Kilka pytań do rzecznika, cz.I: PLUS

Kilka pytań do rzecznika, cz.I: PLUS22.01.2014 06:52
Źródło zdjęć: © portalmedialny.pl
Leo Getz

Zapraszam na część I wywiadów z W4, czyli największymi operatorami komórkowymi w Polsce. Dziś rozmowa z Plusem. Dowiecie się między innymi jakie według Plusa jest najlepsze rozwiązanie udostępniania nowych częstotliwości, albo czy Plus jest zainteresowany Spotify i nie tylko.

Cykl zawiera pytania do przedstawicieli wszystkich czterech operatorów komórkowych. To pytania w części powtarzające się, w części specyficzne dla danego operatora.

Będąc szczegółowym nie są to pytania do rzecznika, a bardziej do całego działu. Tak jak w przypadku Plusa, który nie ma takiego stanowiska jak rzecznik prasowy, ma natomiast Dział Komunikacji Korporacyjnej.

Oto rozmowa z przedstawicielką Plusa, Aleksandrą Gieros-Brzezińską, Kierownikiem Działu Komunikacji Korporacyjnej:

  • W biurze prasowym najpopularniejszym telefonem jest?

W naszym biurze prasowym nie ma jednego ulubionego telefonu używamy różnych marek i modeli.

  • Jakie są proporcje pre i postpaid i jaka jest tendencja?

Spośród wszystkich operatorów komórkowych w Polsce Plus jest od lat liderem całego segmentu kontraktowego, posiadając aktualnie o ponad 300 tys. więcej klientów kontraktowych aniżeli kolejny operator.

Całkowita baza naszych klientów składa się w ponad połowie z klientów kontraktowych. Podane dane to wyniki na zakończenie III kwartału br., ale obie te tendencje są dosyć stabilne na przestrzeni ostatnich kilku lat.

  • Ile klientów bierze abonament bez telefonu, a ilu z telefonem i jaka jest tendencja?

Klienci wybierający ofertę bez telefonu stanowią kilkanaście procent wszystkich kupujących, przy czym ten udział stale i powoli rośnie. Wynika to m.in. z faktu dużego nasycenia rynku telefonami. Wiele osób posiada w domu kilka działających telefonów i nie widzą oni potrzeby zakupu kolejnego przy zawieraniu umowy. Natomiast wśród osób wybierających ofertę z telefonem dużym powodzeniem cieszy się oferta zakupu telefonu na raty bezpośrednio w Plusie.

  • Dlaczego tak drogie są telefony w Plusie, pomimo większych możliwości negocjacji ceny niż zwykły sklep i dodatkowo znajdują się triale firm trzecich?

Telefony w Plusie nie są drogie. Regularnie porównujemy nasze ceny do cen konkurencji oraz obowiązujących na wolnym rynku i tak je dostosowujemy, by były jak najbardziej rynkowe i atrakcyjne dla Klienta.

Jeżeli porównuje Pan cenę telefonu w sklepie z sumą opłat za telefon i abonament w okresie trwania całej umowy u operatora to zwykle suma opłat u operatora będzie wyższa. Wynika to z faktu, że operator zarabia na świadczeniu usług telekomunikacyjnych. W ramach opłaty abonamentowej zapewniamy dostęp do sieci komórkowej, internetu, oferujemy pakiety smsów, coraz częściej nielimitowanych połączeń głosowych itd. Kupując telefon w zwykłym sklepie otrzymuje Pan tylko urządzenie bez usług.

Aplikacje wgrane do telefonu przez operatora dają klientom możliwość skorzystania z niektórych usług promowanych przez operatora. Czasem są one wyróżnikiem podnoszącym wartość urządzenia (np. darmowy audiobook), czasem zachęcają do korzystania z określonych usług (np. darmowa nawigacja samochodowa, dostęp do Muzodajni itp.). Na samym umieszczeniu tych aplikacji w urządzeniu operator nie zarabia, a ich obecność nie ma żadnego przełożenia na cenę urządzenia.

