Google faworyzuje własne aplikacje na Androidzie? Unia Europejska to zbada

Google faworyzuje własne aplikacje na Androidzie? Unia Europejska to zbada10.04.2013 12:10
Fot. f1nuttah
Adrian Nowak

Koncern Google jest zdecydowanym liderem nie tylko na rynku wyszukiwarek, ale również mobilnych systemów operacyjnych. Android nie pozostawia zbyt wiele miejsca konkurentom, a to nieszczególnie podoba się innym producentom tego typu oprogramowania.

Według New York Timesa konkurenci firmy Google, którzy zjednoczyli się przeciwko wyszukiwarkowemu gigantowi w grupie Fairsearch, po raz kolejny próbują zaskarżyć działania koncernu w Unii Europejskiej. Wśród członków Fairsearch znaleźć można m.in. Microsoft, Nokię czy Oracle, a więc firmy, którym spółka z Mountain View mocno pokrzyżowała plany.

Tym razem technologiczni giganci twierdzą, że Google faworyzuje swoje własne aplikacje na Androidzie. Członkowie Fairsearch przekonują, że najwięksi producenci sprzętu z Zielonym Robotem są zmuszani do oferowania w nowych gadżetach popularnego zestawu mobilnych narzędzi - na przykład sklepu Play, YouTube'a, Gmaila czy samej wyszukiwarki Google.

Na tym jednak nie kończy się lista zarzutów. Dużym koncernom nie podoba się również, że Android jest udostępniany za darmo, a więc "poniżej kosztów", co bardzo utrudnia konkurowanie z taką platformą np. Windows Phone'owi. Nie trudno się domyślić, że Microsoft wolałby, aby Android (wykorzystujący jądro Linuksa) również był płatny - mocno obniżyłoby to z pewnością jego konkurencyjność.

Pomimo dużej popularności Androida, członkowie Fairsearch określają go mianem "konia trojańskiego", którego zadaniem jest monopolizacja rynku, a także kontrolowanie informacji użytkowników. Obecnie Google obsługuje aż 96% mobilnych wyszukiwań, a 70% dostarczanych do sklepów telefonów ma zainstalowanego Androida.

Warto przypomnieć, że Google już wcześniej zostało oskarżone przez Fairsearch o wykorzystywanie pozycji monopolisty. Koncern z Mountain View miał manipulować wynikami wyszukiwania w ten sposób, by internauci częściej trafiali do jego usług. Google współpracuje jednak z Komisją Europejską, by wyjaśnić tego typu zarzuty i pomimo upływających miesięcy, firmie nie stała się z tego tytułu żadna krzywda.

Z perspektywy końcowego użytkownika trudno jednak nie zgodzić się z zarzutami Fairsearch. Niemal każdy nowy smartfon  z Androidem domyślnie wita nas zestawem narzędzi wyszukiwarkowego giganta - nic dziwnego, że mocno złości to konkurentów. Microsoft bez wątpienia dobrze pamięta, jak musiał płacić kilkaset milionów euro kary za domyślne instalowanie w Windowsie Internet Explorera.

O ile pretensje Fairsearch łatwo więc zrozumieć, Microsoft artykułuje je w mało przekonujący sposób w reklamach - zarzucając wyszukiwarkowemu gigantowi m.in. udostępnianie informacji o użytkownikach zewnętrznym firmom. Co jednak ciekawe, koncern z Redmond umieszcza swoje reklamy również na... YouTube, co internauci komentują zwykle bardzo ironicznie. Jeden z tego typu spotów możecie zobaczyć poniżej:

Źródło: New York Times

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.