Facebook w końcu wykorzysta wiedzę na Twój temat z korzyścią dla Ciebie?

Facebook w końcu wykorzysta wiedzę na Twój temat z korzyścią dla Ciebie?14.07.2015 13:11
Facebook
Źródło zdjęć: © Yeamake / Shutterstock.com

Żyjemy w czasach, gdy możemy korzystać "za darmo" z wielu zaawansowanych usług, aplikacji i serwisów. Użyłem cudzysłowu, bo choć za korzystanie z nich zazwyczaj nie wydajemy ani grosza, walutą jest nasza prywatność. Facebook chce nam za nią zaoferować coś jeszcze.

Facebook to u boku Google'a jeden z podmiotów, których apetyt na naszą prywatność jest największy. Google nauczył się już jednak, że mimo wszystko warto dać użytkownikowi coś w zamian. Gigant zna Twoją lokalizację, ale jest w stanie zawsze wskazać Ci najkrótszą drogę do domu z ominięciem korków. Przeczesuje Twoje maile, ale wydobywa z nich informacje o planowanych lotach czy przesyłkach kurierskich. Zna Twoje zainteresowania i preferencje, ale dzięki temu podsuwa Ci trafniejsze wyniki wyszukiwania.

Bardzo dużo wie o nas także Facebook, ale ten za wgląd w nasze życia oferuje w zasadzie jedynie narzędzie służące do komunikacji ze znajomymi oraz terminal do wyświetlania spersonalizowanych reklam. Mało? Mało. Na szczęście jednak wygląda na to, że Mark Zuckerberg chce to zmienić. Ostatnio pojawiły się już plotki na temat serwisu muzycznego, który mógłby bazować na wiedzy o naszych muzycznych preferencjach, a teraz dochodzą do tego doniesienia o wirtualnym asystencie. A w zasadzie nie do końca wirtualnym.

Facebook, Źródło zdjęć: © maxpro / Shutterstock.com
Facebook
Źródło zdjęć: © maxpro / Shutterstock.com

The Information donosi, że Facebook pracuje właśnie nad usługą ukrywającą się pod nazwą Moneypenny. Fanom Jamesa Bonda może się ona wydać znajoma, bo tak nazywa się sekretarka jego szefowej. Ale do rzeczy. Ma to być zintegrowany z Messengerem asystent, którego od Siri, Google Now i Cortany odróżniać ma to, że po drugiej stronie ekranu siedzieć będzie żywy człowiek odpowiadający na pytania lub doradzający podczas zakupów.

Dokładna zasada działania tej usługi nie jest jeszcze znana, ale można oczekiwać, że Facebook albo zatrudni ekspertów w różnych dziedzinach, albo - co bardziej prawdopodobne - opracowane przez niego algorytmy będą odnajdywać ludzi mogących dysponować wiedzą w danym temacie. To miałoby sens. W ciągu miesiąca niebieską społecznościówkę odwiedza 1,44 miliarda osób. Chyba nie ma człowieka, który nie dysponowałby wiedzą lub doświadczeniem, które dla drugiej osoby mogą być na wagę złota. Gigantyczna i sprawnie działająca sieć wymiany myśli to byłoby coś. Co więcej, w dłuższej perspektywie taka usługa mogłaby stać się solą w oku Google'a. Po co bowiem miałbym google'ać interesujące mnie informacje na forum dla hodowców paprotników, jeśli Facebook połączyłby mnie z chętną do pomocy kwiaciarką?

Niemniej na razie możemy sobie tylko gdybać, bo żadne szczegóły na temat nowego dziecka Facebooka nie zostały jeszcze ujawnione. Nie wiadomo, kto i kiedy będzie uprawniony do udzielania odpowiedzi na pytania ani w jaki sposób Zuckerberg zamierza motywować ludzi do udzielania sobie wzajemnej pomocy. Całość ma jednak potencjał i mam nadzieję, że Facebookowi uda się wykrzesać z tego naprawdę przydatne narzędzie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.