Jak dochodowe są firmowe sklepy Apple'a?

Jak dochodowe są firmowe sklepy Apple'a?12.12.2011 20:00
Apple Store | fot. cdn.zmescience.com
Kamil Homziak

Dzięki publikowanym co kwartał wynikom finansowym wiadomo, że Apple to bardzo bogata firma. Czy zastanawialiście się kiedyś, jaki zysk generują sklepy firmowe pod marką Apple Store?

Nie są to wcale małe pieniądze. Z badań przeprowadzonych przez Horace'a Dediu z Asymco wynika, że ponad 300 amerykańskich sklepów (z wyłączeniem e-sklepu), w przeliczeniu na metr kwadratowy, przynosi prawie 4500 dol. zysku. Dla porównania wyniki (łącznie ze sprzedażą internetową) sklepu odzieżowego Tiffany to 3070 dol., a marketu z elektroniką Best Buy (odpowiednika polskiego Media Marktu) zaledwie 880 dol.

Zysk na każdego pracownika Apple Store wyniósł w 2010 roku 481 tys. dol. Przez trzy kwartały obecnego roku spadł on do "zaledwie" 320 tys., ale czwarty kwartał, kiedy kupuje się gwiazdkowe prezenty, powinien wywindować ten wynik do wartości 427 tys., a pracownik w ciągu 2011 roku ma sprzedać towar o łącznej wartości 1,8 mln dol. Nic dziwnego, skoro podczas każdej wizyty klient zostawia w kasie średnio 45 dol., a co roku sklepy Apple'a odwiedza ponad 250 mln osób. Z danych tych wynika, że w ciągu jednej godziny handlowiec obsługuje 6 klientów, czyli jednego co 10 minut.

Czy dochody ze sklepów przekładają się na płace dla pracowników? Typowy sprzedawca w Apple Store generuje obroty na poziomie 278 dol. na godzinę, a w tym czasie zarabia 9-15 dol. Na lepszą stawkę (30 dol.) mogą liczyć jedynie pracownicy tzw. Genius Baru.

W Apple Store nie ma premii. Oznacza to, że z każdego dolara płaconego załodze Apple zarabia dla siebie aż 11. Wyzysk czy świetny model biznesowy? A może gigant z Cupertino po prostu wie, że nie zabraknie osób chętnych do pracy nawet za najniższą stawkę? Ciekawe, jak wyglądałaby dane z polskich iSpotów. W ciemno można zakładać, że nie tak imponująco.

Źródło: PC Mag

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.