Czy wyniki Mam Talent zafałszowała awaria w Plusie?

Czy wyniki Mam Talent zafałszowała awaria w Plusie?29.11.2010 21:30
Czy awaria w sieci Plus miała wpływ na finał Mam Talent?
Kira Czarczyńska

Wyniki głosowania w finale konkursu Mam Talent wzbudzały od początku mnóstwo kontrowersji. Nic dziwnego, że po informacji o awarii w sieci Plus pojawiło się jeszcze więcej wątpliwości co do rzeczywistej liczby głosów oddanych na poszczególnych uczestników. Czy faktycznie problem z rozliczeniami SMS-ów mógł tak bardzo zaważyć na wynikach?

Kilka SMS-ów zamiast jednego?

Wszystko zaczęło się od tego, że biorący udział w głosowaniu finałowym użytkownicy sieci Plus po wysłaniu SMS-a dostawali zwrotnie komunikat o błędzie. Wielu z nich zapewne wysłało z tego powodu wiadomość ponownie - znów w rezultacie otrzymując zwrotkę z informacją, że SMS nie doszedł.

...ale biling działał...

Najprawdopodobniej każdy kolejny SMS był normalnie zliczany, wraz z pobraniem za niego odpowiedniej kwoty z konta użytkownika. Oznacza to, że wysłane w odpowiedzi na komunikat o błędzie wiadomości w sposób całkowicie normalny wzięły udział w głosowaniu - i miały realny wpływ na jego wyniki.

Jak bardzo uparci byli użytkownicy?

Ile takich wiadomości wysłano w reakcji na komunikat o błędzie? Plus stara się to rozszyfrować, wiadomo jednak, że do końca na pewno mu się nie uda. Nie da się przecież w żaden sposób ocenić, czy dana osoba chciała wysłać kilka SMS-ów, czy też zrobiła to tylko z powodu "błędnego błędu".

Awaria systemu bilingowego dotyczyła na pewno sieci MixPlus i Simplus, choć podejrzewa się, że również Sami Swoi lub 36i6. Daje to w efekcie naprawdę wielu użytkowników Plusa, którzy być może wysłali znacznie więcej SMS-ów, niż planowali - co rzeczywiście w pewnym stopniu mogło sfałszować wyniki głosowania.

Serwis PasjaGSM rozmawiał z rzecznikami TVN oraz Plusa na temat zaistniałej sytuacji.

Katarzyna Meller, rzecznik sieci Plus, zapewnia:

Staramy się jak najszybciej wyjaśnić ten problem i zlokalizować przyczynę awarii. Sprawdzamy po kolei wszystkie możliwe działy techniczne. Jak najszybciej chcemy wydać oświadczenie w tej sprawie.

Na oświadczenie czeka Karol Smoląg, rzecznik TVN:

Dotychczasowa analiza sytuacji nie wskazuje, by problem po stronie operatora mógł w jakikolwiek sposób zafałszować wynik finału. Nie zmienia to faktu, że oczekujemy oficjalnego wyjaśnienia ze strony operatora sieci komórkowej Plus.

Nie wiadomo na razie i zapewne nigdy nie uda się tego z całą pewnością ustalić, jak bardzo awaria systemu zaburzyła procentową liczbę głosów oddawanych na uczestników programu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.