Dlaczego nie warto używać telefonu podczas jazdy? [wideo]

Dlaczego nie warto używać telefonu podczas jazdy? [wideo]26.10.2013 21:30
fot. 3a.com.pl
Komórkomania.pl

Wprawdzie telefony komórkowe to już z samej definicji urządzenia mobilne, które towarzyszą nam niemal bez przerwy, jednak istnieją miejsca, w których powinniśmy sobie odpuścić korzystanie z tego dobrodziejstwa. Jednym z nich jest siedzenie kierowcy w samochodzie.

Strona #1W samych Stanach Zjednoczonych przez używanie telefonu komórkowego w czasie jazdy ginie nawet 100 000 osób rocznie

A jak prezentują się statystyki związane z naszym krajem? Jak mówi cytowany przez TVN24 Marek Konkolewski z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, tylko w 2012 roku na terenie Polski zatrzymano ponad 71 000 kierowców korzystających w telefonu komórkowego w czasie jazdy. Oznacza to, że każdego dnia na gorącym uczynku łapie się niemal 200 osób.

Niestety wciąż brakuje statystyk mówiących o tym, ile wypadków miało miejsce na skutek prowadzenia auta przez korzystających z komórek kierowców. Wynika to z faktu, iż za przyczynę wszystkich tego typu wypadków oficjalnie podaje się "niezachowanie ostrożności", co jest oczywiście związane nie tylko z używaniem telefonu. Jak jednak dodaje Marek Konkolewski:

Niejednokrotnie, gdy dochodzi do wypadku, a później oględzin pojazdu, policjanci znajdują telefon komórkowy z niedokończoną treścią SMS-a, która jeszcze nie została wysłana.

2007 Splitscreen mobile phone driving road safety advert

Strona #2Wystarczy jeden rzut oka na telefon, by przejechać kilkadziesiąt metrów bez żadnej kontroli

Samochód jadący z prędkością 90 km/h pokonuje w ciągu każdej sekundy 25 metrów. Szacuje się, że kierowca piszący SMS-a w czasie jazdy kilkakrotnie zerka na telefon na 2-5 sekund. Wystarczą dwie sekundy, by prowadzony przez niego pojazd przemierzył 50 metrów bez żadnej kontroli.

Jak mówi Marek Konkolewski:

Oni (kierowcy - dop. red.) nie mają doświadczenia, jeżeli chodzi o prowadzenie auta. Oni w sposób techniczny pewne operacje, czynności techniczne wykonują idealnie. Brakuje im natomiast wyobraźni i doświadczenia. O tym zapominają, a kierowanie autem to proces o charakterze myślowym, intelektualnym. Kierujący w ciągu jednej sekundy musi przeanalizować kilka, a czasem nawet kilkanaście bodźców. Rozmowa przez telefon komórkowy bądź pisanie SMS-a zakłóca te czynności. 

Strona #3Ilu z nas korzysta z komórki w czasie prowadzenia auta?

Amerykańskie Stowarzyszenie Samochodowe podaje, że 47% nastolatków przyznaje się to tego, że SMS-owanie za kierownicą ich rozprasza. Co gorsza, aż 40% amerykańskich nastolatków twierdzi, że przynajmniej raz znajdowali się w samochodzie, kiedy kierowca używał telefonu komórkowego w taki sposób, że doszło do niebezpiecznej sytuacji.

Nieco lepiej (choć w dalszym ciągu źle) wygląda sprawa w przypadku dorosłych, gdyż do wysyłania wiadomości tekstowych za kółkiem przyznaje się 22% Amerykanów w wieku od 35 do 44 lat.

"Teen Body Bag" Minnesota Texting While Driving TV Spot

Strona #4Używanie telefonu w czasie jazdy jest bardziej niebezpieczne, niż prowadzenie po alkoholu

Tak wynika z badania przeprowadzonego w 2012 roku przez brytyjską organizację IAM (Institute of Advanced Motorists). Badacze twierdzą, że SMS-owanie skraca nasz czas reakcji o 37,6%, a sprawdzanie statusów w serwisach społecznościowych o 37,4%. Dla porównania, w przypadku spożycia alkoholu (po przekroczeniu dozwolonej na terenie Wielkiej Brytanii dawki, ale poniżej 1 promila) jest to 6-15%. Z kolei marihuana spowalnia czas reakcji o 21%.

Co ciekawe, wspomniane badanie wskazuje, że pod tym względem niebezpieczniejsze od alkoholu i marihuany jest nawet rozmawianie przez telefon przy użyciu zestawu głośnomówiącego, co skraca czas reakcji o 26,5%.

Strona #5Mimo wszystko korzystasz z telefonu za kierownicą? Licz się z mandatem

Osoby korzystające z telefonów komórkowych w czasie jazdy ryzykują nie tylko własne (i cudze) życie oraz zdrowie, ale i uszczuplenie własnego portfela. Od czasu nowelizacji taryfikatora mandatów, która miała miejsce w ubiegłym roku, za używanie komórki za kierownicą grozi mandat w wysokości 200 zł oraz 5 punktów karnych.

Czego dokładnie się zabrania? Jak czytamy w art. 45 pkt 2. Prawa o ruchu drogowym mówi:

Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.

Oznacza to, że rozmawianie przez telefonu za pomocą zestawu głośnomówiącego lub słuchawki Bluetooth jest jak najbardziej dozwolone.

Car crash mobile phone Increase risk accident talk cellphone

Jeśli suma 200 zł Was nie przeraża, to wiedzcie, że za złamanie powyższego przepisu grozi znacznie bardziej dotkliwa kara finansowa, o czym przekonał się jeden z kierowców zatrudnionych przez firmę Coca-Cola. W maju 2012 roku potrącił on w Teksasie pewno kobietę. Kiedy śledztwo wykazało, że w czasie wypadku rozmawiał on przez telefon komórkowy, kobieta udała się z całą sprawą do sądu. Ten przyznał jej odszkodowanie w wysokości 21 milionów dolarów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.