Ekrany microLED są przyszłością, ale na rewolucję jeszcze poczekamy

Ekrany microLED są przyszłością, ale na rewolucję jeszcze poczekamy22.03.2018 14:36
Prototyp panelu microLED firmy LG
Mateusz Żołyniak

Termin microLED powrócił ostatnio na usta dziennikarzy, analityków oraz fanów nowych technologii za sprawą doniesień wskazujących, że Apple opracowuje autorski ekran tego typu. Dlaczego to istotne? Czym mają wyróżniać się panele microLED? Czy stoimy na progu kolejnej rewolucji na rynku mobilnym?

Koncepcja ekranów MicroLED, które określane są również jako mLED czy µLED, została zaprezentowana już w 2000 roku przez zespół naukowców z Texas Tech University. Rozwiązaniem tym szybko zainteresowały się kolejne grupy badawcze oraz producenci ekranów, ale nowa i bardzo obiecująca technologia nie została póki co skomercjalizowana na szeroką skalę.

Czy zmieni się to za sprawą Apple'a? To możliwe, ale wcześniej warto poznać nieco bliżej microLED i zalety, jakie niesie ze sobą to rozwiązanie.

Czym właściwie są ekrany microLED?

Uproszczony schemat przedstawiający budowę microLED, Źródło zdjęć: © Yole Developpement
Uproszczony schemat przedstawiający budowę microLED
Źródło zdjęć: © Yole Developpement

MicroLED to - obok OLED - najbardziej zaawansowana obecnie technologia wytwarzania ekranów, ale bazuje ona na komponentach z azotku galu, które wykorzystywane są w dostępnych już wyświetlaczach ciekłokrystalicznych. Nowe rozwiązanie ma wiele przewag nad LCD, a dwie najbardziej istotne to:

  • brak konieczności podświetlania pikseli (mLED emitują światło);
  • możliwość sterowania podświetleniem pojedynczych pikseli.

Zalety te umożliwiają tworzenie paneli o:

  • wyższym nasyceniu kolorów;
  • znacznie wyższym kontraście;
  • lepszym czasie reakcji;
  • niższym zużyciu energii.

Podobne zalety daje technologia OLED, ale dzięki wykorzystaniu syntetycznych komponentów microLED ma też kilka przewag nad panelami z organicznych diod elektroluminescencyjnych. Są to:

  • o wiele wyższy poziom jasności (nawet do 30 razy);
  • jeszcze niższe zużycie energii (stosunek natężenia oświetlenia do wykorzystanej energii do jego wygenerowania);
  • znacznie dłuższą żywotność (OLED-y wypalają się o wiele szybciej).

Pisząc krótko: technologia microLED łączy najlepsze cechy paneli LCD i OLED, a przy tym jest w teorii pozbawiona ich wad. Dlaczego więc nie została jeszcze skomercjalizowana?

Ekrany microLED nie są niestety proste w produkcji

Wydaje się, że od 2000 roku producenci smartfonów mieli dużo czasu, aby dopracować mLED-y. Niestety, nowy typ ekranów jest bardzo trudny w produkcji, ponieważ budowany jest z pojedynczych pikseli (każdy ma czerwone, niebieskie i zielone subpiksele).

MicroLED jest rozwiązaniem idealnym pod kątem smartfonów, inteligentnych zegarków i innych mniejszych urządzeń, ale stworzenie małego ekranu tego typu jest właśnie najtrudniejsze. Dlatego technologia najpierw trafia do dużych urządzeń. Firma Samsung zapowiedziała, że w 2018 roku ma zamiar wprowadzić telewizory microLED, a na CES w Las Vegas zaprezentowała pierwszy prototyp.

The Wall, czyli pierwszy telewizor z ekranem microLED Samsunga
The Wall, czyli pierwszy telewizor z ekranem microLED Samsunga

Gigant wcześniej stworzył także ekran kinowy wykonany w technologii microLED, który wykorzystywany jest komercyjnie m.in. w Korei Południowej.

Dzięki Apple'owi ruszy rozwój niedużych paneli mLED?

Powyższe nie oznacza jednak, że nikt nie pracuje nad małymi ekranami z nowym typem diod. Mark Gurman na łamach Bloomberga wskazał, że gigant z Cupertino pracuje nie tylko nad autorskim ekranem microLED, ale ma gotowy prototypowy panel dla Watcha.

W pracach nad tym rozwiązaniem pomóc miał zespół z firmy LuxVue Technology, którą gigant kupił w 2014 roku. Ekran opracowany miał zostać przez placówkę badawczą Apple'a na Tajwanie, a prototyp stworzony został w niedużej fabryce firmy w Santa Clara.

Apple Watch
Apple Watch

Status prac nad autorskim microLED-em określany ma być jako "zaawansowany", ale minąć mają co najmniej dwa lata zanim zostanie on wprowadzony na rynek w Apple Watchu. Do 5 lat zająć ma z kolei opracowanie iPhone'a z takim panelem. Wdrażanie technologii w wykonaniu Apple'a ma wyglądać więc podobnie jak w przypadku OLED-ów - najpierw mniejsze urządzenia, potem większe.

Apple wywróci rynek wyświetlaczy do góry nogami?

Informacje Gurmana wywołały sporą burzę, a w odpowiedzi na te rewelacje akcje Japan Display, Samsung Display czy Sharpa poleciały w dól o kilka procent. Szybko zaczęto snuć bowiem wnioski, że Apple wkrótce może mocno uniezależnić się od topowych producentów ekranów, a nawet wysunąć przed nich, mając w rękach gotową do wdrożenia technologię mLED.

Część analityków wskazuje nawet, że gigant może w przyszłości sam zacząć produkować swoje ekrany. Stworzenie fabryk nie byłoby wielkim problemem dla firmy, ale równie prawdopodobną opcją jest zlecenie produkcji podwykonawcom, którzy będą tworzyć microLED-y na bazie wytycznych Apple'a. Podobnie jak wygląda to z OLED-ami dla iPhone'a X, które produkowane są przez Samsunga.

Spadki cen akcji producentów ekranów po ujawnieniu informacji o pracach Apple'a nad ekranem microLED, Źródło zdjęć: © Bloomberg
Spadki cen akcji producentów ekranów po ujawnieniu informacji o pracach Apple'a nad ekranem microLED
Źródło zdjęć: © Bloomberg

Czy oznacza to, że Amerykanie mogą w przyszłości stać się topowym dostawcą paneli mLED? W rozważaniach aż tak daleko bym się raczej nie posuwał. Firma musi w końcu najpierw sama zaprezentować oficjalnie i wprowadzić na rynek nowe wyświetlacze. Sam Gurman nie wyklucza, że projekt microLED może zostać zamknięty, gdy okaże się nieopłacalną inwestycją.

Pewne jest jedno: ekrany microLED to przyszłość

Zaangażowanie Apple'a w rozwój technologii microLED jest jednak bardzo istotne. Firma z Cupertino dała bowiem jasny znak całej branży, że jest to nowa, przyszłościowa technologia, której trzeba się mocno przyjrzeć. Doniesienia o pracach giganta na mLED mogą być impulsem dla producentów wyświetlaczy.

Nie ma co się łudzić. Rewolucja na rynku ekranów do smartfonów nie nadejdzie za rok czy dwa, ale po ostatnich doniesieniach rozwój nowej technologii może nieco przyspieszyć. Przedsmakiem tego, co czekać może rynek telefonów, powinny być wspomniane telewizory na microLED-ach Samsunga.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.