NEC opracował słuchawkę, która rozpozna użytkownika

NEC opracował słuchawkę, która rozpozna użytkownika09.03.2016 10:56
Słuchawka
Źródło zdjęć: © shutterstock.com
Konrad Błaszak

Firmy już jakiś czas temu zaczęły przykładać się do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników oferując nowe sposoby ich weryfikacji. Swój pomysł ma również NEC, który zamierza do tego celu wykorzystać specjalną słuchawkę.

Jak odblokowujesz smartfona?

Zapewne część osób powie, że po prostu przesuwa palec po ekranie, ale coraz więcej użytkowników ustawia sobie skomplikowane kody czy wzory. Oczywiście rozwiązaniem są też czytniki linii papilarnych - które stają się popularne nie tylko we flagowcach - a niektóre urządzenia można odblokować, po prostu na nie patrząc.

Czujniki biometryczne na stałe weszły do smartfonów i zapewne w następnych miesiącach będzie można regularnie przeczytać o nowych sposobach na identyfikację. Jedną z nich może być rozwiązanie Samsunga, które skanuje żyły użytkownika i na tej podstawie określi czy jest to osoba upoważniona chociażby do otwarcia drzwi frontowych. Pomysł bez wątpienia bardzo ciekawy, ale dużo bardziej realne wydaje się rozwiązanie firmy NEC.

Specjalna słuchawka do "skanowania" ucha

słuchawka NEC, Źródło zdjęć: © NEC
słuchawka NEC
Źródło zdjęć: © NEC

Jej działanie jest bardzo proste. Gdy jest ona umieszczona w uchu, to nie tylko wysyła specjalny dźwięk, ale również - dzięki wbudowanemu mikrofonowi - wyłapuje to, jak odbija się on od ścianek ucha wewnętrznego. Każdy człowiek jest pod tym względem unikalny i skuteczność tej metody przekracza obecnie 99 procent. Poza tym odczyt zajmuje mniej niż sekundę, więc nie trzeba czekać na identyfikację, a żeby wyeliminować pomyłkę, odbieranych jest kilka dźwięków.

Poniżej można zobaczyć, jak bardzo różnią się wyłapane dźwięki u trzech mężczyzn:

fale odebrane przez słuchawkę NEC, Źródło zdjęć: © NEC
fale odebrane przez słuchawkę NEC
Źródło zdjęć: © NEC

Co prawda Japończycy nie wspomnieli o tym, że to rozwiązanie mogłoby zastąpić czytniki linii papilarnych czy też skanery tęczówki, ale jedną z zaproponowanych możliwości użycia jest potwierdzenie identyfikacji użytkownika podczas rozmowy telefonicznej.

Jeden z menadżerów generalnych firmy NEC, Shigeki Yamagata, tak wypowiada się o tym rozwiązaniu:

Shigeki Yamagata:

Nowa technologia nie wymaga żadnych akcji, jak skanowanie konkretnej części ciała w celu identyfikacji użytkownika. Dlatego jest to bardziej naturalny sposób na weryfikację, nawet podczas pracy lub ruchu. Wystarczy mieć założoną specjalną słuchawkę z mikrofonem.

Bezpieczeństwo niedługo wejdzie na zupełnie nowy poziom

Sam w najważniejszych usługach korzystam z dwuetapowej weryfikacji, ale chętnie zastąpiłbym to skanowaniem ucha, żył lub czegokolwiek innego, co jest nie do podrobienia.

Technologia firmy NEC ma wejść na rynek w roku 2018.

Źródło: NEC via Phone Arena

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.