HTC działa na skraju opłacalności. Opóźnienia podkopały kondycję firmy

HTC działa na skraju opłacalności. Opóźnienia podkopały kondycję firmy08.04.2013 10:55
HTC One
Adrian Nowak

HTC opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał tego roku i zgodnie z oczekiwaniami, koncern nie zachwycił inwestorów. Zyski okazały się jednak znacznie niższe nawet od pesymistycznych prognoz.

Tajwański koncern może mówić o dużym szczęściu, bo niewiele brakło, by pierwsze trzy miesiące roku zakończył pod kreską. Pomimo przychodów na poziomie 1,4 miliarda dolarów, zysk firmy wyniósł zaledwie 2,8 miliona dolarów - to zdecydowanie najgorsze wyniki HTC od wielu lat. Warto przypomnieć, że w analogicznym okresie ubiegłego roku przychody Tajwańczyków wyniosły 2,2 miliarda dolarów, natomiast zyski zbliżyły się do 173 milionów dolarów.

Najnowsze informacje publikowane przez spółkę świadczą o tym, że HTC musi wydawać ogromne sumy, by funkcjonować. Pomimo obcięcia najważniejszych kosztów, koncern przeznaczył grubo ponad miliard dolarów m.in. na projektowanie nowych urządzeń czy działania promocyjne. Oznacza to, że jeśli wpływy tajwańskiej spółki odrobinę mocniej się skurczą, jej zapasy gotówki będą szybko topniały.

Początek roku dał ogromne nadzieje akcjonariuszom HTC, którzy z radością przyglądali się nowemu flagowcowi. Choć jednak urządzenie miało do końca marca zadebiutować w 80 krajach, można je było kupić tylko w 4 z nich. Problemy z wyprodukowaniem odpowiednio dużej liczby gadżetów, bez wątpienia kosztowały Tajwańczyków bardzo dużo, bo urządzenie mogło znaleźć wielu nabywców, gdy na rynku nie jest dostępnych jeszcze zbyt wiele innych smartfonów tej klasy.

Mimo wszystko nikt nie spodziewał się po początku roku zbyt wiele. Kilka dodatkowych tygodni sprzedaży wydaje się nie mieć zbyt dużego znaczenia, gdy HTC One będzie jedynym flagowcem tajwańskiej spółki w całym 2013 roku - dopiero wyniki z najbliższego kwartału pokażą, jak dobrze urządzenie radzi sobie w sklepach, gdy klienci będą mieli do wyboru również urządzenia Samsunga czy Sony.

Wielu analityków już teraz twierdzi, że HTC nie ma zbyt dużych szans w walce z gigantami, jak Apple czy Samsung. Nawet jeśli smartfony tych firm prezentują się bardzo podobnie, to więksi gracze będą mogli wesprzeć swoje gadżety znacznie silniej, wydając dodatkowe miliardy na marketing. HTC niestety nie dysponuje tak dużymi środkami i choć firma zapewnia, że będzie prowadziła agresywne kampanie, prawdopodobnie również konkurenci nie zamierzają być zbyt łagodni w walce o wielomiliardowy rynek mobilny.

Bez wątpienia dobrą informacją jest, że tajwańska spółka mimo wszystko kończy kolejny kwartał z zyskiem. Wszyscy pamiętamy, jak Nokia czy BlackBerry przez długi czas musiały dokładać do swojego biznesu, co prawdopodobnie nie byłoby możliwe w przypadku HTC, ze względu na znacznie mniejszą skalę działalności firmy. Kolejne trzy miesiące powinny dla HTC oznaczać rekordowe zyski - jeśli spółka nie będzie mogła się pochwalić takim wynikiem, w dalszych kwartałach może być już tylko gorzej.

Źródło: Bloomberg

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.