Cyfrowy papier w czytniku Sony. Jest elastyczny i można po nim pisać. Tylko kosztuje za dużo

Cyfrowy papier w czytniku Sony. Jest elastyczny i można po nim pisać. Tylko kosztuje za dużo28.03.2014 12:50
Jan Blinstrub

XXI wiek. Mam w kieszeni urządzenie dające dostęp do niemal całej wiedzy ludzkości i w kilkanaście sekund mogę nawiązać kontakt z osobami mieszkającymi na drugim końcu świata. W banku i urzędzie wciąż jednak muszę wysmarować swój podpis na papierze, by dokument był ważny.

Śmierć książki i papieru zapowiadano już dekady temu. Mimo że dostępne są komputery, tablety i czytniki, celulozowe arkusze wciąż mają się nie najgorzej. Trochę dlatego, że są po prostu wygodne, trochę, bo darzymy je pewną sympatią, ale zapewne dlatego, że nasza cywilizacja rozwinęła się dzięki wynalazkowi Gutenberga i papierowym nośnikom, a fundamenty trudno jest naruszyć.

Pewnie z tych powodów cały czas czytamy książki i podpisujemy się pod dokumentami, mimo że jest wiele innych, lepszych sposobów autoryzacji. Pewnie dlatego staramy się stworzyć cyfrowy papier, który będzie mieć wszystkie zalety celulozowego, ale nie będzie mieć jego wad.

Bardzo blisko celu jest Sony. Firma szykuje się do wprowadzenia na rynek 13-calowego, cyfrowego czytnika e-ink Digital Paper. Jego ekran ma rozdzielczość 1200 x 1600 i wyświetla 16 odcieni szarości. Można po nim pisać specjalnym stylusem. Jednak nie te cechy decydują o wyjątkowości Digital Paper. Zastosowany w nim ekran e-ink jest cienki jak kartka papieru i elastyczny. Może dziwić, że Sony wsadziło go do sztywnej plastikowej obudowy, ale celem nie było stworzenie giętkiego urządzenia. Chodziło o zmniejszenie wagi i podwyższenie odporności. Klasyczny, pokryty szkłem ekran w tym formacie ważyłby bardzo dużo. Byłby też mało odporny. Tymczasem Digital Paper waży 350 gramów, a upadek na ziemię w zasadzie nie może zrobić mu krzywdy. Bateria ma pozwolić na 3 tygodnie ciągłej pracy, a format ekranu umożliwi wyświetlanie pełnych dokumentów w formacie A4.

Sony A4-sized digital paper notepad is light, durable and responsive #DigInfo

Digital Paper ma tylko jedną wadę. Kosztuje 1100 dolarów. Jest to co prawda produkt kierowany przede wszystkim do profesjonalistów, ale cena i tak jest absurdalna, tym bardziej że ekran ma wszystkie wady klasycznych wyświetlaczy e-ink: niską responsywność i długi czas odświeżania.

Cała nadzieja w tym, że wyświetlacze tego typu będą szybko tanieć. Być może za jakiś czas większość tabletów będzie mieć e-ink z tyłu obudowy lub powstaną wreszcie składane czytniki, na których wygodnie będzie można przeglądać wielkoformatowe dzienniki. Choć nie mam wątpliwości, że wkrótce rola papieru będzie zmarginalizowana, jestem pewny, że papierowe formaty mediów, a przede wszystkim nasze przyzwyczajenia prędko się nie zmienią.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.