20 lat SMS-ów. Co je zastąpi?

20 lat SMS-ów. Co je zastąpi?03.12.2012 16:00
Kiedyś pisanie SMS-ów było mniej wygodne (fot. Rd. Vortex)
Adrian Nowak

Sięgamy po telefon i wysyłamy je bez większego zastanowienia. Proste wiadomości tekstowe, czyli SMS-y, obchodzą dziś swoje 20. urodziny. Jak długo będą z nami?

Szacuje się, że w ubiegłym roku wysłano na całym świecie ponad 8 bilionów SMS-ów (8 tysięcy miliardów). Pierwszą wiadomość tego typu nadano 3 grudnia 1992 roku w Wielkiej Brytanii. Jaka była treść pierwszego SMS-a? Okazuje się, że po prostu życzenia świąteczne dla współpracowników.

W związku z okrągłą rocznicą BBC postanowiło zadać kilka krótkich pytań Mattiemu Makkonenowi - twórcy idei niezwykle popularnych dziś krótkich wiadomości. Jaką drogę wybrali dziennikarze? Postanowili wysłać mu SMS-y...

Nie miały służyć do pogaduszek

Dziś wydaje się oczywiste, że krótkie wiadomości tekstowe są idealne do czatowania, a to czyni je bardzo lubianymi również przez młodszych użytkowników. Makkonen zapewnia jednak, że dwie dekady temu nikt nie wyobrażał sobie, że użytkownicy będą chcieli tracić czas na przepisywanie swoich myśli na niewygodnych klawiaturach, do tego ograniczeni długością wiadomości.

Początkowo SMS-y miały służyć tylko do przesyłania abonentom informacji o możliwych problemach z dostępem do sieci. Operatorzy długo opierali się przed wprowadzeniem tego typu nowości, jednak premiera Nokii 2000 z obsługą SMS-ów już w 1994 roku, sprawiła, że taka forma komunikacji stała się nagle bardzo popularna. Przesyłanie krótkich wpisów było również znacznie tańsze niż nawet krótkie rozmowy, a więc do technologii przekonali się także starsi użytkownicy.

Co będzie następne?

Wydaje się, że nic nie jest w stanie zachwiać pozycji SMS-ów, jednak to nieprawda. Obecnie coraz większą popularność zyskują po prostu wiadomości, które przesyłamy przez Internet. Wydawanie nawet drobnych sum jest po prostu mniej opłacalne, gdy mamy dostęp do mobilnego pakietu danych i możemy czatować z kimś np. przez Facebook Messengera, praktycznie bez ograniczeń.

Na ciągły dostęp do Internetu w telefonie może sobie pozwolić jednak tylko część użytkowników. Choć więc prawdopodobnie SMS-y czasy świetności mają już za sobą (w ubiegłym roku niektórzy operatorzy odnotowywali spadki ich popularności), bez wątpienia jeszcze długo będą z nami. Dostęp do wygodniejszych i tańszych form komunikacji po prostu sprawi, że będą mniej potrzebne.

Źródło: BBCInformation Week

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.