  • Jaki w tym roku był najpopularniejszy telefon w Państwa ofercie?

Najpopularniejszym modelem w roku 2013 w Plusie jest klasyczna i tania Nokia 206, a na drugim miejscu znajduje się smartfon LG Swift L5 z bardzo zbliżonym wynikiem sprzedażowym.

Numer 1 w sprzedaży Plusa, Nokia 206, Źródło zdjęć: © nokia.pl
Numer 1 w sprzedaży Plusa, Nokia 206
Źródło zdjęć: © nokia.pl
Tuż za Nokią, na drugim miejscu znalazł się LG Swift L5, Źródło zdjęć: © lg.com
Tuż za Nokią, na drugim miejscu znalazł się LG Swift L5
Źródło zdjęć: © lg.com
  • Dlaczego smartfony są brandowane? Czy nie stwarza to więcej problemów użytkownikowi niż korzyści operatorowi?

Jedynymi telefonami w naszej ofercie na których umieszczamy logo są smartfony Kazam. Marka ta jest nowa, a co za tym idzie słabo rozpoznawalna na polskim rynku. Umieszczając logo Plusa zwiększamy jej rozpoznawalność i prestiż, a jednocześnie pokazujemy, że jest to dobry, dokładnie sprawdzony i polecany przez operatora produkt.

  • A co z brandowanymi ROM-ami?

ROMy oryginalne od dostawców (bez obrandowania) w większości zawierają niestety błędne konfiguracje APN dla konkretnych operatorów więc ich modyfikacje są nieuniknione, natomiast dłuższe oczekiwanie na nowe wersje oprogramowania wynika nie tyle z faktu, że ROM został zmodyfikowany przez operatora, ale z faktu kolejności testów i wdrożeń nowych wersji przez dostawców sprzętu i Google.

  • Czy Plus korzysta z usług Carrier IQ lub podobnej?

Nie.

  • Jak duża jest sprzedaż Plus Kazam 3? Czy już niedługo w ofercie pozostaną tylko smartfony, skoro już tak obniżyły się ich ceny?

Jesteśmy bardzo zadowoleni z poziomu sprzedaży Kazama 3. Widać wyraźnie, że jest duży popyt na tanie smartfony, które wybierane są coraz częściej zamiast klasycznych telefonów. Czy w ofercie pozostaną tylko smartfony? Polska jest rynkiem, gdzie wiele osób wciąż wybiera klasyczne telefony z klawiaturą. Jako operator staramy się zapewnić szeroki i zróżnicowany wybór, jednak oferta producentów telefonów „tradycyjnych” jest coraz uboższa. Obserwujemy wyraźny trend odwrotu od telefonów klasycznych na rzecz smartfonów oferowanych w coraz niższych cenach. Także w przyszłości ich udział będzie zwiększał się, a telefonów „tradycyjnych” malał.

Plus Kazam 3, Źródło zdjęć: © plus.pl
Plus Kazam 3
Źródło zdjęć: © plus.pl
  • Czy Plus planuje całą linię telefonów Plusa, także z wyższej półki, czy ograniczy się do oferty Kazam?

Niedawno do oferty wprowadziliśmy trzy nowe urządzenia Kazam i obserwujemy wyniki ich sprzedaży. Jeżeli w dłuższej perspektywie czasu okażą się one zadowalające rozważymy rozszerzenie oferty na droższe smartfony.

  • Jak oceniają Państwo polski rynek telekomunikacyjny, przetargi na częstotliwości, walkę o klienta, itd.?

Polski rynek jat bardzo konkurencyjny i jest to widoczne zarówno w liczbie operatorów świadczących usługi, jak i w cenach detalicznych oferowanych klientom, które o czym warto pamiętać są sporo niższe niż ma to miejsce w krajach Europy zachodniej, mimo, że koszty infrastruktury oraz jej budowy są porównywalne.

  • Czy Plus ma uprzywilejowaną pozycję na rynku? Zwłaszcza jeśli chodzi o LTE?

