Najbardziej pożądane cechy mobilnej bankowości

Najbardziej pożądane cechy mobilnej bankowości31.05.2010 12:12
Andrzej Biernacki

W trakcie kwietniowego konkursu na stronie MojaMobilnaBankowosc.pl internauci zgłosili prawie 500 pomysłów na usprawnienie m-bankingu. Ogłoszenie wyników nastąpiło 26 maja. W międzyczasie my przyjrzeliśmy się propozycjom użytkowników i postanowiliśmy sprawdzić, jakiej mobilnej bankowości chcą internauci.

W trakcie kwietniowego konkursu na stronie MojaMobilnaBankowosc.pl internauci zgłosili prawie 500 pomysłów na usprawnienie m-bankingu. Ogłoszenie wyników nastąpiło 26 maja. W międzyczasie my przyjrzeliśmy się propozycjom użytkowników i postanowiliśmy sprawdzić, jakiej mobilnej bankowości chcą internauci.

Uniwersalność i wygoda

Czytając najlepiej ocenione pomysły na pierwszy rzut oka widać, że ludzie oczekują przede wszystkim uniwersalności. Chcą, aby telefon komórkowy był jak szwajcarski scyzoryk - zawierał wszystkie funkcje, nie tylko te wykorzystywane najczęściej. Pełnił rolę wirtualnej portmonetki, która umożliwiałaby płacenie za codzienne zakupy.

Z tym wiąże się oczywiście wygoda. Dziś, mając w portfelu nawet kilka kart płatniczych, wciąż można mieć problem ze skorzystaniem z nich w piekarniach, cukierniach, warzywniakach. Sprzedawcom w takich miejscach nie opłaca się utrzymywać terminali kartowych. Kwoty transakcji są zazwyczaj bardzo małe, prowizje pożerają znaczną część zysków handlowców.

Popularyzacja mobilnych portmonetek mogłaby ten problem rozwiązać. Karty płatnicze nadal funkcjonowałyby w sklepach z odzieżą, supermarketach itp. Komórkowe mikropłatności opanowałyby z kolei niewielkie, osiedlowe sklepiki czy kawiarnie. Klienci byliby zadowoleni, bo nie musieliby nosić przy sobie gotówki. Znikłyby też troski sprzedawców o drobne.

Kompleksowość i elastyczność

Dostęp do pieniędzy, czyli możliwość wykonywania przelewów, definiowania zleceń stałych, płacenia comiesięcznych rachunków, jest dopiero na drugim miejscu. Kiedy jest mowa o tych funkcjach pojawia się słowo kompleksowość. Internauci chcą, aby aplikacje w telefonach komórkowych oferowały im ten sam poziom funkcjonalności, co przeglądarki desktopowe.

Kolejną pożądaną cechą jest szybkość przeprowadzania transakcji. To całkiem zrozumiałe. M-banking ma przede wszystkim oszczędzać nasz czas i zwiększać elastyczność w zarządzaniu pieniędzmi. Padła nawet propozycja, aby podczas mobilnych transakcji na mniejsze kwoty zrezygnować z tradycyjnych haseł jednorazowych i używać jednego, głównego kodu.

Wydajność aplikacji i serwisów

Sporo miejsca w pomysłach internautów zajmuje kwestia wydajności. Wiele osób - opisując swoje propozycje - zaznacza, że wymyślone przez nich rozwiązania muszą działać efektywnie. Tylko wtedy będą funkcjonalne i przyjazne. Dlatego też można przypuszczać, że w najbliższych latach największe uznanie użytkowników zyskają instalowane w telefonach aplikacje.

Są one w większości wypadków szybsze od mobilnych stron WWW, w których konieczne jest ładowanie wszystkich danych z bankowego serwera podczas każdego połączenia. Aplikacje, czyli miniprogramy, zapisują wiele statycznych informacji w pamięci telefonu. Ładowanie kolejnych funkcji czy wykonywanie operacji przebiega wtedy szybciej szybciej.

Bezpieczeństwo

Klienci sporo także mówią o bezpieczeństwie. Z punktu widzenia wielu użytkowników jest to najważniejszy aspekt. Padają różne propozycje weryfikowania tożsamości mobilnych internautów. Wśród nich wymienia się kody, hasła czy PIN-y. Wszystkie one są już w większym bardziej lub mniej wykorzystywane w bankowości elektronicznej.

Nie brakuje też pomysłów futurystycznych. Jeden z internautów chce, aby w telefonach były instalowane czytniki siatkówki oka. W ten sposób nikt niepowołany nie miałby dostępu do aplikacji bankowej, a nawet do całego aparatu. W praktyce znikłaby więc konieczność podawania jakichkolwiek dodatkowych loginów czy haseł.

Czytniki siatkówki oka to jednak pieśń przyszłości. Dziś klienci oczekują po prostu bezpiecznego oraz prostego rozwiązania, które szybko zweryfikuje tożsamość klienta i ochroni ją w razie utraty telefonu komórkowego. Ten ostatni wariant jest szczególnie ważny. Kradzieże aparatów są częste. Dlatego opcja zapisywania hasła w wypadku bankowych witryn musi być zablokowana.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.