Nvidia Tegra K1 z potężnym 192-rdzeniowym Keplerem. Będzie też obsługa 64-bitów

Nvidia Tegra K1 z potężnym 192-rdzeniowym Keplerem. Będzie też obsługa 64-bitów06.01.2014 12:38
Nvidia Tegra K1
Źródło zdjęć: © Nvidia
Mateusz Żołyniak

Nie ma Tegry 5. Jest za to układ Tegra K1, który ma obsługiwać 64-bity i będzie pierwszym chipsetem na rynku wykorzystującym potężną grafikę serii Kepler z 192 rdzeniami. Szkoda tylko, że raczej nie pomoże to Nvidii.

Nvidia zaprezentowała oficjalnie swój nowy układ mobilny. Nie został on jednak nazwany Tegra 5, a Tegra K1. Ma odnosić się to do dużego przeskoku w porównaniu z wcześniejszymi generacjami chipsetów. W tym wykorzystaniu nowego GPU bazującego na architekturze Kepler, która znana jest z topowych komputerowych kart graficznych.

Kepler z 192 rdzeniami

Główną (a może jedyną?) zaletą układu Tegra K1 jest nowy GPU z serii Kepler wyposażony w 192 rdzeni CUDA. W porównaniu z kartami graficznymi w komputerach liczba jednostek CUDA nie robi może wrażenia (GeForce GTX 780 Ti ma ich 2880), ale i tak mobilny Kepler ma gwarantować wyższą wydajność i większe możliwości niż dostępne obecnie na rynku grafiki do smartfonów.

Po pierwsze wykorzystanie w Tegrze K1 technologii CUDA, czyli platformy obliczeń równoległych, ma pozwolić na przeniesienie części zadań z CPU na GPU. Przełożyć ma się to na powstawanie akcelerowanych przez rdzenie grafiki aplikacji do rozpoznawania obrazów i mowy, zaawansowanego obrazowania czy edycji materiału wideo.

Wydajność Tegra K1 na tle dostępnych obecnie układów
Wydajność Tegra K1 na tle dostępnych obecnie układów

Powołując się na dane z programu GFXBench 3.0 GL Gold (test Manhattan), Nvidia stwierdziła, że Tegra K1 będzie najbardziej wydajnym i zarazem energooszczędnych z mobilnych GPU na rynku. Ma oferować tę samą wydajność co grafiki Adreno 330 (Snapdragon 800) i PowerVR G6430 (Apple A7) przy poborze energii 1,5 raza mniejszym (grafika powyżej). Układ Nvidii ma obsługiwać technologię DirectX 11 oraz pełnego OpenGL 4.4. Firma chwali się również, że nowa Tegra będzie miała wsparcie dla teselacji.

Obsłuży Unreal Engine 4!

Możliwości mobilnego Keplera na papierze prezentują się świetnie, ale należy zastanowić się na ich wykorzystanie. Po pierwsze nie ma co liczyć, że na chwilę obecną uda się wykorzystać możliwości oferowane przez OpenGL 4.4. Standard ten nie jest jeszcze wykorzystywany na duża skalę przy tworzeniu gier komputerowych, a co dopiero mówić o jego wsparciu przez Androida. To samo dotyczy technologii CUDA, do której zastosowania Nvidia będzie musiała przekonywać deweloperów.

Od strony obsługi grafiki Tegra K1 i tak będzie sporym przeskokiem. Doskonałym tego przykładem jest możliwość korzystania z nowego silnika Unreal Engine 4. Jego mobilna wersja jest co prawda nieco okrojona, ale możliwości jakie daje twórcom gier są ogromne. Zresztą zobaczcie sami:

NVIDIA Tegra K1 Demo: Unreal Engine 4

Według Nvidii nowy chipset ma sprawić, że różnica w poziomie grafiki na komputerach i urządzeniach mobilnych znacznie się zmniejszy. Potwierdza to również twórcy silnika, firma Epic Games.

Jest i obsługa 64-bitów

Układ to oczywiście nie tylko grafika. Zaskoczeniem dla wielu może być jednak fakt, że w Tegrze K1 zastosowano dwa rodzaje procesorów. Pierwszy jest podobny do rozwiązania z Tegry 4 i ma pojawić się na rynku w pierwszej połowie tego roku. Jest to 32-bitowy układ 4-PLUS-1 z rdzeniami Cortex-A15 i tzw. Companion Core do mniej zasobożernych zadań. Taktowanie głównych rdzenie ma wynieść aż 2,3 GHz,

Nowe rdzenie Denver w 64-bitowej Tegrze K1, Źródło zdjęć: © Nvidia
Nowe rdzenie Denver w 64-bitowej Tegrze K1
Źródło zdjęć: © Nvidia

Drugi z procesorów będzie wyposażony "tylko" w dwa rdzenie oparte na architekturze ARMv8. Będzie on jednak obsługiwać 64-bitowe instrukcje, a rdzenie to autorskie rozwiązanie firmy o nazwie Denver. Jednostki te zostały zapowiedziane już trzy lata temu. Niestety, szansę na zapoznanie się z możliwościami rdzeni Denver będziemy mieć dopiero w drugiej połowy tego roku. Wtedy pojawi się wyposażona w nie wersja Tegry K1.

Są szans na sukces?

Możliwości Tegry K1 będą z pewnością duże, ale nie zagwarantują sukcesu na rynku mobilnym. Wie o tym również Nvidia, której szef jakiś czas temu stwierdził, że bez obsługi łączności 4G nie ma co liczyć na duże zainteresowanie producentów smartfonów układami Tegra. Wydawało się więc, że firma postara się o wsparcie dla LTE w nowym topowym układzie.

Cóż, wydawało się. Tegra K1 w standardzie nie będzie obsługiwała łączności 4G. Nawet mając rozwiązania Icery (producent modułów łączności komórkowej, wykupiony przez Nvidię), firmie nie udało się zintegrować stosownego modemu w chipsecie. Można się więc spodziewać, że Nvidia znowu przegra z kretesem rywalizację z Qualcommem, który oferuje bardziej kompleksowe rozwiązania (a ich wydajność nie jest dużo niższa, szczególnie Snapdragona 805 Ultra HD).

Alternatywne rozwiązanie?

Tegra K1 jako cały układ nie prezentuje się powalająco. Układ nie ma wsparcia dla LTE, a do tego jego pierwsza generacja będzie bazować na Cortexach-A15. Nie da się jednak ukryć, że zastosowana grafika Kepler zapowiada się świetnie. To układ nie tylko bardzo wydajny, ale i dający ogromne możliwości twórcom gier mobilnych. Oczywiście konkurencja nie śpi i prezentuje równie mocne układy, ale to Kepler na chwilę obecną jest najciekawszy. To GPU mogące zmniejszyć dystans między grafiką komputerową, a tą dostępną na smartfonach.

Naprawdę nie miałbym więc nic przeciwko temu, aby firma rozwiązanie to licencjonowała. Snapdragony czy Exynosy z Keplerami? Czemu nie. Kiedyś dużo mówiło się o takich planach, więc może doczekam się tego.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.