Apple na celowniku polskich urzędników. UOKiK sprawdzi, czy iOS nie łamie prawa

Apple na celowniku polskich urzędników. UOKiK sprawdzi, czy iOS nie łamie prawa

Apple na celowniku polskich urzędników. UOKiK sprawdzi, czy iOS nie łamie prawa
Miron Nurski
13.12.2021 11:59, aktualizacja: 06.03.2024 22:15

W systemie iOS zostały wprowadzone zmiany, które w założeniu mają chronić prywatność użytkowników. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce jednak sprawdzić, czy na pewno to było główną motywacją Apple'a.

Mowa o funkcji App Tracking Transparency, która trafiła do systemów iOS 14.5 oraz iPadOS 14.5 w kwietniu. Pozwala ona zdecydować, które apki mogą śledzić aktywność w aplikacjach i witrynach dla celów reklamowych.

Oficjalnie chodzi o troskę o prywatność posiadaczy iPhone'ów i iPadów, ale pojawiły się podejrzenia, że przyczyna wprowadzenia takiego rozwiązania może być inna.

UOKiK sprawdzi, czy App Tracking Transparency nie ma na celu wykoszenia konkurencji Apple'a

"Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym" – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Z czego wynikają wspomniane podejrzenia? Otóż producent iPhone'ów rozwija własną platformę reklamową o nazwie Apple Search Ads. Istnieją więc obawy, że firma podjęła działania mające na celu osłabienie skuteczności reklam partnerów, by w ten sposób promować własną usługę. A to naruszałoby przepisy dotyczące zdrowej konkurencji.

W systemach iOS 14.5 i nowszych użytkownik musi ręcznie udzielić zgodę na gromadzenie przez zewnętrzne aplikacje danych osobowych. Jeśli tego nie zrobi, personalizowanie reklam pod konkretnego odbiorcę staje się utrudnione, a przez to ich skuteczność spada.

Polityka Apple'a nie spodobała się m.in. Facebookowi, który ruszył z głośnią kampanią zachęcającą użytkowników do włączenia personalizacji reklam.

Good Ideas Deserve To Be Found

Trzeba zaznaczyć, że Apple'owi póki co nie zostały postawione żadne zarzuty. UOKiK prowadzi jedynie postępowanie wyjaśniające, o którego rezultatach także przeczytacie na łamach Komórkomanii.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)