Badacze sprawdzili do kogo dzwonimy. Potwierdziła się hipoteza Dunbara

Badacze sprawdzili do kogo dzwonimy. Potwierdziła się hipoteza Dunbara02.05.2016 12:31
Robin Dunbar
Źródło zdjęć: © Wikipedia
Łukasz Skałba

Jest coraz więcej serwisów społecznościowych. Mamy również coraz więcej znajomych. Ludzkiego umysłu nie da się jednak tak łatwo oszukać. Ma on ograniczone możliwości społeczne.

Wiele osób ma w Internecie po kilkaset, a nawet tysiące znajomych. Według Robina Dunbara nie są to jednak nasi prawdziwi znajomi. Ich liczbę ogranicza bowiem budowa ludzkiego mózgu. Naukowiec wyróżnia kolejne piętra relacji. Im dalsze mamy z kimś relacje w tym większym kręgu znajduje się dana osoba.

I tak na przykład, prawdziwych przyjaciół możemy mieć maksymalnie pięciu. Gdy będziemy wciągać do tego grona kolejne osoby, to relacje z tymi, które od dawna w nim są, prawdopodobnie osłabną. Podobnie z kolejnymi piętrami. Bliskich znajomych możemy mieć maksymalnie 15, a dalszych 35.

Wszystkich znajomych (takich, których kojarzymy i wiemy kim są) człowiek może mieć maksymalnie 150.

Do pewnego czasu, była to tylko niepotwierdzona hipoteza... i w sumie nadal jest, ale dzięki telefonom komórkowym, wiemy, że ma z rzeczywistością dużo więcej wspólnego niż mogłoby się wydawać.

Źródło zdjęć: © Applum
Źródło zdjęć: © Applum

Naukowcy przeanalizowali aż 35 milionów telefonów (rozmów telefonicznych). Postanowili oni posegregować ludzi do których dzwonili "badani" na podstawie częstości wykonywanych połączeń. Mogłoby się wydawać, że to nie ma sensu we współczesnym świecie, w którym rozmowy telefoniczne coraz chętniej są zastępowane innymi komunikatorami internetowymi. Słusznie, ale jest jeden szkopuł.

Mowa bowiem o badaniu przeprowadzonym w roku 2007, kiedy to Facebook raczkował, a smartfony nie były tak popularne jak obecnie. W tamtych czasach częstotliwość rozmów telefonicznych była więc dobrym wskaźnikiem zażyłości relacji.

Okazało się, że liczby Dunbara mają pokrycie w rzeczywistości. Średnio w grupie ludzi z którymi kontaktowaliśmy się bardzo często (zakładamy więc, że to przyjaciele) liczyła 4 osoby. Bliscy znajomi to natomiast 11, a dalsi 30. Wygląda więc na to, że Robin Dunbar całkiem dokładnie wyliczył ile jakich relacji może tworzyć człowiek.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.