OLO to wynalazek, który zamieni smartfona w tanią drukarkę 3D

OLO to wynalazek, który zamieni smartfona w tanią drukarkę 3D02.04.2016 12:55
Łukasz Skałba

Drukarki 3D mają do siebie to, że są bardzo drogie. Kosztują zazwyczaj po kilka tysięcy złotych, więc nie jest to sprzęt dla każdego. Co innego drukarka Olo.

Start-up o nazwie Olo wykorzystuje do druku smartfona. Wystarczy odpalić specjalną aplikację, do której wcześniej zaimportowaliśmy projekt 3D. Następnie wkłada się smartfona do urządzenia w kształcie prostopadłościanu o wymiarach 172 x 115 x 148 mm i proces drukowania się rozpoczyna. Jakim cudem?

Technologia wykorzystuje światło emitowane przez ekran telefonu. Na czarnym ekranie wyświetlane są kolejne warstwy (przekroje) obiektu, a specjalny materiał pod wpływem tego światła zastyga, tworząc odwzorowanie danej warstwy w rzeczywistości.

Wydrukowanie kostki o wymiarach 1 x 1 x 1 cm trwa około 46 minut (przy użyciu iPhone'a 6). Wydajność drukarki nie dorównuje więc profesjonalnym wielkim maszynom, ale nie taki był cel. Celem było spopularyzowanie druku 3D i uczynienie go dostępnym dla każdego. I w sumie jest szansa na realizację tego celu, gdyż końcowa cena produktu ma wynosić tylko 99 dolarów, czyli około 370 zł. Jeśli jednak postanowimy wesprzeć twórców na Kickstarterze, możemy nabyć miniaturową drukarkę 3D w cenie 79 dolarów.

Olo jest zasilany czterema bateriami AA i współpracuje z każdym systemem operacyjnym - nawet Windows Phone'em. Specjalna aplikacja służąca do drukowania zawiera także aspekt społecznościowy. Umożliwia dzielenie się projektami z innymi użytkownikami oraz wysyłanie wiadomości w formie gotowego obiektu do wydruku. Co więcej, do aplikacji można zaimportować projekty 3D z dowolnej innej aplikacji lub programu komputerowego.

Źródło zdjęć: © Kickstarter
Źródło zdjęć: © Kickstarter

W domyślnym zestawie oprócz drukarki znajdziemy również 4 buteleczki z materiałem do druku w różnych kolorach. Docelowo można je będzie kupować, a ich wersji ma być naprawdę dużo. Różnić się one będą nie tylko kolorami, ale również innymi parametrami na przykład stopniem połysku lub elastycznością. Pojemność komory drukowania (a więc i maksymalna objętość wydruku) to 400 cm3.

Kampania na Kickstarterze odniosła ogromny sukces i nic w tym dziwnego. Do tej pory udało się zebrać aż 1 726 048 dolarów (celem było 80 000), a do końca kampanii zostało jeszcze 18 dni. Bardzo ciekawe, czy rozwiązanie rzeczywiście się spopularyzuje. Osobiście wątpię, bo mimo, że w pewnym stopniu rewolucyjne, mało kto znajdzie dla takiej drukarki sensowne zastosowanie. No bo co tu na niej wydrukować…? Nie wiem jak wam, ale mi żadne pomysły do głowy nie przychodzą.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.