Jaki pomysł na siebie ma Nokia?

Jaki pomysł na siebie ma Nokia?19.08.2013 10:30
Koncept tabletu Nokii
Mateusz Żołyniak

Fotograficzna Lumia 1020 i wyposażona w spory ekran Lumia 625 nie trafiły jeszcze dobrze do sprzedaży, a już pojawia się sporo plotek o kolejnych propozycjach przygotowywanych przez Nokię. Czym jeszcze w tym roku mogą zaskoczyć Finowie?

Na to i inne pytania udzielił mi odpowiedzi Robert Siewierski. Dyrektor generalny polskiego oddziału firmy Nokia powiedział też kilka słów na temat ciągłego rozbudowywania portfolio urządzeń z serii Lumia oraz ogólnego pomysłu firmy na siebie.

Lumia 1020 najlepsza, bo poręczna?

Fani Nokii i fotograficznych smartfonów musieli trochę poczekać na opartego na Windows Phonie odpowiednika 808 PureView. Robert Siewierski twierdzi, że było to konieczne - firma potrzebowała czasu, żeby przygotować urządzenie w pełni dopracowane. "Nokia Lumia 1020 pojawia się na rynku niecałe 2 lata po wprowadzeniu pierwszych urządzeń Nokia na platformie Windows Phone. W tym czasie skupiliśmy się na tym, by finalny produkt był jedyny w swoim rodzaju oraz wyznaczał nowe trendy i standardy w fotografii mobilnej" - mówi Siewierski.

Podkreśla on, że Lumia 1020 została znacznie udoskonalona względem poprzednika. Zastosowano optyczną stabilizację obrazu (OIS), lepszą optykę o jasności f/2.2 oraz nowy sensor BSI. Znaczącymi przewagami mają być również dedykowany uchwyt Camera Grip oraz aplikacja Nokia Pro Camera, która pozwoli wykorzystać potencjał nowego aparatu.

Nokia Lumia 1020
Nokia Lumia 1020

"Oba te urządzenia, choć oparte na zbliżonych rozwiązaniach technologicznych, znacząco się różnią. Dokonaliśmy ulepszeń, które miały na celu optymalizację energetyczną telefonu bez strat dla jakości pracy" - dodaje Siewierski. Oznacza to, że Nokia wspólnie z Qualcommem tak dostosowała układ Snapdragon S4 (zapewne ulepszenie procesora obrazu), że poradzi on sobie z obsługą aparatu 41 Mpix, bez negatywnego wpływu na pracę samego urządzenia. W Lumii 1020 nie stosowano więc dodatkowych chipów.

W dużej mierze to produkty Nokii sprawiły, że fotograficzne komórki znowu stają się trendy. Lumia 1020 jest według Roberta zwieńczeniem wielu lat prac nad aparatami w telefonach, w których uczestniczyła firma Zeiss. "Teraz widząc, jak bardzo rozwinęła i spopularyzowała się fotografia m.in. dzięki cyfryzacji danych i rozwojowi serwisów społecznościowych, tworzymy jeszcze lepsze produkty o funkcjach fotograficznych, czego ukoronowaniem jest Nokia Lumia 1020" - komentuje Siewierski.

Nie boi się on również konkurencji ze strony urządzeń takich jak Samsung Galaxy Zoom, które mają jedną kluczową wadę - są nieporęczne. "W smartfonie [Lumia 1020 - przyp. red.] mimo wprowadzenia najlepszego mobilnego aparatu fotograficznego na rynku udało nam się zachować zdrowy balans miedzy aparatem a telefonem. Ten model cechuje się świetnym designem, do tego jest lekki i poręczny" - dodaje Robert.

