BlackBerry Bold 9900 - godny konkurent dla topowych smartfonów?

BlackBerry Bold 9900 - godny konkurent dla topowych smartfonów?18.05.2011 21:28
Czy Bold 9900 ma w tym pojedynku szanse?
Kamil Homziak

BlackBerry to marka mająca silną pozycję głównie za oceanem. W Polsce znajduje się w tyle za Nokią czy smartfonami opartymi na Androidzie. Czy najnowszy model Bold 9900 kanadyjskiego producenta Research in Motion może to zmienić?

Niedawno zaprezentowanego flagowca wyposażono w m.in. procesor 1,2 GHz, 768 MB RAM-u czy moduł HSPA+. To z pewnością krok we właściwym kierunku i szansa na równorzędną walkę z konkurentami, zwłaszcza topowymi androidowymi modelami pokroju Samsunga Galaxy S II czy LG Optimus 2X. Z kolei obsługa technologii bezstykowej NFC, aplikacji typu Augmented Reality czy połączenie klawiatury QWERTY (według RIM najlepszej w historii) oraz ekranu dotykowego to cechy wciąż bardzo rzadko spotykane wśród modeli dostępnych na rynku, które pozwolą zdobyć klientów szukających tego typu rozwiązań.

Do tego wszystkiego dodać trzeba też nową, siódmą rewizję systemu operacyjnego, który ma uczynić użytkowanie nowej generacji słuchawek jeszcze bardziej komfortowym. Wśród nowych funkcji BlackBerry 7 OS wyróżniają się choćby wyszukiwanie głosowe czy funkcja przełączania pulpitów między prywatnym a służbowym (choć ta opcja znana jest od czasów Nokii E52/E72). Przeglądarka WWW najprawdopodobniej nie będzie obsługiwać Flasha, na pocieszenie pozostaje obsługa HTML5.

BB 7 OS: Czy będzie tak świetny, jak go malują?
BB 7 OS: Czy będzie tak świetny, jak go malują?

Choć nowe funkcje w teorii wypadają co najmniej dobrze, to w praktyce BlackBerry Bold 9900 nie ma szans na bycie tak uniwersalnym telefonem jak choćby wspomniany wcześniej Samsung Galaxy S czy np. Nokia N8. To świadoma decyzja RIM, które nowy model pozycjonuje w segmencie premium, ale kierowanym dla biznesu. Owszem, procesor czy ilość RAM-u nie ustępują najszybszym modelom na rynku, ale już wielkość ekranu czy parametry aparatu fotograficznego - owszem.

Z uwagi na podobną formę (ekran dotykowy + klawiatura QWERTY) naturalnych konkurentów Bolda 9900 należy upatrywać bardziej w Nokii E7. Ostateczny wybór wśród klientów w dużej mierze może zależeć od indywidualnych preferencji dotyczących np. zastosowanego systemu operacyjnego czy dostępności niezbędnych aplikacji. A właśnie pod względem liczby dostępnego oprogramowania App World daleko jeszcze do App Store czy Android Marketu i wątpliwe, aby RIM kiedykolwiek dogoniło dwójkę liderów.

Nokia E7: prawdziwy rywal dla Bolda 9900?
Nokia E7: prawdziwy rywal dla Bolda 9900?

Nie oznacza to jednak, że nie ma z czego wybierać. App World wypełnione jest przeróżnymi aplikacjami biznesowymi i programami pomagającymi w pracy biurowej, w tym do obsługi Cisco WebEx, wirtualnych pulpitów Citrixa, IBM Lotus Domino czy Novel GroupWise. Także większość popularnych aplikacji (Dropbox, radia internetowe, Evernote) z pewnością jest dostępna, zwłaszcza tych wydawanych przez duże studia deweloperskie. Problemem mogą być mniej popularne aplikacje multimedialne i społeczne oraz gry. Te nie są w BlackBerry towarem pierwszej potrzeby.

W Polsce, jak bywa w przypadku premier innych topowych modeli, wiele będzie zależeć od ceny. Ta z pewnością nie będzie niska - w końcu 9900 stoi wysoko w hierarchii, a dodatkowo wszystkie słuchawki RIM są dedykowane segmentowi biznesowemu, w którym wysoka jakość jest ważniejsza niż cena. Kkoszty użytkowania BlackBerry w Polsce zawyża konieczność wykupienia specjalnej usługi u operatora, co zwykle wiąże się z wydatkiem kilkunastu złotych miesięcznie.

Bold 9900 – jak inne modele RIM - to produkt dla biznesmenów, którym do wygodnej pracy nie wystarczy telefon Androidem czy iPhone. BlackBerry w założeniu od zawsze było idealną “maszynką do e-maili”, o czym świadczą choćby zastosowanie klawiatury QWERTY oraz system operacyjny z obsługą BlackBerry Enterprise Service. Miłośnicy gier czy dużych ekranów dotykowych powinni natomiast BlackBerry omijać z daleka - to nie ten segment rynku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.