Eksperci: VAT na charytatywne SMS-y to wynalazek polski

Eksperci: VAT na charytatywne SMS-y to wynalazek polski13.02.2010 16:00
Kira Czarczyńska

Kwestia pobierania przez państwo podatku od sms-ów wysyłanych w celu udzielenia wsparcia finansowego organizacjom charytatywnym - wzbudza mnóstwo kontrowersji. I to już od ładnych paru lat. Ministerstwo Finansów zarzeka się, że inaczej nie może. Wysyłający z kolei są wkurzeni, że zamiast potrzebujących - wspierają budżet państwa.

Gazeta Prawna sprawdziła: wcale nie trzeba pobierać podatku od charytatywnych SMS-ów.

Gazeta Prawna sprawdziła: wcale nie trzeba pobierać podatku od charytatywnych SMS-ów.

Na łamach internetowego wydania GP ukazał się bardzo ciekawy wywiad przeprowadzony przez panią Ewę Matyszewską. Na jej pytania związane ze spornym podatkiem odpowiadał Kamil Lewandowski, doradca podatkowy w kancelarii Parulski & Wspólnicy.

Zdaniem pytanego specjalisty, naliczanie podatku VAT w przypadku wspierania SMS-em o podwyższonej płatności organizacji charytatywnych - nie jest wcale konieczne. Wzięło się najprawdopodobniej z mylnego określenia podstawy opodatkowania.

Wysłanie SMS-a jest oczywiście usługą telekomunikacyjną, która podlega w przepisach podatkowi VAT. Wydaje się więc, że Ministerstwo Finansów słusznie nalicza stawkę do odprowadzenia do budżetu państwa.

W większości krajów robi się to jednak inaczej.

Dania czy Wielka Brytania charytatywne SMS-y określa jako darowiznę. Jak zaś podkreśla Kamil Lewandowski:

Nie ma wątpliwości, że darowizna pieniężna pozostaje poza zakresem VAT. Dlatego też nieprawidłowe jest wliczanie jej wartości do podstawy opodatkowania VAT związanej ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych (SMS).

Dlaczego więc u nas jest inaczej?

Ekspert Gazety Prawnej wyjaśnia, że dla operatora telekomunikacyjnego przekazanie darowizny poprzez wysłanie wiadomości o podwyższonej płatności nie różni się podatkowo niczym, od normalnych, "towarzyskich" SMS-ów. Jednak w przypadku wykorzystywania tej drogi do przekazania pieniędzy organizacjom pożytku publicznego, VAT niesłusznie naliczany jest od pełnej opłaty za wysłaną wiadomość:

Dlatego też nieuzasadnione i nieprawidłowe z punktu widzenia przepisów o VAT jest wliczanie do podstawy opodatkowania usługi telekomunikacyjnej i w konsekwencji opodatkowywanie VAT również wartości darowizny. Operator w zakresie darowizn przekazywanych poprzez SMS działa w istocie jako swoisty agent gromadzący środki i przekazujący je instytucji charytatywnej, która organizuje daną akcję.

Tak naprawdę więc, podatek powinien zostać zapłacony tylko od prowizji operatora za działania związane z samą zbiórką pieniędzy. Przekazywana przez wysyłających SMS-y kwota darowizny teoretycznie, na gruncie przepisów, powinna zostać zwolniona z opodatkowania.

Ministerstwo pracuje nad zmianami.

Protesty, które w ubiegłych latach składali zarówno operatorzy, jak i sami wysyłający SMS-y charytatywne, zdopingowały nieco Ministerstwo Finansów do rozwiązania problemu. Kończy ono podobno właśnie prace nad zmianą przepisów, która umożliwi zwolnienie z podatku takich wiadomości.

Najwyraźniej jednak problem nie leży w przepisach, a - co u nas normalne - w ich interpretacji...

Źródło: Gazeta Prawna

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.