Nie mamy uprzywilejowanej pozycji na rynku. Uważamy natomiast, że zbadania wymaga pozycja na rynku Networks, spółki Orange i T-Mobile. Złożyliśmy nawet w związku z tym jakiś czas temu zawiadomienie do UOKiK.

Jeśli zaś chodzi o LTE, Plus nie jest jedynym dostarczycielem tej usługi na polskim rynku – równolegle przez cały czas oferował ją Cyfrowy Polsat.

  • Jakie byłoby Państwa zdaniem najskuteczniejsze wdrażanie kolejnych technologii i likwidowanie plam na mapie zasięgu? Połączenie sił czy wręcz przeciwnie, przetargi czy aukcje?

Jak rozumiem dotyczy to głównie mobilnego internetu, gdyż usługi głosowe są już praktycznie dostępne na terenie całego kraju i oferowane przez kilku operatorów. W przypadku mobilnego internetu, szczególnie LTE, czy jego następcy LTE Advanced, naszym zdaniem konieczne są dwa elementy. Pierwszym jest uwolnienie przez państwo kolejnych częstotliwości umożliwiających rozbudowanie tych technologii i udostępnienie ich operatorom oraz, o czym kilkukrotnie mówiliśmy, wspólna budowa przez operatorów sieci świadczącej usługę, co pozwoli zarówno obniżyć koszty budowy, a przez to świadczyć usługi za ceny akceptowalne przez miliony klientów, jak i szybciej pokryć jak największy obszar kraju, a przez to udostępnić usługi jak największej liczbie mieszkańców Polski.

  • Czy planują Państwo współpracę ze Spotify lub podobnym podmiotem? Jeśli tak, to z kim i czy można podać szczegóły? Jeśli nie, to czy jest planowane wprowadzenie streamingu do muzodajni?

Mamy największe w Polsce doświadczenie w sprzedaży legalnej, cyfrowej muzyki zdobyte po pięciu latach istnienia Muzodajni. Nie zmienia to faktu, że Plus jest zainteresowany rozszerzeniem swojej oferty muzycznej o streaming. Bardzo uważnie przyglądamy się usługom streamingowym dostępnym na naszym rynku i analizujemy potencjalne efekty wdrożenia. Patrzymy również na doświadczenia innych telekomów, zarówno w Polsce jak i za granicą. Warunki, które musi spełnić usługa streamingu muzyki są proste: rentowność dla spółki, a dla klienta atrakcyjne ceny i oferta (np. zarządzanie polskim katalogiem muzyki). W chwili obecnej krajowe serwisy streamingowe oferują zbliżony (o ile nie identyczny) poziom cenowy i ofertowy. Jeżeli w trakcie naszych rozmów i analiz pojawi się oferta spełniająca nasze założenia, poważnie ją rozważymy.

  • Czy Aero2 uczciwie wywiązuje się z warunków otrzymania częstotliwości z których korzysta Plus? Chodzi oczywiście o trudności z dostępem do karty, wprowadzenie captcha, pula IP itd., przez co część pasma trafia do Plusa zamiast do użytkowników BDI.

Pytania dotyczące usług świadczonych przez Aero2 powinny być skierowane bezpośrednio do Aero2.

  • Jak Państwa zdaniem będzie się kształtował rynek telekomunikacyjny w 2014 roku, co będzie najistotniejszym elementem?

Rynek będzie coraz bardziej konkurencyjny, co zmusi operatorów do oferowania coraz nowszych usług lub ich łączenia we wspólnej sprzedaży, jak to ma miejsce np. w Plusie w ofertach ObaMa czy wspólnej sprzedaży usług głosowych i internetu.

Dziękuję za odpowiedzi.

Jeśli uważacie, że zabrakło innych istotnych pytań do Plusa, wpisujcie w komentarzach propozycje. Jeśli nie mi, to być może innym "ciekawskim" uda się uzyskać na nie odpowiedzi:) Zachęcam również do dyskusji.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.