Czy mapy Google'a znikną z iPhone'a i iPada?

Czy mapy Google'a znikną z iPhone'a i iPada?12.08.2012 11:00
Mapy Google iPhone,fot. Apple, logo Google
Kamil Bąkowski

Już w najbliższym czasie użytkownicy telefonu iPhone, tabletu iPad otrzymają nową odsłonę platformy mobilnej, oznaczoną jako, iOS 6. Apple udostępniając iOS 6 wykona jeden istotny krok w celu uniezależnienia się od wszelkich usług Google'a dostępnych obecnie na iPhone, iPad. Czy firma z Mountain View tak łatwo zrezygnuje ze wsparcia ponad 410 mln urządzeń iOS?

Już w najbliższym czasie użytkownicy telefonu iPhone, tabletu iPad otrzymają nową odsłonę platformy mobilnej, oznaczoną jako, iOS 6. Apple udostępniając iOS 6 wykona jeden istotny krok w celu uniezależnienia się od wszelkich usług Google'a dostępnych obecnie na iPhone, iPad. Czy firma z Mountain View tak łatwo zrezygnuje ze wsparcia ponad 410 mln urządzeń iOS?

Premiera nowej odsłony iOS 6 oznacza dla obecnych, jak i przyszłych użytkowników iPhone'a, iPada brak natywnej aplikacji mapowej, korzystającej z danych Google'a jak i brak preinstalowanej aplikacji YouTube. Ruch Apple'a pokazuje, że pojedynek między gigantami wchodzi w nową fazę.

[solr id="komorkomania-pl-118032" excerpt="0" image="0" _url="http://komorkomania.pl/5930,smartfony-samsunga-podbijaja-europe-popularnosc-iphonea-maleje-2" _mphoto="apple-vs-samsung-godzirr-546ac7e.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2493[/block]

Apple nie potrzebuje już usług Google'a na swoich urządzeniach?

Apple od dłuższego czasu pracował nad rozwiązaniem, które pozwoliłoby firmie uniezależnić się od Google, w tym natywnych usług takich jak: YouTube, map z danymi Google'a. iOS 6 zakańcza 5-letni okres licencjonowania produktów firmy Google. W ten sposób Apple dał wszystkim do zrozumienia, że usługi konkurenta były tylko dodatkiem dla iPhone'a, iPada, a nie jego nieodzowną częścią.

Nowe Mapy iPhone,iPad,fot. Apple.com
Nowe Mapy iPhone,iPad,fot. Apple.com

Nowe Mapy Apple'a = brak Street View, map Google'a

Wraz z premierą pierwszego iPhone'a, Apple rozpoczął współpracę z firmą z Mountain View dostarczając w swoich urządzeniach mapy korzystające z danych Google'a. Debiut Androida oraz rosnąca popularność platformy wpłynęła na partnerstwo obu firm. Apple zdecydował się na wykonanie ruchu, który pozwoliłby uniezależnić się od Google'a, stąd przejęcie firm takich jak: Placebase, Poly9, C3 Technologies oraz współpraca z TomTomem. Efektem działań Apple'a jest dzisiaj platforma iOS 6 oraz aplikacja mapy stworzona od podstaw przez firmę z Cupertino. Mapy na iPhone i iPad w iOS 6 będą zawierały funkcje takie jak: nawigacja krok po kroku, dane o ruchu zbierane w czasie rzeczywistym, interaktywny widok budynków 3D w formie fotorealistycznych zdjęć 3D (tzw. Flyover - Przelot).

Wraz z pojawieniem się nowych map, Apple połączy działanie wszelkich dostępnych aplikacji z własną usługą. Oznacza to, że aplikacje firm trzecich będą korzystały z danych mapowych dostarczonych przez Apple'a, a nie Google'a.

[solr id="komorkomania-pl-118065" excerpt="0" image="0" _url="http://komorkomania.pl/5935,microsoft-zarobil-na-androidzie-800-milionow-dolarow" _mphoto="windows-phone-7-114509-1-5ab1a6b.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2494[/block]

Google nie zrezygnuje ze wsparcia ponad 410 mln urządzeń z iOS?

Jak nie trudno zgadnąć decyzja Apple'a odbije się nie tylko na użytkownikach iPhone'a, iPada, a także na samej firmie Google. Ponad 410 mln urządzeń z iOS to ogromna liczba danych m.in o ruchu drogowym, które poprawiają działanie mapy Google. Niedawno Gigant z Mountain View postanowił dać prztyczka w nos firmie Apple, wydając jako pierwszy mapy z widokiem 3D na iPhone'a oraz iPada w najnowszej odsłonie Google Earth 7.0. Tym samym to Google jako pierwsze przedstawiło mapy 3D dla urządzeń z iOS, jeszcze przed premierą iOS 6.

Premiera Google Earth z widokiem budynków 3D to częściowy dowód na to, że Google nie zamierza bezczynnie czekać na usuniecie własnych map z urządzeń iOS. Już wkrótce może okazać się, że zrezygnowanie przez Apple'a z oficjalnego wykorzystania map Google'a w iPhonie może wyjść posiadaczom sprzętu z iOS na dobre. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby gigant z Mountain View wydał własną aplikację  "Mapy Google" na iOS ze znacznie większą liczbą funkcji, nawigacją krok po kroku oraz częstszymi aktualizacjami. Aplikacja Google'a bez problemu mogłaby konkurować z natywnymi mapami i nawigacją w wersji iOS 6. Pytanie tylko czy Apple zezwoli na wydanie aplikacji Mapy Google na iPhone, iPad?

[solr id="komorkomania-pl-118206" excerpt="0" image="0" _url="http://komorkomania.pl/5905,sprawa-sadowa-apple-i-samsunga-cupertino-przechodzi-do-ciezkiej-artylerii-2" _mphoto="samsung-vs-apple-bt-1182-d5809b9.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2495[/block]

Apple za wszelką cenę chcę usunąć wszelkie preinstalowane usługi Google z iPhone'a, iPada. Wystarczy tylko podać jako przykład niedawną rezygnację z YouTube'a z iOS 6. Firma z Cupertino jako powód podała kończącą się licencję na korzystanie z aplikacji. Na usunięciu YouTube'a skorzysta również Google, które ze względu na politykę Apple'a nie mógł wyświetlać reklam w samej aplikacji.

Google nie pozostaje dłużny firmie Apple, już wkrótce główny konkurent Siri, rozszerzona wersja aplikacji Google Voice Search, ma pojawić się w App Store. Dla małego wyjaśnienia, Google Voice Search to nic innego jak rozszerzona usługa wyszukiwania głosowego. Polecam poniższe wideo:

Introducing enhanced voice search on the Google Search App

Google daje jasno do zrozumienia - nie zrezygnujemy ze wsparcia iPhone'a, iPada. Zgodnie z przysłowiem "Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta" miejmy nadzieję, że w tym wypadku to użytkownicy iPhone'a, iPada skorzystają na wzajemnej [del]nienawiści[/del] rywalizacji obu firm.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.