Nokia straciła 150 millionów euro w ostatnim kwartale, ale nie jest tak źle

Nokia straciła 150 millionów euro w ostatnim kwartale, ale nie jest tak źle18.04.2013 11:39
Stephen Elop (fot. Nokia)
Adrian Nowak

Poprzedni kwartał Nokia zakończyła na plusie, jednak konkurencja na rynku mobilnym okazała się silniejsza. W pierwszym kwartale 2013 roku europejski koncern musiał przyznać się do straty, i to niemałej, choć biorąc pod uwagę poprzednie lata, nie jest najgorzej.

Nokia poinformowała o stracie 150 milionów euro w pierwszym kwartale tego roku. Przychód wyniósł 5,85 miliarda euro. Sytuacja wygląda znacznie lepiej, gdy przyjrzymy się wynikom poszczególnych działów. Całkiem nieźle poradził sobie właśnie ten odpowiedzialny za produkcję urządzeń i rozwijanie usług (tylko 42 miliony euro pod kreską).

W gorszej sytuacji jest oddział zajmujący się rozwijaniem map HERE, który stracił w ciągu ostatnich trzech miesięcy aż 97 milionów euro. Największym zaskoczeniem na liście okazały się wyniki Nokia Siemens Networks, produkującego urządzenia dla operatorów mobilnych. W ubiegłym roku spółka wygenerowała ponad miliard euro straty, teraz natomiast zdołała zamknąć kwartał z 3 milionami euro zysku.

Wyniki na pierwszy rzut oka nie są zbyt optymistyczne, bo najbliższe kwartały na pewno nie będą należały do najłatwiejszych. Warto jednak zauważyć, jak ogromne postępy poczyniła Nokia w ostatnim roku. Zapewnienia o restrukturyzacji nie były tylko słowami rzucanymi na wiatr. W analogicznym okresie 2012 roku Nokia poniosła stratę 1,34 miliarda euro - tym razem nie nadwyrężyła więc istotnie swoich zapasów gotówki (wartość płynnych aktywów wzrosła w ciągu kwartału z 4,37 do 4,48 miliardów euro). Jak tłumaczy fiński producent:

Mamy obszary, w których odnotowujemy istotny postęp, oraz miejsca, na których wciąż bardziej się skupiamy. Na przykład ludzie bardzo pozytywnie odpowiadają na nasze portfolio smartfonów Lumia, a ich sprzedaż rośnie z każdym kwartałem. Nokia Siemens Networks miało za sobą kolejny silny kwartał - istotnie przyczyniło się do wyników finansowych Nokia Group. Z drugiej strony nasza część biznesu związana z telefonami jest bardzo trudna i odbywa się w konkurencyjnym środowisku - podejmujemy taktyczne działania i wnosimy kolejne innowacje na rynek, by odpowiedzieć na te wyzwania.

Już od jakiegoś czasu mówiło się, że sprzedaż flagowej Nokii Lumii 920 jest bardzo dobra, jednak brakowało dokładnych informacji na ten temat. Teraz fiński producent ujawnił, że sprzedaż wszystkich urządzeń z serii Nokia Lumia wzrosła w ciągu kwartału z 4,4 miliona do 5,6 miliona. Udało się odnotować wzrost, mimo że to końcówka roku jest zwykle najlepszym czasem dla producentów mobilnych gadżetów.

Dobra sprzedaż najdroższych urządzeń Nokii jest kluczowym wyzwaniem, bo to one pozwalają na generowanie najwyższych marż. Stephen Elop przyznał, że są one znacznie korzystniejsze niż w przypadku dawnych telefonów z Symbianem. Dużą zaletą przejścia na Windows Phone jest również systematyczne wsparcie ze strony Microsoftu, który zasila kasę Nokii około miliardem dolarów rocznie.

Analitycy spodziewali się, że Nokia może ogłosić stratę, jednak akcjonariusze mimo wszystko pozytywnie przyjęli te dane. Po opublikowaniu wyników za pierwszy kwartał tego roku cena akcji fińskiej spółki zdrożała o ponad 4%, co oznacza wiarę w dobrą przyszłość Nokii. To, jak koncern radzi sobie na trudnym rynku, będzie szczególnie widoczne w najbliższych trzech miesiącach, gdy smartfony z serii Lumia zmierzą się z nowymi flagowcami Samsunga, HTC czy Sony. Jeśli z tego boju Nokia wyjdzie zwycięsko, wizja jej bankructwa odejdzie w zapomnienie.

Źródło: The Verge

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.