Korzystanie z Facebooka i Twittera lepsze z Google Glass, niż na smartfonie?

Korzystanie z Facebooka i Twittera lepsze z Google Glass, niż na smartfonie?18.05.2013 11:00
Aplikacja Facebooka dla Google Glass | fot. theverge.com
Michał Brzeziński

Na Google I/O nie mogło zabraknąć nowości związanych z Google Glass. Wybór aplikacji znacznie się powiększył, a jedną z najważniejszych jest ta stworzona przez Facebooka. Poza tymi wesołymi wiadomościami, Google musiał tłumaczyć się przed amerykańskim Kongresem jak chroni prywatność osób postronnych.

Do tej pory wybór zewnętrznych aplikacji na Google Glass był ograniczony... do dwóch pozycji - New York Times i Path. Teraz ich liczba wzrosła czterokrotnie, ponieważ dołączyły do nich: Facebook, Twitter, Evernote, Tumblr, CNN oraz Elle. Evernote i Twitter nie są żadną niespodzianką, ponieważ już wiele razy o nich słyszano w kontekście Google Glass. Z pozostałych najbardziej atrakcyjny wydaje się Facebook.

Oczywiście na razie jego główną funkcją jest wrzucanie zdjęć zrobionych okularami. Można wybrać komu się je udostępnia, dodać opis, ale na tym kończy się obecna przydatność aplikacji. Deweloperzy oczywiście mówią, że to dopiero początek i więcej funkcji przyjdzie z czasem.

Aplikacja Facebooka dla Google Glass | fot. theverge.com
Aplikacja Facebooka dla Google Glass | fot. theverge.com

Co ciekawe, Google okazało się bardzo gościnne. Po pierwsze, Facebook chwalił przygotowanie platformy i łatwość tworzenia aplikacji. Nad obecną wersją pracowało jedynie dwóch deweloperów, a cały proces trwał kilka miesięcy, czyli stosunkowo niedługo.

Po drugie, aplikacja Facebooka jest podobna do udostępniania zdjęć Google+. Gigant z Mountain View nie miał nic przeciwko, a obydwie firmy skupiły się na tym, żeby zapewnić użytkownikom najlepszy możliwy interfejs. Reszta branży może się od nich uczyć...

Tylko czy korzystanie z sieci społecznościowych na Google Glass ma tak dużo sensu? I tak, i nie. Myślę, że w najbliższych latach przeglądanie Facebooka lub Twittera ciągle będzie wygodniejsze na smartfonie. To przede wszystkim kwestia wielkości ekranu oraz możliwości obsługi aplikacji.

Aplikacja Twittera dla Google Glass | fot. theverge.com
Aplikacja Twittera dla Google Glass | fot. theverge.com

Klient Twittera bardzo dobrze prezentuje jak to będzie wyglądać. Obsługuje on wszystkie standardowe powiadomienia Twittera, pozwala retweetować, odpowiadać i dodawać do ulubionych, obsługuje także wiadomości prywatne. I do tego pewnie będzie się sprawdzać idealnie. Wszystkie powiadomienia na wyciągnięcie ręki (o ile ktoś tego sobie życzy). Ciągle problemem pozostaje dyktowanie głosowe, które w głośniejszym otoczeniu nie działa zbyt dobrze.

Rozwój Facebooka wyobrażam sobie podobnie. Oczywiście wrzucanie zdjęć z takiej perspektywy to świetna sprawa i to będzie główna funkcja aplikacji. Obsługa powiadomień też się sprawdzi, a prędzej czy później pojawi się również facebookowy czat. I znowu, w miejscach publicznych jedynym sposobem na odpisanie będzie wyciągnięcie smartfona.

Te aplikacje to fajny dodatek i na pewno wzbogacą sieci społecznościowe, ale nieprędko będą w stanie zastąpić pozostałe rozwiązania.

Google Glass były tworzone z myślą o zachowaniu prywatności

Nie wiadomo czy to przypadek, ale akurat w czasie Google I/O, list do Larry'ego Page'a napisali wybrani członkowie Kongresu. Wyrażali w nim obawy, że Google Glass może poważnie naruszać prywatność przeciętnego Amerykanina. Choćby właśnie przez zdjęcia udostępniane na serwisach społecznościowych. Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać, chociaż  przyszła ona Steve'a Lee, który bezpośrednio zajmuje się rozwojem inteligentnych okularów.

Google Glass
Google Glass

Powiedział on, że gdy tworzono ten produkt, zachowanie prywatności było jednym z ważniejszych czynników. Wczesne prototypy zakrywały oko użytkownika, ale Google szybko odkryło jakie to ma skutki. Obecnie, żeby spojrzeć na wyświetlacz trzeba patrzeć do góry, co jest jasną wskazówką dla innych, że dana osoba właśnie korzysta z Google Glass.

Steve Lee odpowiedział również na kwestię ciągłego bycia nagrywanym lub fotografowanym:

Jeśli cię nagrywam, muszę na ciebie patrzeć - jak istota ludzka. A kiedy ktoś się na ciebie gapi, nie da się tego nie zauważyć. (...) Dlatego robienie zdjęć ma mocne wskazówki socjalne - podnieś rękę lub powiedz coś do okularów.

W ten sposób trudno nie zauważyć, że ktoś robi nam zdjęcie. Dodatkową wskazówką jest włączony wyświetlacz. Nie służy on wyłącznie użytkownikowi, ale jest także znakiem, że ktoś aktualnie korzysta z okularów.

Mamy za zadanie zapewnić, że wyświetlacz jest aktywny, gdy Google Glass jest aktywne. To będzie częścią naszej strategii, więc nie będą przepuszczane aplikacje, które się do tego nie stosują.

Jest to bardzo trafny argument i lekkie uspokojenie dla obrońców prywatności. Trzeba jednak pamiętać, że inteligentne okulary bazują na Androidzie, a ten znany jest ze swojej otwartości. Chociaż Google twierdzi, że ich produkt będzie odpowiednio zabezpieczony zanim trafi w ręce konsumentów, to złamanie go i uzyskanie praw roota będzie tylko kwestią czasu.

Źródło: PhoneArenaPhoneArenatheVergetheVergetheVerge

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.