Jak wyobrażano sobie iPhone'a przed iPhone'em? Przegląd starych konceptów

Jak wyobrażano sobie iPhone'a przed iPhone'em? Przegląd starych konceptów24.07.2015 14:28
Żarcik Steve'a Jobsa podczas prezentacji iPhone'a
Źródło zdjęć: © Apple / YouTube

iPhone po raz pierwszy ujrzał światło 9 stycznia 2007 roku, ale na jego temat plotkowano już wiele miesięcy wcześniej. Jak wyobrażano sobie telefon Apple'a przed jego premierą?

Pamiętacie jak wyglądały smartfony przed 2007 rokiem? Kilka popularnych wówczas modeli przypomniał nam sam Steve Jobs podczas wspomnianej prezentacji.

Steve Jobs wytyka wady smartfonów podczas prezentacji iPhone'a, Źródło zdjęć: © Apple / YouTube
Steve Jobs wytyka wady smartfonów podczas prezentacji iPhone'a
Źródło zdjęć: © Apple / YouTube

Dawniej smartfony były nafaszerowane przyciskami, a zdecydowana większość z nich miała ulokowane pod ekranem lub wysuwane klawiatury i nierzadko rysiki. Choć dziś tego typu urządzenia robione są na jedno kopyto, 9 lat temu wyobrażenie sobie telefonu jako minimalistycznej bryły z wypełniającym niemal cały przedni panel ekranem wcale nie było takie oczywiste.

Gdy pojawiły się pierwsze plotki na temat telefonu Apple'a, naturalne było skojarzenie jego designu z najpopularniejszym wówczas produktem tejże firmy, czyli iPodem. Stąd też zresztą żart Jobsa podczas prezentacji (patrz grafika tytułowa). W marcu 2006 roku

Gadget Review publikował m.in. takie koncepty:

iPhone - koncepty z marca 2006 roku (lub wcześniej), Źródło zdjęć: © gadgetreview.com
iPhone - koncepty z marca 2006 roku (lub wcześniej)
Źródło zdjęć: © gadgetreview.com

Mój zdecydowany faworyt to ten z klawiaturą i Click Wheelem ;) Niestety nie udało mi się dotrzeć do jego autora.

iPhone - koncept z marca 2006 roku (lub wcześniej), Źródło zdjęć: © techwd.com
iPhone - koncept z marca 2006 roku (lub wcześniej)
Źródło zdjęć: © techwd.com

Projektant Isamu Sanada wyobrażał sobie natomiast, że iPhone będzie hybrydą iPoda i klasycznej komórki. Oto dwa jego pomysły kolejno z marca i sierpnia 2005.

iPhone - koncepty z marca i sierpnia 2005 roku, Źródło zdjęć: © Isamu Sanada / gadgetreview.com
iPhone - koncepty z marca i sierpnia 2005 roku
Źródło zdjęć: © Isamu Sanada / gadgetreview.com

Podobnym tropem poszedł autor poniższej grafiki.

iPhone - koncept z 2006 roku, Źródło zdjęć: © gadgetreview.com
iPhone - koncept z 2006 roku
Źródło zdjęć: © gadgetreview.com

Z kolei według wizji Martina Snajdra z forum iLounge, iPhone (a właściwie iFoun) miał być po prostu zwykłą komórką. Poniżej koncepty z grudnia 2006 roku.

iFoun - koncept z grudnia 2006 roku, Źródło zdjęć: © Martin Snajdr / ilounge.com
iFoun - koncept z grudnia 2006 roku
Źródło zdjęć: © Martin Snajdr / ilounge.com

Wzornictwo nie tylko iPoda było brane pod uwagę jako prawdopodobne źródło inspiracji projektantów iPhone'a. Co byście powiedzieli na telefon wzorowany wyglądem kolorowych notebooków z linii iBook?

iPhone - koncept z 2006 roku (lub wczesniej), Źródło zdjęć: © gadgetreview.com
iPhone - koncept z 2006 roku (lub wczesniej)
Źródło zdjęć: © gadgetreview.com

Warto wspomnieć, że nawet nazwa iPhone do samego końca nie była pewniakiem. Równie prawdopodobnym kandydatem był iTalk. Tak też zresztą został podpisany koncept, który w maju 2006 na pojawił się youtube'owym kanale PeterGreen125. Przyznacie chyba, że - choć jest to wyobrażenie sprzed niemal dekady - nawet dziś cieszy oko.

Dwa interesujące koncepty sprzed lat wygrzebał także serwis Tech-WD.

iPhone - koncepty z 2006 roku (lub wcześniej), Źródło zdjęć: © techwd.com
iPhone - koncepty z 2006 roku (lub wcześniej)
Źródło zdjęć: © techwd.com

A tutaj coś najbardziej proroczego ;)

iPhone - koncept z 2006 roku (lub wcześniej), Źródło zdjęć: © gadgetreview.com
iPhone - koncept z 2006 roku (lub wcześniej)
Źródło zdjęć: © gadgetreview.com

Na koniec ciekawostka. 6 stycznia 2007 roku, na 3 dni przed premierą iPhone'a, serwis Fourtitude opublikował fotki z planu zdjęciowego reklamy Audi Q7. Na jednej z nich pewien czytelnik Engadgeta dopatrzył się czegoś, co - jego zdaniem - mogło być telefonem Apple'a.

Fotka z planu zdjęciowego reklamy Audi Q7, Źródło zdjęć: © fourtitude.com
Fotka z planu zdjęciowego reklamy Audi Q7
Źródło zdjęć: © fourtitude.com

Kilka godzin później Engadget opublikował sprostowanie, że to pomyłka, bo urządzenie leżące na stosie papieru to kalkulator firmy Brookstone. Sytuacja jest o tyle zabawna, że w stacji dokującej przy MacBooku znajduje się iPod Classic, który - na tym ujęciu - do złudzenia przypomina iPhone'a. Podejrzewam, że gdyby naprawdę był to iPhone, nikt by się nie zorientował, gdyż podejrzenia spadły na kalkulator, który bardziej odpowiadał ówczesnym wyobrażeniom tegoż smartfona. Te - jak widzicie - znacząco odbiegają od rzeczywistości.

iPhone, Źródło zdjęć: © Apple
iPhone
Źródło zdjęć: © Apple

Materiał powstał we współpracy z

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.