Dlaczego Lumia 720 i 520 mają ograniczoną nawigację? Co z innymi modelami?

Dlaczego Lumia 720 i 520 mają ograniczoną nawigację? Co z innymi modelami?06.06.2013 16:44
Nokia Lumia 520
Mateusz Żołyniak

Naprawdę spora część użytkowników poszukujących taniego smartfona wybiera Lumie. Jednym z atutów przemawiających za kupnem Nokii jest darmowa nawigacja. HERE Drive będzie jednak ograniczone właśnie w modelach z niższej półki.

Niedawno pojawiły się informacje, że Lumia 720 i Lumia 520 nie będą miały w standardzie usługi HERE Drive+, a dostępne w nawigacji "krok po kroku" mapy zostaną ograniczone do jednego kraju/regionu. Darmowa nawigacja była jedną z największych zalet modeli z Symbianem (później Nokia Belle), a obecnie daje przewagę tanim Windows Phone'om nad konkurencyjnymi Androidami. Może nie każdy z HERE Drive (wcześniej Nokia Drive) korzysta stale, ale zdarzają się sytuacje, w których aplikacja naprawdę się przydaje i pozwala zaoszczędzić na kupnie programów do nawigacji. Przykład? Choćby samochodowe wypady za granicę.

Możliwe będzie korzystanie z Drive+, ale będzie to płatna opcja, co podkreślają przedstawiciele firmy Nokia Polska:

Zgadza się. Darmowa mapa w nawigacji dostępna jest dla kraju rejestracji telefonu. Dodatkowe mapy można ściągnąć w usłudze HERE Drive+, która jest płatna.

W pamięci telefonu będą oczywiście pełne HERE Maps czy HERE City Lens, ale mapa do nawigacji będzie przypisywana do regionu, z którego pochodzi używana karta SIM. Oznacza to, że nawet gdy kupi się telefon za granicą, po włożeniu polskiej karty odblokowana zostanie mapa Polski (rozpoznawanie przed pierwszym uruchomieniem telefonu). Użytkownicy Lumii 720 i Lumii 520 będą mogli przeprowadzić upgrade programu (po wprowadzeniu finalnych wersji usług HERE Drive i HERE Drive+), aby zyskać dostęp do pełnej globalnej nawigacji z mapami ponad 100 krajów. Finowie na razie nie podali jednak żadnych szczegółów dotyczących cen HERE Drive+ dla użytkowników tańszych Lumii. Wiadomo jedynie, że nie będą odstraszać.

[solr id="komorkomania-pl-159223" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3741,usluga-xpress-now-uruchomiona-nokia-zamierza-konkurowac-z-google-now" _mphoto="nokia-xpress-now-159223--dda5044.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3893[/block]

Przedstawiciele polskiego oddziału firmy tłumaczą to koniecznością obniżenia ceny telefonu dla końcowych odbiorców. Cytując: "większość użytkowników korzysta z nawigacji tylko w swoim macierzystym kraju", a co za tym idzie - można zaoszczędzić na programie bez wyraźnego uszczerbku na komforcie korzystania ze smartfona. Jest to jeden z kompromisów, na jakie Nokia musiała pójść, aby dopasować ceny Lumii 720 i Lumii 520 do odpowiedniego pułapu. Widać to szczególnie w przypadku najtańszego modelu, który jest pozbawiony także lampy błyskowej, NFC czy kamerki do rozmów wideo.

Można by sądzić, że koszty związane z globalną nawigacją nie powinny być dla Nokii duże, skoro własnością firmy jest Navteq, a do tego Finowie sami zbierają wiele danych. W rzeczywistości koszt ten, z czego mało osób zdaje sobie sprawę, może sięgać od kilku do kilkudziesięciu dolarów na smartfona. Weźmy za przykład Lumię 720: dla większości użytkowników cenniejszy od nawigacji z pewnością będzie dobry ekran IPS z ClearBlack, aparat marki Carl Zeiss z jasną optyką, a nawet opcja ładowania bezprzewodowego.

[solr id="komorkomania-pl-160160" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://krzysztoflaber.komorkomania.pl/3668,nokia-lumia-520-pierwsze-musniecia-wrazenia"][/solr][block src="solr" position="inside"]3894[/block]

Nie zmienia to faktu, że brak darmowego HERE Drive+ jest sporym minusem. Dobrze, że na razie dotyczy to tylko dwóch modeli. Użytkownicy poprzednich Lumii będą mogli korzystać normalnie z globalnej nawigacji. Ograniczenie nie powinno dotyczyć też najnowszej Lumii 925, ale nie zostało to jeszcze potwierdzone. Zwrócili na to uwagę przedstawiciele Nokia Polska:

Z modeli dostępnych na rynku dotyczy to tylko 520 i 720. Jeśli chodzi o 925, to nie mamy jeszcze na ten temat informacji.
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.