Google dzięki projektowi Accelerated Mobile Pages sprawi, że mobilny internet przyspieszy

Google dzięki projektowi Accelerated Mobile Pages sprawi, że mobilny internet przyspieszy08.10.2015 08:02
Google
Źródło zdjęć: © shutterstock.com
Konrad Błaszak

Wiele stron mobilnych to nadal bardzo ciężkie twory, które nie są dobrze przystosowane do ekranów smartfonów i tabletów. Nie mówiąc już o tym, że przy wolnym połączeniu internetowym korzystanie z nich potrafi być prawdziwą udręką. Zdaje sobie z tego sprawę Google i dlatego Amerykanie ruszyli z projektem Accelerated Mobile Pages.

Nikogo chyba nie muszę przekonywać, że użytkownicy coraz częściej do przeglądania stron internetowych wykorzystują urządzenia mobilne, a nie komputery. Raport Ericcsona pokazał, że z kwartału na kwartał ilość przesyłanych danych rośnie o około 12%, a do 2020 roku aż 70% populacji będzie mieć smartfona. Ostatnie statystyki PornHuba również są świetnym przykładem udowadniającym, że urządzenia przenośne bardzo zyskują na znaczeniu - aż 63% osób korzystających z serwisów dla dorosłych korzysta właśnie ze smartfonów i tabletów. Mimo tego ogromnego wzrostu nadal strony mobilne są dla wielu twórców przykrym obowiązkiem i wchodzenie na nie potrafi zabić nawet prawdziwego flagowca.

Właśnie dlatego Google po konsultacjach ze swoimi partnerami zrzeszonymi w "Digital News Initiative" (program amerykańskiej firmy stworzony przy współpracy z europejskimi wydawcami mający na celu wspieranie zrównoważonego rozwoju branży informatycznej) oraz licznymi firmami technologicznymi wystartował z inicjatywą Accelerated Mobile Pages. Ma ona na celu zwiększenie komfortu korzystania ze stron mobilnych, szczególnie tych z licznymi materiałami wideo, animacjami oraz obrazkami. Projekt ten opiera się na platformie programistycznej AMP HTML oraz dotychczasowych rozwiązaniach, co w łatwy sposób pozwoli tworzyć lekkie strony internetowe przeznaczone dla urządzeń mobilnych. Według tego pomysłu, nawet bogate w materiały serwisy będą ładować się bardzo szybko i to na różnych platformach oraz urządzeniach. W praktyce ma to wyglądać tak:

Firma oczywiście bardzo dobrze przygotowała się do startu tego projektu i na stronie AMP może zobaczyć listę partnerów, wśród których znajdują się między innymi Twitter, Pinterest, Wordpress, Mashable, BBC czy BuzzFeed. Poza tym Amerykanie również będą stosować to rozwiązanie u siebie i pojawi się ono chociażby w usłudze Google News.

Kluczowe aspekty, nad którymi gigant rynku będzie pracować w najbliższych miesiącach to optymalizowanie treści oraz dystrybucja. Google udostępni darmowe i bardzo wydajne serwery, dzięki którym treść będzie pojawiać się jeszcze szybciej na całym świecie, a czas jej ładowania będzie dużo krótszy. Ostatni z istotnych elementów jest reklama. AMP będzie wspierać różne formaty oraz technologie, a także takie rozwiązania jak paywalle (płatny dostęp) czy subskrypcje. To jest chyba najistotniejsza rzecz dla Google'a jak i wydawców, ponieważ lepiej zoptymalizowane banery pozwolą przynosić jeszcze większe zyski.

Dla każdego wydawcy - nawet mającego małego bloga - ważna jest informacja, że to projekt otwarty, czyli każdy z niego może skorzystać. Amerykański gigant udostępnił informacje jak to działa, a wszystkie potrzebne pliki można znaleźć na GitHubie. Jeśli czytacie ten tekst na urządzeniu mobilnym to możecie też wejść na specjalnie przygotowaną stronę, która pokazuje możliwości tego rozwiązania.

Brawo Google!

Oczywiście na razie nie można jeszcze pogratulować Google'owi, ponieważ nie wiadomo jak to rozwiązanie będzie sprawdzać się w praktyce, ale podobają mi się takie kroki. Sam często czytam różne blogi na smartfonie, które z optymalizacją nie mają zbyt wiele wspólnego. Rekordzistka stworzyła wpis, który ważył ponad 100 MB... Takie coś sprawia, że nawet flagowce nie mają łatwego życia. Jeśli przyszłościowo takie rozwiązania będzie można wprowadzać na prywatnych stronach za pomocą specjalnych wtyczek to zapewne wiele osób się na to zdecyduje.

Piszę o tym, ponieważ jestem nie tylko czytelnikiem, ale także wydawcą i wiem, jak ważna jest dobra optymalizacja strony mobilnej. Jeśli dostanę łatwe w obsłudze narzędzie, dzięki któremu moje internetowy twory będą ładować się szybciej, to jestem jak najbardziej za!

Źródło: Google Polska

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.