Firefox 5 - test przeglądarki dla Androida

Firefox 5 - test przeglądarki dla Androida28.06.2011 14:01
Jacek Wolan

Mobilny Firefox… przez jednych podziwiany, a przez innych pogardzany. Jaki jest naprawdę?

Niewiele aplikacji w Markecie budzi tyle kontrowersji co Firefox 5. Widać to doskonale po ocenach, jakie uzyskał od swoich użytkowników. Dla niektórych mały lisek stanowi doskonałe uzupełnienie swojego dużego brata znanego z komputerów PC, a dla innych jest kompletnym niewypałem.

Nowego Firefoxa poddałem testom typowym dla zwykłych przeglądarek internetowych i porównałem ze standardową przeglądarką oraz wiodącą alternatywą – Operą Mobile 11. Wszystkie trzy przeglądarki różnią się między sobą zastosowanymi silnikami renderującymi: Firefox używa Gecko, Opera wykorzystuje Presto, a standardowa przeglądarka działa w oparciu o Webkit. Za platformę testową posłużył Samsung Galaxy S ze standardową konfiguracją i Androidem 2.2.

Na pierwszy ogień poszedł test Sun Spider, który mierzy czas przetwarzania JavaScriptu. Szybkość renderowania skryptów ma bardzo duży wpływ na wczytywanie stron internetowych, które opierają się na nich. Im niższy wynik tym lepiej.

Kolejnym sprawdzianem był test Bubblemark (DHTML), który dostarcza informacji o sposobie przetwarzania dynamicznie zmieniających się treści na stronach internetowych, a konkretnie dotyczy takich elementów jak rozwijane menu, powiększanie miniaturek itd. W czasie testu renderowane są kulki odbijające się od siebie, a na podstawie ich szybkości obliczana jest ilość klatek na sekundę. Im wyższy wynik tym lepiej.

Ostatnie badanie dotyczyło zgodności ze standardami internetowymi. Osiągnięcie wyniku 100/100 w teście Acid3 oznacza doskonałą kompatybilność z obiektowym modelem dokumentu i dynamicznymi skryptami wykonywanymi po stronie użytkownika. Jeżeli animacja przebiega płynnie, a wszystkie kwadraty nabierają koloru, test zostaje zaliczony.

Mobilny lisek najlepiej poradził sobie w teście SunSpider (2752 ms), a najgorzej - w Bubblemark (44 fps). Wynik testu Acid3 można uznać za dopuszczalny (biorąc pod uwagę, słabiutką pod tym względem, standardową przeglądarkę). Cechą wyróżniającą jest również możliwość instalacji dodatków, które mogą znacząco zwiększyć możliwości przeglądarki. Otwarte karty można przeglądać „przesuwając ekran” w prawo, gdzie znajdziemy pogląd miniatur symbolizujących poszczególne strony.

Czy to oznacza, że nowy Firefox jest świetną przeglądarką, deklasującą rywali? Nic bardziej mylnego. Program działa tylko na nowszych urządzeniach, a i na nich jego obsługa może być kłopotliwa. Pomimo mnóstwa dodatków brakuje w nich tak podstawowego jak Adobe Flash. Aplikacja zużywa dużo pamięci operacyjnej i nie jest łaskawa dla procesora, a jej zminimalizowanie może spowodować jej zamknięcie.

Takie zachowanie byłoby zrozumiałe w przypadku pierwszych wersji rozwojowych, ale jest niedopuszczalne w mobilnej wersji popularnego Firefoxa. Osobiście przestaję wierzyć w to, że program kiedykolwiek osiągnie poziom umożliwiający jego wygodne używanie. Jak w takim razie wytłumaczyć prawie 10 000 bardzo dobrych ocen? Chyba wynika to z przywiązania do dużego liska i zachęcenia producentów do dalszej pracy. A Wy jak myślicie? Czym Firefox zasłużył sobie na tyle piątek?

Firefox for Android

(Kliknięcie w kod QR spowoduje otwarcie strony Android Marketu)

[1/1]
Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.