7 sposobów na komórkowy spam

7 sposobów na komórkowy spam25.08.2009 09:05
Blacklist-Mobile.
Paweł Wolniewicz

Mobilny spam nie jest na razie wyjątkowo dokuczliwy ? przynajmniej w Polsce. Oczywiście, jeśli korzystamy za pomocą komórki z poczty elektronicznej, to sytuacja może być poważniejsza. Jeszcze większy problem stanowi mobbing z wykorzystaniem telefonów ? zwłaszcza w szkołach.

Prawdopodobnie trudności te będą się z czasem nasilały, o czym świadczy przykład innych krajów. W Japonii już 60 procent mieszkańców narzeka na komórkowy spam. Podobne wieści dochodzą zresztą także z krajów rozwijających się, chociażby z Filipin.

Na szczęście istnieją sposoby stawienia czoła spamowi. W tym wpisie zaprezentuję kilka aplikacji pozwalających na poradzenie sobie z niechcianymi SMS-ami oraz e-mailami.

Prawdopodobnie trudności te będą się z czasem nasilały, o czym świadczy przykład innych krajów. W Japonii już 60 procent mieszkańców narzeka na komórkowy spam. Podobne wieści dochodzą zresztą także z krajów rozwijających się, chociażby z Filipin.

Co to jest spam w telefonie?

Spam to niechciane wiadomości rozsyłane drogą elektroniczną. Zwykle są rozprzestrzeniane masowo. Najczęściej kojarzymy je ze skrzynek e-mail. Zdarza się jednak, że dostajemy je w postaci SMS-a, rzadziej w komunikatorze.

Częstym tematem spamu są reklamy, jednak mogą też zawierać niebezpieczne linki lub pliki służące np. do wyłudzania haseł lub naszych danych.

Jak usunąć komórkowy spam?

Oto kilka aplikacji pozwalających na poradzenie sobie ze spamem, w tym z niechcianymi SMS-ami oraz e-mailami.

Po pierwsze: Programy do zwalczania SMS-owego spamu

Jeśli chcemy, by do naszego telefonu docierały wyłącznie wiadomości tekstowe od zaufanych nadawców, to możemy w tym celu zainstalować specjalne oprogramowanie. Zaprezentowane tutaj aplikacje są płatne. Można poszukać również darmowych odpowiedników, jednak nie będą one oferowały tak bogatego zestawu funkcji.

Narzędzie to działa w systemie operacyjnym Symbian. Blokuje ono nadchodzące wiadomości, jeśli zostaną one zakwalifikowane jako spam. Użytkownik nie otrzymuje wtedy żadnego powiadomienia o nadchodzącym SMS-ie. Możliwe jest określenie własnych reguł filtrowania wiadomości lub ograniczenie grona zaufanych nadawców do osób zapisanych w książce adresowej.

SMS Spam Manager kosztuje blisko 40 zł. W Polsce można go kupić między innymi w sklepie Inhand.

Kolejne płatne narzędzie opracowane przez WebGate. Jest to spory pakiet oprogramowania, zawierający (oprócz opisanego już SMS Spam Managera) także oprogramowanie do zarządzania połączeniami głosowymi oraz do blokowania komórki. Produkt przeznaczony dla użytkowników smartfonów z Symbianem. Advanced Productivity Pack to bardzo zaawansowany oręż do walki ze spamem, także z niechcianymi rozmowami.

Czarna lista dla użytkowników Symbiana (S60 5th edition, S60 3rd edition). Program blokuje nadchodzące SMS-y i połączenia, jeśli:

  • nadawcy są zapisani na czarnej liście,
  • nadawców nie ma w książce adresowej,
  • wiadomości tekstowe pochodzą z bramek.

Pełna wersja aplikacji kosztuje 7 dolarów.

Pora na narzędzie przeznaczone dla systemu Windows Mobile. SMSSpaminator pozwala na tworzenie reguł umożliwiających odróżnienie spamu od pożądanych wiadomości. Program analizuje wzorce wprowadzone przez użytkownika i na tej podstawie decyduje, czy wiadomość należy dopuścić. Dodatkowo aplikacja chroni także konta poczty elektronicznej.

Program przeznaczony dla urządzeń z systemem Windows Mobile. Posiada on cztery główne funkcje:

  • blokowanie niechcianych SMS-ów,
  • wysyłanie wiadomości do grup odbiorców,
  • autoresponder,
  • przeszukiwanie kontaktów.

Funkcja blokowania SMS-ów2 jest stosunkowo prosta. Użytkownik definiuje czarną listę. Znajdujący się na niej nadawcy nie przyślą nam już więcej żadnych niechcianych wiadomości.

Po drugie: ochrona poczty elektronicznej

Tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Sporo zależy od ochrony, którą oferuje nam sam serwer pocztowy. Z programów dla komórek lepiej korzystać dopiero wtedy, gdy wszystkie inne metody zawiodą. Świetne rozwiązanie stanowi też założenie kilku kont e-mail. Do telefonu pobierajmy wiadomości tylko z tej skrzynki, której adres znają wyłącznie osoby zaufane. Opis skutecznych technik radzenia sobie z e-mailowym spamem docierającym do telefonu, bez konieczności stosowania zaawansowanego oprogramowania, opisany jest między innymi w artykule How I nuked mobile spam.

Jeśli jednak zdecydujemy się na skorzystanie z aplikacji działających w komórce, to warto rozważyć między innymi następujące rozwiązania:

Filtr spamu dla urządzeń z systemami PocketPC 2002 / Windows Mobile 2003 / SE / WM5 / WM6. Posiada bardzo bogaty zestaw funkcji, zarządza wieloma kontami pocztowymi.

Rozwiązanie przeznaczone dla użytkowników smartfonów BlackBerry. W pełni integruje się ze skrzynką odbiorczą telefonu. Współpracuje z ochroną antyspamową dostarczaną przez serwery. Obsługuje wiele kont poczty elektronicznej.

Na zrzutce: Blacklist Mobile

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.