Finowie rozbudowują portfolio

Dyrektor generalny w Nokia Poland nie widzi problemu w dość późnym wprowadzeniu na rynek obu urządzeń. "Dostępność modeli wynika z naszej strategii sprzedażowej". Jego zdaniem sprzedaż Lumii 925 nie powinna ucierpieć po prezentacji modelu 1020. "Pozwolę sobie zauważyć, że mamy szeroką gamę urządzeń Nokia Lumia, aby zaspokoić różne potrzeby konsumentów, dlatego nie stanowi to dla nas powodu do zmartwień" - mówi Siewierski. Lumia 925 będzie więc zapewne adresowana do użytkowników biznesowych, którzy wolą bardziej stonowane i eleganckie komórki.

Nokia Lumia 925
Nokia Lumia 925

Według Roberta Siewierskiego dostępność wielu różnych Lumii jest zaletą. "Polski rynek charakteryzuję się bardzo zróżnicowaną grupą konsumentów, dlatego też Nokia oferuje szerokie portfolio urządzeń (od tych najbardziej przystępnych cenowo aż po te z najwyższej półki), tak aby każdy mógł znaleźć idealny smartfon dla siebie".

Sprzedaż Windows Phone'ów globalnie ciągnie tania Lumia 520, ale według Dyrektora Generalnego w Nokia Poland inne modele również sprzedają się dobrze. "Jak już mówiłem, zarówno droższe modele, jak i te tańsze zostały bardzo dobrze przyjęte przez polskich konsumentów. Nasz rynek jest już na tyle rozwinięty, że smartfony z każdej półki sprzedają się bardzo dobrze" - dodaje Siewierski.

Jaki pomysł na siebie ma Nokia?

"Nokia będzie dalej koncentrować się na wprowadzaniu pięknie zaprojektowanych smartfonów o świetnych możliwościach fotograficznych, rozrywkowych i biznesowych [...]" - mówi Robert Siewierski. "W ostatnim czasie zaprezentowaliśmy także intuicyjną platformę New Asha Platform, na której oparte jest nasze nowe urządzenie Nokia Asha 501. [...] Chcemy dostarczać jak najlepsze produkty jak najszerszej grupie konsumentów, dlatego cały czas obserwujemy potrzeby ludzi, aby jak najszybciej wprowadzać zmiany, których potrzebują" - dodaje.

[solr id="komorkomania-pl-183631" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3154,nokia-uratuje-windowsa-rt-a-moze-system-pograzy-tablet-finow" _mphoto="koncept-tabletu-nokia-lu-36ac73f.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4274[/block]

Mimo że portfolio fińskiej firmy prezentuje się coraz lepiej, wciąż wydaje się, że to za mało. Szczególnie gdy weźmie się pod uwagę producentów urządzeń z Androidem, którzy w ostatnim czasie zapełniają kolejne nisze, w tym smartfonów z wielkimi ekranami. Kevin Shields stwierdził, że rynek phabletów jest bardzo interesujący, a urządzenia tego typu mają spory potencjał. W ostatnim czasie pojawia się sporo plotek na temat tabletofonu Nokii, który może mieć nawet 6-calowy ekran. Siewierski przyznaje, że firma rzeczywiście przygląda się temu segmentowi: "Oczywiście, tak jak powiedział Kevin Shields, rynek phabletów jest bardzo dynamiczny i ciekawy, dlatego też Nokia cały czas go obserwuje".

Robert zauważa również, że Nokia bacznie śledzi rynek tabletów, ale na ewentualne działania przyjdzie jeszcze czas. "Obecnie skupiamy się na ostatnio zapowiedzianych urządzeniach, takich jak Lumia 1020 lub Lumia 625" - dodaje.

Pewne jest to, że Nokia ma konkretny plan działań, których celem jest zwiększenie różnorodności oferowanych rozwiązań. Kluczowa dla Finów będzie jednak zdolność odpowiadania na ruchy konkurencji i zmieniające się (często bardzo szybko) upodobania klientów. Opanowanie tylko jednej niszy rynku mobilnego (fotograficznych smartfonów) to dziś za mało.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.