Mobilna rewolucja na rynku zakupów grupowych?

Mobilna rewolucja na rynku zakupów grupowych?01.06.2012 05:52
Zbyszek Kowal

Aplikacje mobilne, realizacja zniżki za pośrednictwem smartfonu zamiast drukowania kuponu, a nawet geolokalizacja rabatów w najbliższej okolicy – to jedne z najważniejszych zmian w obszarze zakupów grupowych. Te ostatnie, obok ofert linii lotniczych, to obecnie najpopularniejsze kategorie transakcji generowanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych w Polsce wg raportu zanox Mobile Performance Barometer.

Od początku powstania pierwszych serwisów zakupów grupowych w Polsce, w kwietniu 2010 roku, nieodłącznym atrybutem kupowania za pół ceny były i są drukowane kupony zniżkowe. Dotychczas to dzięki nim można było zrealizować zniżkę u usługodawcy. Przyszłość zakupów grupowych to jednak m-commerce - dzięki wykorzystaniu urządzeń mobilnych nie trzeba już drukować kuponów zniżkowych, a rabat można pokazać u usługodawcy bezpośrednio na ekranie smartfonu.

Zakupy grupowe i bilety lotnicze – tego szukamy na smartfonie

W Polsce to właśnie serwisy zakupów grupowych, obok linii lotniczych, są najpopularniejszymi kategoriami transakcji generowanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych (raport zanox Mobile Performance Barometer za 2011 rok). Ma w tym swój udział szybko rosnąca liczba użytkowników serwisów zakupów grupowych – trzy największe (Groupon, Citeam.pl, Gruper) notują od jednego do trzech milionów użytkowników miesięcznie.

Na jakich urządzeniach mobilnych najczęściej przeglądane są serwisy zakupów grupowych? W Polsce, inaczej niż w większości krajów europejskich, królują urządzenia z systemem Android, które odpowiadają za 43 proc. transakcji mobilnych. Smartfony oraz tablety pod flagą Apple (iPhone, iPad) idą w parze z niespełna co trzecim zakupem (raport zanox). Według raportu Generation Mobile 2012 już ponad 40 proc. internautów w Polsce ma smartfon – obecnie bardziej mobilni są mężczyźni, z których ponad połowa korzysta z tego rodzaju urządzeń, podczas gdy takim gadżetem w torebce może pochwalić się prawie co trzecia kobieta.

Aplikacje mobilne i lekka strona serwisu

Do tej pory aplikacje mobilne wprowadziły najpopularniejsze serwisy zakupów grupowych, jak Citeam.pl, Groupon czy Happy Day. Takie udogodnienia nie są obce również agregatorom ofert, jak GoDealla czy Rabatkowo. Na rynku istnieje już jednak prostsze rozwiązanie, tzw. strona lekka, którą wprowadziły Deal LX oraz Citeam.pl.

Takie rozwiązanie wdrożyliśmy już w lutym tego roku. Lekka strona serwisu to wersja opracowana specjalnie na potrzeby przeglądania za pośrednictwem każdego urządzenia mającego połączenie z Internetem. Tym samym użytkownicy mogą korzystać z serwisu w znacznie uproszczonej formie, bez ściągania aplikacji. Strona lekka otwiera się bezpośrednio po wpisaniu adresu WWW – wyjaśnia Marta Krauze, dyrektor Citeam.pl.

Stronę lekką wprowadza w Polsce coraz więcej serwisów. Wersję portalu dopasowaną do kilkucalowego ekranu smartfonu czy nieco większego tabletu wprowadziły już m.in. Allegro, mBank, PKO Inteligo, T-Mobile, Onet.pl, Wp.pl czy Gazeta.pl.

To jednak nie koniec mobilnej rewolucji w obszarze zakupów grupowych. Od maja tego roku na rynku pojawiło się również rozwiązanie, dzięki któremu można wyszukiwać rabaty w zależności od miejsca aktualnego pobytu, przy wykorzystaniu GPS.

Smartfon – prywatny wykrywacz rabatów w okolicy

Aplikacja, która dzięki wykorzystaniu GPS w telefonie dosłownie doprowadzi użytkownika na obiad czy drinka z 20, 30-proc. rabatem, została wprowadzona przez Citeam.pl z Grupy Allegro. Kup Blisko to nowa kategoria ofert – restauracje, kluby czy gabinety kosmetyczne oferujące rabaty nie płacą za wystawienie zniżki, a użytkownicy serwisu zamiast standardowej zapłaty za kupon pobierają go na telefon.

Zasadą Kup Blisko jest zaoferowanie przez usługodawcę rabatu na poziomie od 10 do ok. 30 proc. lub dodatkowej usługi, np. 2 w cenie 1, duży w cenie małego. Gdy w naszym urządzeniu mamy wbudowany GPS, nasz smartfon wytyczy bezpośrednią trasę do lokalu, w którym zapłacimy mniej – wyjaśnia Marta Krauze, dyrektor Citeam.pl.

Po pobraniu rabatu, np. na dania z menu restauracji, można już udać się do lokalu, gdzie po okazaniu zniżki na ekranie telefonu, klient od razu otrzymuje produkt po obniżonej cenie. Rabaty w ramach aplikacji Kup Blisko mogą być pobierane bez limitów. Dzięki temu ze zniżki może skorzystać w jednym czasie nawet kilkunastoosobowa grupa znajomych. Obecnie z aplikacji korzystają użytkownicy iPhone’ów czy smartfonów z systemem Android. Wystawienie oferty przez usługodawcę jest darmowe – dzięki temu lokalne restauracje, kluby czy centra rozrywki otrzymują nowe i bezpłatne narzędzie promocji.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.