Kevin Systrom - twórca Instagrama [sylwetka postaci]

Kevin Systrom - twórca Instagrama [sylwetka postaci]18.04.2016 17:34
Kevin Systrom
Źródło zdjęć: © corporate.walmart
Łukasz Skałba

Najpierw pracował w Google’u, potem pracował w Facebooku. Następnie założył własną firmę i stworzył aplikację Burbn, która przerodziła się w Instagrama.

Zamiłowanie do retro kluczem do sukcesu?

Kevin urodził się w 1983 roku w Holliston (Massachusetts). W dzieciństwie tworzył on modyfikacje i własne poziomy do gry Doom 2. W szkole średniej był zafascynowany starymi winylowymi płytami i pracą DJ-ów. Zrobił więc wszystko, aby też robić w tej branży. Przez wiele dni zasypywał okoliczny sklep z winylami mailami z CV. Po jakimś czasie udało mu się dostać wymarzoną pracę.

Systrom studiował na Uniwersytecie Stanfordzkim na interdyscyplinarnym kierunku menadżerskim. Nie to jest jednak najważniejsze. Dla jego dalszej kariery ważne okazało się coś innego. Na swojej drodze spotkał on profesora fotografii, który pokazał mu aparat Holga. Jest to stara chińska konstrukcja, która wykonywała zdjęcia o proporcjach 1:1. Prawdopodobnie właśnie to było inspiracją dla charakterystycznych kwadratowych proporcji Instagrama.

Karierę zaczynał w Google'u

Po ukończeniu Uniwersytetu Stanforda, Kevin rozpoczął pracę w sektorze marketingu w Google. Realizował tam kampanie związane między innymi z usługami Gmail i Kalendarz. Zrezygnował jednak z tego stanowiska, bo pragnął być przedsiębiorcą z krwi i kości.

Aparat Holga, Źródło zdjęć: © bhphotovideo
Aparat Holga
Źródło zdjęć: © bhphotovideo

Systrom marzył o tym, aby stworzyć coś własnego. Jego projekt dostał nazwę Burbn. Była to aplikacja pozwalająca na dzielenie się zdjęciami bazującym na obecnej lokalizacji użytkownika. Z założenia miała to być mieszanka serwisów Foursquare oraz Flickr.

Jako że większość startupów które odniosły sukces miało więcej niż jednego założyciela, Kevin postanowił zaprosić do współpracy swojego kolegę - Mike’a Kriegera. On również miał swój własny projekt - komunikator Meebo. Gdy jednak zobaczył Burbn, natychmiast porzucił własny projekt.

X-Pro II

Na początku Burbn pozwalał jedynie na udostępnianie lokalizacji. Na pomysł dołączania do tego zdjęć Kevin wpadł na wakacjach w Todos Santos. Przedstawił wtedy ten pomysł swojej dziewczynie - Nicole Schuetz, która stwierdziła, że nie będzie udostępniać tam żadnych swoich zdjęć, gdyż nie wygląda na nich wystarczająco dobrze. I tak oto powstały filtry.

Równocześnie Kevin dochodził powoli do wniosku, że coś w jego projekcie nie gra. Niby wszelkie portale technologiczne pisały i zachwalały jego aplikację, ale nie przekładało się to zbytnio na liczbę zwyczajnych użytkowników. Doceniały ją tylko osoby z branży.

Twórca Burbna stwierdził więc, że jego aplikacja oferuje zbyt dużo funkcji i jest po prostu za bardzo skomplikowana. Postanowił więc skupić się na jednym jej aspekcie - na zdjęciach. Uważał, że nie było wtedy żadnej prostej aplikacji umożliwiającej opowiadanie o swoim życiu poprzez obraz. W ten oto sposób Burbn uprościł swoją formę i zmienił nazwę na Instagram.

Filtry na Instagramie, Źródło zdjęć: © techwyse
Filtry na Instagramie
Źródło zdjęć: © techwyse

Wracając jednak do wakacji naszego głównego bohatera, stworzył on na początku filtr o nazwie X-Pro II. Użył go wrzucając pierwsze zdjęcie w historii aplikacji, przedstawiające jego psa. Wtedy wszystko potoczyło się nadzwyczaj szybko…

Wielki sukces Instagrama

W ciągu pierwszych 24 godzin na Instagramie powstało 25 tysięcy kont. Ludzie pokochali tę aplikację za możliwość ulepszania zdjęć filtrami i ich “personalizacji”. Nie bez znaczenia była tu także prostota obsługi. Aby opublikować zdjęcie wystarczyły 3 tapnięcia, a żeby polubić czyjąś fotkę wystarczyło stuknąć w nią 2 razy.

Po 9 miesiącach od premiery Instagram miał 7 milionów aktywnych użytkowników. Jednym z pierwszych celebrytów korzystającym z serwisu byli Justin Bieber oraz Ryan Seacrest.

Niektórzy użytkownicy polubili Instagrama do tego stopnia, że przestali publikować zdjęcia na Facebooku na rzecz nowej aplikacji. Zuckerberg jednak szybko zareagował na taki stan rzeczy, kupując twór Kevina w 2012 roku za 1 miliard dolarów.

Twórca Instagrama i założyciel Facebooka zawarli jednak umowę dzięki której ten pierwszy mógł zachować całkiem dużą niezależność. Nadal cała firma składała się tylko z 16 osób i nadal miał on pełny wpływ na dalszy rozwój aplikacji.

Obecnie na Instagramie jest ponad 400 milionów aktywnych użytkowników. Publikują oni każdego dnia około 60 milionów zdjęć. Kevin Systrom swój sukces uzasadnia coraz lepszymi aparatami w smartfonach, prostym designem aplikacji i modą na pochłanianie treści wizualnych. Ulubionym jego kontem na Instagramie jest obecnie @symmetrybreakfast.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.