspomóc sprzedaż za pomocą platformy online. Jest to opłacalny ruch, ale w 2020 roku wykonała go rekordowa liczba przedsiębiorców - powstało wtedy o 9 tysięcy sklepów internetowych więcej niż jeszcze rok wcześniej. Samo wejście ze sprzedażą do sieci nie oznacza więc regularnych, satysfakcjonujących zysków - do tego trzeba czegoś więcej. Nasz sklep musi zostać zauważony przez potencjalnych klientów, a droga do tego nie jest prosta. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach internetowych.

Na czym polega pozycjonowanie?

Internet stanowi istny ocean stron internetowych, do którego codziennie wpadają coraz to nowe witryny. Przedzieranie się przez zasoby globalnej sieci “na piechotę” byłoby drogą przez mękę, a znalezienie potrzebnych informacji stałoby się wręcz niewykonalne. Dlatego powstały wyszukiwarki takie jak Google, Bing czy Yandex. Każda z nich wyposażona jest we własny algorytm, który przeczesuje sieć, oceniając jakość i przydatność witryn dla potencjalnego odbiorcy. Na podstawie tej oceny układany jest ranking wyników, który pojawia się, gdy wpiszemy zapytanie w wyszukiwarkę.

Liczba czynników, które są brane pod uwagę przez roboty sieciowe, sięga trzech cyfr, a spora liczba kryteriów nie jest podana do wiadomości publicznej. Specjaliści są jednak w stanie częściowo sprawdzić, a częściowo wydedukować, co ma największe znaczenie dla algorytmów. Pozwala to zoptymalizować stronę tak, by w jak największym stopniu spełniała wymogi wyszukiwarek i tym samym wyświetlała się wysoko w przypadku wielu zapytań. Ten proces nazywamy pozycjonowaniem.

Wiele osób decyduje się pójść na skróty i osiągnąć takie pozycje, prowadząc kampanię w Google Ads. Dzięki temu linki do ich strony szybko pojawiają się na czołowych miejscach w rankingu. Ta taktyka jest jak najbardziej słuszna i może generować wiele konwersji. Nie można jednak zapominać, że to tylko jedno ze źródeł ruchu, a zlekceważenie wyników organicznych może nas kosztować utratę ogromnej grupy potencjalnych klientów. Dlatego wygrywają na rynku te marki, które łączą różne metody promocji w internecie i dostrzegają każdą okazję do zyskania przewagi nad konkurencją. A pozycjonowanie to forma zwiększania widoczności w sieci, której nie należy lekceważyć.

Pozycjonowanie - najbardziej opłacalna strategia długofalowa

Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego jest tak ważne? Powodów jest kilka. Przede wszystkim prawidłowo przeprowadzone działania SEO w znaczącym stopniu zwiększają naszą widoczność w sieci. To dzięki nim nasza strona pojawia się w czołówce rankingu w wyszukiwarkach, a to mocno podnosi szansę, że użytkownik trafi na naszą witrynę, szukając produktów w jeden z najpopularniejszych obecnie sposobów - czyli przez Google.

Mimo że wyniki organiczne (czyli wypracowane przez SEO) znajdują się na liście pod sponsorowanymi linkami, to cieszą się one większym zaufaniem internautów. Nauczyliśmy się polegać na najpopularniejszej wyszukiwarce w sieci i większość z nas automatycznie uznaje za wartościowe te strony, które zyskały pozytywną ocenę jej algorytmów. Dlatego pojawianie się wysoko w wynikach organicznych stanowi dla marki większy prestiż niż gdy jest widoczna wyłącznie jako link sponsorowany.

Poza tym jeśli korzystamy równocześnie z Google Ads, nasza strona pojawi się na liście aż dwa razy - jako reklama i jako wynik organiczny. To z kolei podwaja szansę na przyciągnięcie uwagi użytkownika i uczynienie z niego klienta. Dodatkowo pozycjonując się, możemy również trafiać do osób, które nie są w danej chwili gotowe na zakup, ale prawdopodobnie będą chciały dokonać go w przyszłości.

Pokażmy to na przykładzie. Przypuśćmy, że prowadzimy sklep z meblami. W ramach działań SEO możemy tworzyć na stronie nasycone frazami kluczowymi wpisy poradnikowe. Wybieramy w tym wypadku frazy, które nie są nastawione typowo na sprzedaż, np. “jak urządzić nowoczesny salon” czy “jakie meble kupić do pokoju dziecka”. Osoby, które trafią na naszą stronę po wpisaniu takich fraz, prawdopodobnie nie dokonają od razu zakupu, ale zapamiętają markę i pozytywne doświadczenia z nią związane. Kiedy więc dojrzeją do decyzji o zakupie, jest spora szansa, że wrócą do naszego sklepu i zostaną klientami.

Co biorą pod uwagę wyszukiwarki?

Jak już wspominaliśmy, czynników rankingowych jest naprawdę sporo, dlatego pozycjonowanie to złożony proces wymagający działań na wielu frontach. Z reguły rozpoczyna go szczegółowy audyt, który ma wyłonić podstawowe błędy na stronie i obszary wymagające zoptymalizowania. Potem przychodzi moment obrania strategii pozycjonowania i jej konsekwentnego realizowania. Następuje czas optymalizacji kodu witryny, kompresowania zdjęć, przebudowy menu, wdrażania przekierowań i podejmowania wszystkich niezbędnych działań, by strona działała szybko i sprawnie. Jednocześnie najczęściej konieczna jest przebudowa treści, formatowanie tekstów i nasycanie ich frazami kluczowymi, czyli zapytaniami, które internauci najczęściej wpisują w wyszukiwarkę.

Same zmiany na stronie jednak nie wystarczają. Trzeba również zadbać o swoisty społeczny dowód słuszności w postaci linków na innych witrynach, prowadzących do naszej strony. Zbiór dobrej jakości odnośników stanowi dla algorytmów dowód, że strona jest wartościowa i powinna znajdować się wysoko w rankingu. Linki nie mogą jednak pochodzić z podejrzanego źródła - tylko odnośniki ze stron cieszących się dobrą oceną robotów pomagają nam wspiąć się po drabince wyników.

Samodzielnie czy z pomocą agencji?

Pozycjonerów-amatorów nie brakuje, a części z nich udaje się nawet powiększyć widoczność strony. Pozycjonowanie jest jednak procesem na tyle złożonym i wieloetapowym, wymagającym przemyślanej strategii, że nigdy nie będą to wyniki, jakie mogliby osiągnąć profesjonaliści. Powodem może być tutaj brak wiedzy i doświadczenia, ale przyczyna bywa również bardziej prozaiczna - brak specjalistycznych narzędzi. Agencje SEO korzystają z reguły z co najmniej kilku programów do wyszukiwania fraz kluczowych i tematów blogowych, badania widoczności, śledzenia konkurencji itp.

Większość z nich to płatne narzędzia, a łączna kwota za ich subskrypcję sięga nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. W przypadku firmy obsługującej wielu klientów jest to akceptowalny wydatek, ale przy pozycjonowaniu jednej strony jest on nieproporcjonalnie duży. Dlatego jeśli chcemy rzeczywiście czerpać zyski z pozycjonowania, warto skorzystać z usług agencji cieszącej się dobrą opinią klientów.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)