Apple po raz kolejny zaliczył rekordowy kwartał, ale to może być już ostatni

Apple po raz kolejny zaliczył rekordowy kwartał, ale to może być już ostatni27.01.2016 11:33
iPhone 4
Źródło zdjęć: © shutterstock.com
Konrad Błaszak

Apple ogłosił wyniki finansowe za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2016 (październik-grudzień 2015) i - jak można się domyślać - jest on rekordowy. Widać jednak co najmniej dwa problemy tej firmy.

Oczywiście ciągle najważniejsze dla tej firmy są iPhone'y. W ciągu ostatnich trzech miesięcy zeszłego roku do klientów trafiło prawie 75 milionów smartfonów Apple'a. Jest to wynik lepszy o 56 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału, ale jedynie o kilkaset tysięcy sztuk większy niż w analogicznym okresie w 2014. Przychody ze sprzedaży iTelefonów przekroczyły 50 miliardów dolarów, co jest wzrostem w stosunku do zeszłego roku o 1 proc.

Wyniki Apple, Źródło zdjęć: © informacja prasowa
Wyniki Apple
Źródło zdjęć: © informacja prasowa

Na drugim miejscu są tablety, które trafiły do ponad 16 milionów klientów i dzięki temu udało się osiągnąć kolejne 7 miliardów dolarów przychodu. Wzrost w stosunku do poprzedniego kwartału to ponad 60 proc. (obydwie wartości), ale już w patrząc na zeszłoroczne rezultaty, to zanotowano 25 procentowy spadek sprzedanych sztuk. Przełożyło się to na przychody mniejsze o 21 proc. Warto wspomnieć jeszcze, że sprzedano ponad 5 milionów komputerów Mac (6,7 mld przychodu), co jest wynikiem gorszym o 4 proc. niż w 2014.

Ogólne przychody Apple'a za ten kwartał to 75 miliardów dolarów, co jest wynikiem lepszym niż rok temu o 2 proc. Złożyły się na to jeszcze usługi warte ponad 6 miliardów dolarów (wzrost o 26 proc. w stosunku do poprzedniego roku) oraz inne produkty jak Apple TV czy Apple Watch. One osiągnęły 4 miliardy przychodu, czyli więcej niż w 2014 aż o 62 proc. Na czysto Apple zarobiło w tym okresie 18,361 miliardów dolarów.

Firma z Cupertino pochwaliła się też w informacji prasowej, że w ciągu ostatnich 90 dni aktywnych było aktywnych miliard urządzeń z jabłkiem na obudowie.

Miliard aktywnych urządzeń Apple'a, Źródło zdjęć: © informacja prasowa
Miliard aktywnych urządzeń Apple'a
Źródło zdjęć: © informacja prasowa

Teoretycznie mógłbym w tym miejscu skończyć ten tekst, ponieważ CEO Apple'a, czyli Tim Cook podsumował te wyniki:

Tim Cook:

Nasza ekipa osiągnęła najlepszy kwartał w historii Apple'a, dzięki najbardziej innowacyjnym produktom na świecie oraz rekordowej sprzedaży iPhone'ów, Apple Watcha oraz Apple TV. Wzrost zainteresowania naszymi usługami przyspieszył w ostatnich 3 miesiącach i również ten dział zaliczył rekordowe wyniki. Krokiem milowym bez wątpienia jest miliard aktywnych urządzeń.

Mógłbym, ale tego nie zrobię

Daleki jestem od stwierdzenia, że Apple się kończy, ale zgadzam się z niektórymi stwierdzeniami analityków. W tekście o tym, że to nie firma z Cupertino według niektórych wyliczeń jest najbardziej wartościowa na świecie wspomniałem, że według wielu specjalistów ten rok będzie pierwszym kiedy sprzeda się mniej iPhone'ów niż w poprzednich 12 miesiącach. Również mam takie wrażenie patrząc na podsumowanie sprzedaży smartfonów w pierwszych kwartałach przygotowane przez Jona Erlichmana:

  • 2012: 37,04 milionów;
  • 2013: 47,79 milionów;
  • 2014: 51,03 milionów;
  • 2015: 74,47 milionów;
  • 2016: 74,78 milionów.

Podobnie prezentują się przychody w tych samych kwartałach na przestrzeni lat:

  • 2012: 46,33 mld dolarów;
  • 2013: 54,51 mld dolarów;
  • 2014: 57,59 mld dolarów;
  • 2015: 74,60 mld dolarów;
  • 2016: 75,90 mld dolarów.

Apple bez wątpienia rośnie, ale zmiany finansowe na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy są bardzo małe. Drugim problemem tej firmy również są iPhone'y, a dokładnie to, że odpowiadają one za ok 2/3 jej przychodów. Jeśli ich sprzedaż zacznie spadać to ratunkiem nie będą ani tablety, ani komputery, które cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem.

Rozwiązaniem tego problemu mogą być usługi oraz nowe produkty z jabłkiem na obudowie. Wielu ludzi nie chce wymieniać swojego telefonu co rok, ale zapewne chętnie kupią jakiś nowy sprzęt swojego ulubionego producenta. Pokazanie drugiego Apple Watcha wydaje się bardzo ważne. Sam chciałbym zobaczyć też opaskę tego producenta, która pewnie cenowo z Xiaomi Mi Band 1s nie mogłaby rywalizować, ale siła marki zrobi swoje.

Śledź autora na facebooku: Konrad Błaszak

Źródła: informacja prasowa, @JonErlichman

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.